Numero- ja lukumäärävastaavuuksia (Arkeologinkadun phy)

TVT-laitteet ja toiminnallisuus

Filed under: Eskarin toimintaa — Niina Ylönen at 9:53 am on torstai, marraskuu 12, 2015

Tällä viikolla on kokeiltu miten TVT-laitteita ja toiminnallisuutta voisi yhdistää matemaattisissa harjoituksissa.

Molla-opettaja voi tähän sanoa, että onni on Molla-hankkeen koulutuspäivät! Ilman koulutuspäiviä jäisi kehittäminen ja ”värkkäily” laitteiden kanssa vähiin koska päätehtävä täällä on tietenkin olla lasten kanssa.

Onneksi meidän eskarilaiset ovat hyvin innostuneita ja mielellään tekevät kaikkia tehtäviä eikä vaikeatkaan tai monimutkaisemmat tehtävät tunnu tätä porukkaa heilauttavan suuntaan tai toiseen. Pääasia kun on, että tehdään! Kosketustauluhommat ja tablettihommat ovat nyt suosittuja joten mukavahan tässä on kaikkea kokeillakin.

Tällä viikolla kokeiltiin ainakin aikuisen mielestä haastavaa hommaa. Lasten piti tietää numero- ja lukumäärävastaavuuksista, muistaa oman tehtävän lukumäärällinen arvo, käydä kosketustaululla pitämässä tilastoa ja kun vielä asteen verran haastavammaksi mentiin, niin tehtävään liittyi myös jokin toiminnallinen osuus jonka määritti tehtävälapun väri.

Yritetäänpä kuvin selittää tätä…

TAIKALAATIKKO. Taikalaatikko tuunattiin jo edellisellä viikolla. Kyllä kannatti, sillä nyt tämä laatikko taikoi tehtäviä.

TAIKALAATIKKO. Taikalaatikko tuunattiin jo edellisellä viikolla. Kyllä kannatti, sillä nyt tämä laatikko taikoi tehtäviä.

Tehtävälappu kertoi kuinka monta nappulaa ja mitä väriä piti laittaa pötköksi. "Yksi, kaksi, kolem, viisi, eiku..."

Tehtävälappu kertoi kuinka monta nappulaa ja mitä väriä piti laittaa pötköksi. ”Yksi, kaksi, kolme, viisi, eiku…”

Näin!

Näin!

Sitten kosketustaululle pitämään tilastoa. Mitähän muneroa ja lukumäärää mahtaa Taikalaatikosta tulla eniten?

Sitten kosketustaululle pitämään tilastoa. Mitähän numeroa ja lukumäärää mahtaa Taikalaatikosta tulla eniten?

Ratkaistuja tehtäviä. Kiitetään tässä kohtaa nyt Molla-hanketta näistä multilink -nappuloista, kiitos!

Ratkaistuja tehtäviä. Kiitetään tässä kohtaa nyt Molla-hanketta näistä multilink -nappuloista, kiitos!

Tehtävälappujen värit kertoivat tämän kaiken laskemisen jälkeen sen minkä ”tempun” sai tehdä. Tässä kohtaa olikin jo niin paljon toimintaa, että kuvaa ei ehditty ottaa.

Mukavinta tässä tehtävässä oli lasten mielestä mm. seuraavat:

* jännitys

* nappuloiden kaiveleminen laatikosta

* pallon pomputtelu

* käsinukkelaatikon nosteleminen

* hyppiminen

Perjantaina 13.11. me jotka olemme Molla-hankkeessa mukana olevia esikouluja saamme vieraaksemme muita kaupunkimme Molla-opettajia. Meidän eskariin Molla-opettajat saapuvat perjantaina iltapäivästä. Näytämme vieraillemme Taikalaatikko tehtävää.