Lasten osallisuus

 

Lasten osallisuus turkulaisissa alakouluissa

Syksystä 2011 alkaen on jokaisessa turkulaisessa alakoulussa käynnistynyt tavoitteellinen oppilaskuntatoiminta. Yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittäminen tukee koko koulun hyvinvointia.

Oppilaiden osallisuuden aihekokonaisuuden kehittämisen lähtökohtana on eri oppiaineiden välinen tiivis yhteistyö ja vuorovaikutus. Erilaiset työtavat ja uudet näkökulmat vahvistavat lasten osallisuutta ja aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamista. Tavoitteena on kasvattaa oppilaista osallistuvia, yhteisöllisiä ja vastuuta kantavia kansalaisia. Tavoitteena on myös hyvinvoiva koulu, jossa jokaisella on myös oikeus tulla kuulluksi.

Koulussa toimivan oppilaskunnan kautta jokainen yksittäinen oppilas pääsee vaikuttamaan oman koulunsa toimintakulttuuriin. Luokkakokousten kautta sekä oppilaskunnan hallituksen luokkakohtaisen edustajan välityksellä jokainen oppilas saa mahdollisuuden tulla kuulluksi. Lapset ovat itse parhaita asiantuntijoita heitä koskevissa asioissa ja heitä tulee kannustaa aloitteiden tekijöiksi.

Koulujen oppilaskunnat tekevät tulevaisuudessa alueellista yhteistyötä kehittäen lapsilähtöisesti heille tärkeitä ja ajankohtaisia asioita. Lisäksi jokaisen turkulaisen alakoulun oppilaskunta valitsee keskuudestaan kaksi edustajaa Turun Lasten Parlamentin suurkokouksiin.

 

Salla Sissonen esitteli YKÄ-hanketta

 

Nuorisolaki vaatii kuuntelemaan nuoria heitä koskevassa päätöksenteossa. Tästä syystä lapset ja nuoret tulisi ottaa mukaan osalliseksi suunnittelemaan, kehittämään, toteuttamaan ja arvioimaan heille suunnattuja tai heidän elämäänsä vaikuttavia palveluja.

Lasten osallisuus -teema perustuu mm. YK:n lapsen oikeuksien yleissopimukseen, Suomen perustuslakiin, Suomen nuorisolakiin, Perusopetuksen opetussuunnitelmaan ja Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmaan. Ne tiedot, taidot ja asenteet, jotka myöhemmin näkyvät aktiivisena kansalaisuutena ja kiinnostuksena yhteiskuntaa kohtaan, saavat alkunsa jo ensimmäisillä luokilla ja varhaiskasvatuksessa.

Lasten osallisuuden aktivoiminen ja kehittäminen koulun arjessa jatkuu edelleen eri hallintokuntien ja yhteistyötahojen kanssa.