Vahva aloitus on toimintamalli

Vahva aloitus on toimintamalli, jossa toteutetaan erilaisia alauttamiseen liittyviä toimenpiteitä moniammatillisesti. Mukana aloittavien opiskelijoiden alauttamisessa ovat myös jatkavat opiskelijat, eli ns. vertaiset ohjaavat heitä. Toimintamallin kehitystä on toteutettu Oikeus osallistua -hankkeen kautta.

Suunnittelu käynnistyi keväällä 2021, jolloin päätettiin toteuttaa kahden päivän alaan tutustuminen kesäkuussa, kohderyhmänä yhteishausta opiskelupaikan vastaan ottaneet.

Pilottiryhmä toteutettiin Ravintola- ja Catering alan opiskelijoilla. Päivä ei ollut pakollinen, vaan kaikki halukkaat saivat osallistua. Opinnot eivät alkaneet vielä tuosta päivästä, mutta opintoihin kiinnittyminen ja alauttaminen voitiin aloittaa jo kesällä. Vastuuopettajien lisäksi mukana oli henkilö opiskelijaterveydenhuollosta, sekä kuraattori. Ryhmäytyminen tapahtui pienryhmässä, jolloin aikaa opiskelijaa kohden on näin enemmän.

Yhteinen alaan liittyvä työskentely lisäsi kiinnittymistä ja yhteisöllisyyden tunnetta. Samalla voitiin tutustua oppimisympäristöön, aloittaa nivelvaiheen tiedonsiirtoa, havainnoida kielellistä osaamista, sekä suorittaa tarpeellisten varusteiden sovitusta, jotta ne olisivat valmiina jo elokuussa. Opintojen aloituksen tiedonvaihdon lisäksi ja kiinnittymisen parantamiseksi, voitiin jakaa tietoa esimerkiksi opiskelijatoiminnasta. Kesän pilottiin saatiin melkein kaikki paikalle. Vaatteet sovitettiin mikä oli hyvä tilauksien kannalta ja ne olivat valmiina elokuussa. Päivien palaute oli varsin positiivinen.

Vanhan aloituksen toimenpiteiden kokeilua jatkettiin elokuun starttipäivillä eli aloittavien yhteisellä orientaatioviikolla. Niihin kuuluvat opiskeluhuollon esittelyt, terveydenhoitajien toteuttama terveyskysely, sähköisten digitaalisten välineiden perehdytys, oppilaitoksen tiloihin tutustuminen ja opiskeluvalmiuksien testit, jotka erityisopettaja toteuttaa, myös mahdollisten tukitoimien vuoksi. Jokaiseen alaan liittyvät omat toimintatavat, jotka käydään opintojen alussa läpi oman vastuuopettajan toimesta.

Ryhmäytymiseen panostetaan erityisesti alauttamispäivien yhteydessä, jolloin opiskelijat tutustuvat toisiinsa opiskeluympäristön ulkopuolella esimerkiksi retkellä.

Opintostarttien ja alauttamisen tavoitteena on tukea opiskelijan sitoutumista opiskeluihin, opiskeluvalmiuksia, elämänhallintaa, hyvinvointia ja ammatillisen identiteetin muodostumista. Yhteistyöllä toteutetaan erilaisia yhteisöllisiä tapahtumia. Raamit tapahtumille antaa yhteisöllinen vuosikello. Korona- aika on tietysti vaikeuttanut yhteisöllisyyden toteutumista ja tapahtumien järjestämistä.

Alauttaminen kestää koko vuoden ja seuraavaksi kehitettyjä toimenpiteitä kokeillaan tammikuun aloituksessa.

Lisätietoja ja yhteydenotot:

Projektisuunnittelija Jari Rontu
jari.rontu(at)sskky.fi