Kieli ja vuorovaikutus ovat merkittävässä asemassa ihmisen elämässä, sillä niiden avulla sekä ilmaisemme omia ajatuksiamme ja mielipiteitämme että olemme yhteydessä muihin ihmisiin. Kieli on myös ajattelun keskeinen väline ja pohja kaikelle oppimiselle. Eskarin yksi keskeisimmistä tavoitteista onkin paitsi edistää monipuolisesti lasten kielellistä kehitystä myös herätellä lasten kiinnostusta ja innostusta sekä puhuttuun että kirjoitettuun kieleen. Turun esiopetuksen opetussuunnitelmassa todetaan: ”Lasten kehittyvää luku- ja kirjoitustaitoa tuetaan leikkien ja toiminnallisten harjoitusten avulla.” (s. 20) ja ”Jotta lapsen kielellinen tietoisuus herää, on kiinnitettävä huomio oppimisympäristöön. Siitä on rakennettava sellainen, että lapsi kiinnostuu kirjaimista, sanoista ja lukemaan oppimisesta.” (s. 21) Syksyn mittaan olemmekin kiinnittäneet huomiota oppimisympäristömme rakentamiseen siten, että se tukee lapsen kielen kehittymistä. Kastanjat ovat herätelleet kielen koukeroitaan sekä kirjain- ja äännekiinnostustaan muun muassa seuraavien tehtävien merkeissä:
Pyrimme innostamaan lapsia kirjaimien ja lukemisen äärelle myös kirjojen avulla, sillä luokassamme on runsaasti sekä satu- että tietokirjoja, joita Kastanjat voivat lukea ja tutkia vapaasti. Koulumme läheisyyteen saapuu kirjastoauto, jossa käymme lainaamassa lisää luettavaa yhdessä lasten kanssa. Lapset ovat päässeet esittelemään myös omia suosikkikirjojaan koko ryhmälle. Ryhmässämme on päivittäin lukutuokio, jossa aikuinen lukee lapsille kirjaa, jonka tapahtumista keskustelemme yhdessä. Myös lepohetkillä kuuntelemme 1-2 satua päivittäin. Ohjelmaamme kuuluvat toki myös erilaiset yhteiset aktiviteetit ja tehtävät, kuten sadutukset, tarinat, loruttelut, riimittelyt ja tietysti keskustelut, joissa rohkaisemme lapsia kertomaan omista mielipiteistään, ajatuksistaan, kokemuksistaan ja ideoistaan.
Kielellä leikittelyn täyteistä ja mukavaa syksyistä viikkoa toivottavat,