Täältä osiosta löydät tietoa pedagogisen tuen asiakirjoista ja tuen kirjaamisesta. Saat jokaisen osion auki klikkaamalla otsikkoa.

Tätä sivua päivitetään ja täydennetään lukuvuoden 25-26 aikana.

Toimintamalleja ja ohjeita löydät myös extranetistä.

Opiskelijan henkilökohtainen opintosuunnitelma 

Opintojen alussa opiskelija laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman yhdessä opinto-ohjaajan kanssa. Opintosuunnitelmaan sisältyvät: opiskelusuunnitelma, ylioppilastutkintosuunnitelma ja jatko-opinto- ja urasuunnitelma. Opiskelusuunnitelman yhteydessä käydään läpi mm. opiskelijan aikaisempi osaaminen, kielitaito, tulevaisuuteen liittyvät suunnitelmat ja tavoitteet, mahdollinen hyväksi luettava osaaminen, suoritettavat opinnot ja lukio-opinnoissa eteneminen, opiskeluolosuhteet, opintojen suorittamistavat ja mahdolliset opetusjärjestelyt sekä opiskeluvalmiudet ja mahdolliset tuen tarpeet. Suunnitelmaa päivitetään säännöllisesti opintojen edetessä.

Opinto-ohjaajan kanssa päivitetään myös mahdolliset muutokset opintojen aikatauluun, sillä opintoajan pidentäminen on yksi mahdollinen tuen muoto. Opiskelija voi myös halutessaan kirjauttaa tukitoimet osaksi henkilökohtaista opintosuunnitelmaa. Vastaavasti opiskelijalla on oikeus kieltäytyä tukitoimien kirjaamisesta suunnitelmaan. 

Ryhmänohjaajan lomake (täydentyy) 

Ryhmänohjaaja kirjaa omat/pedagogisessa palaverissa sovitut tukitoimet ja pidemmät keskustelut muistiin RO-lomakkeelle. 

Ohjauksen ja tuen suunnitelma (tulossa)
Pedagogisen tuen suunnitelma (PTS) (tulossa)
Erityisjärjestelyjen hakeminen ylioppilaskirjoituksiin 

Erityisopettajan antama oppimisen tuki voi olla myös ylioppilastutkinnon erityisjärjestelyjen tarpeen arviointia sekä lukioaikaisten oppimisen ja osaamisen osoittamisen tapojen ja erityisjärjestelyjen suunnittelua yhteistyössä aineenopettajien kanssa. Opiskelijalle tulee antaa mahdollisuus kokeilla erityisjärjestelyjä lukio­-opintojen aikana, jotta niiden tarvetta ja toimivuutta voidaan arvioida. Tarvittaessa eritysopettaja ohjaa tarvittavien lausuntojen hankkimisessa ja erityisjärjestelyjen hakemisessa ylioppilastutkinnon kokeita varten. 

Lisää tietoa täällä : Erityisjärjestelyjen hakemisesta YTL:n sivuilla

Erityisopetuksen hallintopäätös 

Opiskelijalle ja huoltajille tiedotetaan oikeudesta erityisopetuksen hallintopäätöksen hakemiseen sekä harkintaa edellyttävän tukipäätöstä koskevan prosessin etenemisestä.   Tiedotuskanavina ovat lukion verkkosivut, viestit ja yleiset infotilaisuudet. 

Mikäli opiskelijalla on perusasteella havaittu tuen tarve, voidaan erityisopetuspäätös tehdä tarvittaessa heti lukio-opintojen alkaessa. 

Erityisopetuspäätöksen tarpeen arviointi 

Lukiossa jokaisen opettajan vastuulla on havainnoida ja seurata opiskelijoiden oppimista sekä tuen tarpeita ja kokeiltujen tukitoimien vaikuttavuutta opintojen aikana. Mikäli aineenopettaja havaitsee opiskelijan saaman monipuolisen oppimisen tuen toteutuksen riittämättömäksi, hän tiedottaa erityisopettajaa ja ryhmänohjaajaa sekä tarvittaessa myös muita lukion henkilökuntaan kuuluvia mahdollisesta erityisopetuksen tarpeesta. Opiskelijan erityisopetuksen tarpeesta tulleen aloitteen tulee pohjautua perustellusti siihen, että jo kokeiltu monipuolinen oppimisen tuki näytä riittävän opiskelijan tuen tarpeisiin. 

Hallintopäätösprosessi Turussa 

Erityisopettaja suunnittelee erityisopetuksen tukitoimet yhdessä opiskelijan kanssa mahdollista hallintopäätöstä varten.   

Hallintopäätöksen opiskelijalle annettavasta erityisopetuksesta tekee kyseessä olevan lukion rehtori. Päätöksentekoprosessi etenee lukioille määritellyn yhteisen toimintatavan mukaisesti. Ennen päätöksen tekemistä opiskelijaa ja huoltajaa kuullaan. Päätös voi olla myös kielteinen. Päätösharkinnassa otetaan huomioon esimerkiksi se, onko opiskelija ottanut vastaan hänelle tarjotun oppimisen tuen ja edistänyt omalla toiminnallaan opintojen etenemistä.  

Koulutuksen järjestäjän tekemän hallintopäätöksen jälkeen vastuu tukitoimien tarpeen arvioinnista, seurannasta ja toteuttamisesta siirtyy erityisopettajalle. Tukitoimet suunnitellaan yhdessä opiskelijan kanssa, ja tuen toteutuksessa ovat tarvittaessa mukana muu ohjaus- ja opetushenkilöstö. Erityisopetus on systemaattisempaa ja perusteellisempaa kuin oppimisen tuki. Erityisopetuksen rinnalla on tarkoituksenmukaista jatkaa yhä myös muuta oppimisen tukea kuten opetuksen eriyttämistä, joustavia arviointikäytänteitä, lukiossa annettavaa tukiopetusta ja lukion tukipajoja.