Kirjaimia, kirjoja ja kielellä leikittelyä

Kieli ja vuorovaikutus ovat merkittävässä asemassa ihmisen elämässä, sillä niiden avulla sekä ilmaisemme omia ajatuksiamme ja mielipiteitämme että olemme yhteydessä muihin ihmisiin. Kieli on myös ajattelun keskeinen väline ja pohja kaikelle oppimiselle. Eskarin yksi keskeisimmistä tavoitteista onkin paitsi edistää monipuolisesti lasten kielellistä kehitystä myös herätellä lasten kiinnostusta ja innostusta sekä puhuttuun että kirjoitettuun kieleen. Turun esiopetuksen opetussuunnitelmassa todetaan: ”Lasten kehittyvää luku- ja kirjoitustaitoa tuetaan leikkien ja toiminnallisten harjoitusten avulla.” (s. 20) ja ”Jotta lapsen kielellinen tietoisuus herää, on kiinnitettävä huomio oppimisympäristöön. Siitä on rakennettava sellainen, että lapsi kiinnostuu kirjaimista, sanoista ja lukemaan oppimisesta.” (s. 21) Syksyn mittaan olemmekin kiinnittäneet huomiota oppimisympäristömme rakentamiseen siten, että se tukee lapsen kielen kehittymistä. Kastanjat ovat herätelleet kielen koukeroitaan sekä kirjain- ja äännekiinnostustaan muun muassa seuraavien tehtävien merkeissä:

Olemme tutkineet kirjainmuotoja ja muodostaneet kirjaimia esimerkiksi kehojen ja erilaisten tarvikkeiden avulla…
…sekä muodostaneet ulkona sanoja luonnonmateriaaleista.
Kielellä leikittely on tärkeä osa oppimisprosessia, mihin musiikki tarjoaa loistavia eväitä! Olemme laulaneet aakkoslaulua, ja liittäneet musisointiin sekä kehorytmejä että erilaisia soittimia.
Lapsen oma nimi on hyvä tapa herätellä kielititetoisuutta ja kirjain-äännevastavuutta, sillä nimellä leikittely tuo oppimiseen omakohtaista merkitystä. Kastanjat saivat kirjekuoret, joiden sisältä löytyi kirjaimia. Heidän tehtävänään oli keksiä, että kirjaimista sai muodostetuksi oman nimen, minkä jälkeen tutkimme ja ”mutustelimme” kirjaimia ja äänteitä yhdessä. Oma nimi liimattiin myös eskarivihkoon.
Myös toinen tehtävä alkoi kirjekuoresta, joka sisälsi aakkosten kaikki kirjaimet. Järjestimme ne yhteistyössä aakkosjärjestykseen ja keksimme kirjaimiin sopivia sanoja. Prosessin apuna käytimme kirjainkortteja, jotka ovat luokan seinällä aakkosjärjestyksessä.
Yhdistimme kaikkien eskarilaisten nimikirjaimet ja kokosimme niistä ison pylväsdiagrammin, jota tutkimme yhdessä. Pylväsdiagrammi havainnollistaa konkreettisesti, mitä kirjaimia nimet sisältävät, ja se havainnollistaa hyvin esimerkiksi käsitteitä eniten ja vähiten.
A-kirjain osoittautui ylivoimaiseksi ykköseksi, eikä ihme, onhan se suomen kielen yleisin kirjain! Monet eskareiden tuotokset pääsevät koristamaan oppimisympäristöämme. Pylväsdiagrammin laitoimme esille käytävän ilmoitustaululle.
Nimen alkukirjain oli pääosassa myös Kastanjoiden ensimmäisessä ompelutyössä, jossa eskarilaiset rei’ittivät kirjaimen ääriviivat itse ja ompelivat sitten kanavaneuloilla kirjaimen kartongille.
esimerkki valmiista ompelutyöstä
Tässä salapoliisitehtävässä lapset ratkaisevat, kenen nimen taululle piirretyistä viivoista voi muodostaa. Ryhmässämme pelataan kielipelejä, kuten Aliasta, jonka ideana on selittää kuvakortista sanoja siten, että pelitoverit arvaavat sanat. Myös tablettien kielipelit ovat eskareiden suosiossa.
Nykypäivänä on tärkeää huomioida, että myös kuvat ovat tekstejä. Kuvienlukutaito on yksi tärkeä osa mediakasvatusta. Tässä tehtävässä lapset leikkasivat aikakausilehdistä itselleen mieluisia kuvia, joista he kokosivat unelmiensa taulun.
Jatkoimme myöhemmin aikakausilehtien parissa työskentelyä siten, että lapset leikkasivat lehdistä yhteistyössä kirjaimia ja tekstejä, jotka he sommittelevat yhteiselle t-paidalle. Tässä yksi huolellisesti koottu taidonnäyte! 🙂
Myös t-paidat pääsivät esille luokkaamme, tällä kertaa pyykkipoikien varassa pyykkinarulle roikkumaan. 🙂
Viimeisin projektimme oli kirjainsommittelu, jossa eskarilaiset leikkasivat irti aakkoset sekä kuvat, jotka muodostavat alkuäänneparin aakkosten kanssa (esim. a – aurinko, b – banaani jne.). Lapset yhdistivät kirjaimet ja kuvat toisiinsa ja sommittelivat ne pareittain kartongille. Tämä monivaiheinen työ vaati eskarilaisilta sinnikkyyttä ja keskittymistä, mutta selvisimme tehtävästä kunnialla!
Alkuäännekorttien (ja piirrosten) salaviestistä muodostui sana ”AAKKOSET”.

Pyrimme innostamaan lapsia kirjaimien ja lukemisen äärelle myös kirjojen avulla, sillä luokassamme on runsaasti sekä satu- että tietokirjoja, joita Kastanjat voivat lukea ja tutkia vapaasti. Koulumme läheisyyteen saapuu kirjastoauto, jossa käymme lainaamassa lisää luettavaa yhdessä lasten kanssa. Lapset ovat päässeet esittelemään myös omia suosikkikirjojaan koko ryhmälle. Ryhmässämme on päivittäin lukutuokio, jossa aikuinen lukee lapsille kirjaa, jonka tapahtumista keskustelemme yhdessä. Myös lepohetkillä kuuntelemme 1-2 satua päivittäin. Ohjelmaamme kuuluvat toki myös erilaiset yhteiset aktiviteetit ja tehtävät, kuten sadutukset, tarinat, loruttelut, riimittelyt ja tietysti keskustelut, joissa rohkaisemme lapsia kertomaan omista mielipiteistään, ajatuksistaan, kokemuksistaan ja ideoistaan.

Kielellä leikittelyn täyteistä ja mukavaa syksyistä viikkoa toivottavat,

Kastanjat