Koulukatu 2023

Myönteisiä asioita

Hyvää ja rauhallista opetusta. Kiusaamiseen puuttuminen välittömästi. Kouluavustaja luokassa.

Säännöistä pidetään kiinni, pienet luokkakoot, selkeät toimintatavat, pääsääntöisesti oikeanlaiset opettajat tällaisten lasten kanssa, tiedotus Wilman kautta toimii, taksikuljetukset

Kommunikaatio toimii erinomaisesti, Emmi Latvan kanssa.

Hyvä yhteistyö kodin ja koulun välillä. Toimiva struktuuri.

Opettajien ammattitaito

Kaikilla opettajilla samat säännöt, joten myös samat säännöt kaikilla oppilailla. Kunnon kuri pitää oppilaat ojossa.

Lapsen toiminnanohjauksen yksilöistäminen, lapsen tarpeet huomioidaan, lapsen vanhempien kanssa on tiivis yhteistyö ja lapselta ei vaadita liikoja.

Strukturoitu toiminta erityislapselle. Pieni luokkakoko.

Hyvä opetus, pienryhmät, tarkat säännöt ja rajat.

Opettajilla on auktoriteetti tallella ja opetus on oman tiedon ja käsityksen mukaan oikealla tasolla

Selkeät säännöt ja struktuuri

Paljon hyvää, olemme olleet erittäin tyytyväisiä kouluun ja oman lapsen opettajaan/opettajiin:
– Pienryhmät, työrauhan takaaminen, hyvä oppimisen tuki.
– Nopea ja reilu epäkohtiin puuttuminen.
– Kannustava opetus, myönteiset Wilma-merkinnät, opettajien ammattitaito.
– Mahdollisuus läksytuntiin, läksyjen ja kokeiden sovittaminen taitotasoon.
– Selkeät rutiinit ja säännöt, jotka helppo ymmärtää ja joita helppo myös noudattaa.
– Joka viikko kasvis- ja kalaruokaa (lihaa voisi olla vielä nykyistäkin harvemmin/vähemmän).
– Psykologin ja kouluterveydenhuollon palvelut, mahdollisuus koulukyyteihin.
– Rajoja ja rakkautta!

Tykkään miten villit lapset on saatu kuriin. Lapsilla on työrauha. Lapseni mukaan häntä ei kiusata, toisin kun toista lasta toisessa koulussa.

Pidän siitä, että koulussa on selkeät säännöt ja niitä on noudatettava.

Tykkään miten villit lapset on saatu kuriin. Lapsilla on työrauha. Lapseni mukaan häntä ei kiusata, toisin kun toista lasta toisessa koulussa.

Pidän siitä, että koulussa on selkeät säännöt ja niitä on noudatettava

Kielteisiä asioita

Taksi kyyti loppuu 2lk jälkeen.

Tuntuu että välillä unohtuu se positiivisen kasvatuksen näkökulma ja vahvuuksien tukemisen edut.
– Wilma monelle vain negatiivisen palautteen väylä. En ikinä haluaisi lapseni lukevan omaa Wilmaa ja tapaa miten opettajat siellä asioista kirjoittavat. Jos itse saisin sellaista palautetta niin ei se ainakaan tukisi omaa kehittymistäni.
– Tiukka kuri ja säännöt ovat hyvät, mutta kuinka pitkälle vietynä. Entä lapsen yksilölliset tuen tarpeet. Kukaan lapsista ei ole huvikseen kyseisessä koulussa vaan heillä on erityisiä tuen tarpeita. Kaikkia haasteita ei voi karsia pois ja kohdella kuin olisivat ongelmia. Ne voivat olla lapsen ominaispiirteitä ja mielestäni perheen, koulun ja muiden tahojen yhteistyön tarkoitus on opettaa lapsille taitoja, jotta he ymmärtävät itseään paremmin ja osaisivat toimia itsenäisesti myös haastavissa tilanteissa. Jotta he olisivat ylpeitä itsestään ja uskoisivat omiin taitoihinsa.

En oikein mitään.

Tällä hetkellä en mitään.

Teema viikkoja ei ole ollut niin paljoa, kuin perusperuskoulussa tai ainakin niin se on näkynyt kotiinpäin.
Jotkut opettajat ottavat oppilaan silmätikukseen ja tästä syystä oppilas saa usein turhia Wilma merkintöjä…keskustellessa oppilaan kanssa kotona – ei tarina ole aina kohdannut opettajan tarinaa….

Opettaja harvoin uskoo lasta missään negatiivisessa asiassa ja näitä ikävä käsitellä vähän väliä.

Toistaiseksi ei ole tullut esiin.

Joustamattomuus

Joskus on vaikuttanut siltä, että joku koulun opettajista korottaa oppilaille ääntään ja/tai ”menettää hermonsa” turhan herkästi ja voimakkaasti (ei lapsen oma luokanopettaja).

Mielestäni ei mitään

Opetus ei ole yksilöllistä. Keskittymiskykyä parantavia asioita ei ole huomioitu eikä anneta siihen mahdollisuutta esim. Tavarat joita voisi hypistellä keskittymisen tueksi tai tasapainotyyny ym. Tarkkaavaisuutta ja keskittymistä tukevia asioita ei ole.
Vanhanaikaiset rangaistusmenetelmät.

 

Kehittämisehdotuksia

Voisihan sitä pysähtyä miettimään, että miten lapsia voi tukea yksilöllisesti koulumaailmassa. Lapset vaihtuvat, kasvavat, kehittyvät joten tarpeet ja tuen muodot myös. Ei voi mennä ajatuksella että näin on aina tehty. Te olette ammattikasvattajia. Te olette uskomattoman tärkeässä asemassa näiden lasten elämässä.

Jätän sen ammattilaisille 🙂

Liikuntatunteihin monipuolisuutta enemmän.

Vanhempain toimikunta voisi olla aktiivisempi

Wilmaan tulee hyvin tietoa, mutta liikuntatuntien ohjelma ei aina ole selvää. Arvaamalla otetaan välillä varusteet mukaan.