Pitkä ja lyhyt vokaali (Arkeologinkadun phy)

Eskarit opettajan hommissa ja muita puuhia

Filed under: Eskarin toimintaa — Niina Ylönen at 9:13 am on torstai, lokakuu 22, 2015

Lapset ovat innostuneet leikkimään Pikipataa päiväkodin pihalla.

Se onkin hyvä leikki ja opettaa yhdessä toimimista. Säännöt ja niiden noudattaminen kuuluvat tähänkin leikkiin

ja mikäs sen mukavampaa kuin leikin kautta harjoitella näitä taitoja.

Pikipata

Pikipataa pihalla

Alkuviikolla kuunneltiin pitkän ja lyhyen vokaalin eroa.

Kuulon varaisesti tehtävä oli monelle vaikea. Yritimme kuunnella eroa toiminnallisesti, kädet laitettiin ylös jos vokaali oli pitkä ja jos vokaali oli lyhyt niin istuttiin alas. Aika hankalaa se oli silti. Onneksi meillä on kosketustaulu! Kosketustaululla pitkän ja lyhyen vokaalin ero oli helpompaa kuulla kun eron myös näki (onko yksi vai kaksi vokaalia). Kuvassa äänteiden eroja tehdään kosketustaulun taskulampputoiminnon avulla; jännää on, jännää on 😉

Pitkän ja lyhyen vokaalin erot

Pitkän ja lyhyen vokaalin erot

Ensimmäistä kertaa IKINÄ tapahtui sitten sekin, että kaksi eskarilaista halusi tehdä kosketustaululle tehtävän toisille.

Yhtenä iltapäivänä tytöt kävivät sitten puuhaan. Ensin piti valita tehtävälle tausta ja sen jälkeen tytöt kirjoittivat kuvan päälle pitkiä ja lyhyitä vokaaleja (A, I ja O olivat käytössä koska ne ovat meille tuttuja) ja lisäksi tehtävään laitettiin myös kirjain S jonka olemme myös löytäneet ja se on kaikille tuttu kirjain (ja äänne).

Näinkö tässä nyt kohta käy, että meitä opettajia ei enää tarvitakaan?

Tytöt tekevät tehtävää

Tytöt tekevät tehtävää

Tässä tytöt näyttävät muulle ryhmälle tekemäänsä tehtävää. Kuva on valitettavan huono, eikä siinä näy apuopettajien ilmeet, mutta tehtävä oli oikein hienosti toteutettu ja opetettu! Hienoa tytöt!

Innokkaat apuopettajat

Innokkaat apuopettajat

Halloween lähestyy…

…ensi viikolla meillä on Halloween juhlat perjantaina!

Kurpitsalyhdyt

Kurpitsalyhdyt