Valinnaisaineet

Valinnaisaineet lv. 2025-2026

4.-6.luokalla opiskellaan valinnaisainetta yhden vuosiviikkotunnin verran (1 vvt)

Valinta tehdään lukuvuodeksi kerrallaan ja valinta on sitova

Valinta tehdään täyttämällä valintakysely 15.5.2025 mennessä

määräajan umpeuduttua oppilas sijoitetaan ryhmään, jossa on eniten tilaa, mikäli valintaa ei ole tehty

Valinnaisainetarjonta koreittain
Taiteet ja luovuus Liikunta ja hyvinvointi Kielet ja vaikuttaminen Tieteet ja teknologia
Bändi Mielen ensiapu ja hyvinvointia draaman keinoin Matkalla maailman ympäri ja arkkitehtuuri Robotiikka ja elokuvakurssi
Taiteet ja luovuus
Bändi, 1 ov ja 4.-6. lk

tavoitteet ja sisältö

Harjoitellaan bändissä soittamisen perusteita.

Harjoitellaan rytmittelyä, laulamista ja soittamista erilaisilla bändisoittimilla.

Tavoitteena soittamisen ja laulamisen ilo sekä onnistumisen kokemukset.

oppimisympäristö ja monialaisuus

Luokkahuone

L2 ja L4

työtavat ja arviointi

Itsenäinen työskentely, pari- ja ryhmätyö, digitaalisuuden hyödyntäminen

Arviointi: hyväksytty / hylätty

Liikunta ja hyvinvointi
Mielen ensiapu ja hyvinvointia draaman keinoin, 1 ov ja 4.-6. lk

tavoitteet ja sisältö

Tutustutaan mielenterveyden käden (lepo, ravinto, tunteet, kehon kuuntelu

ja vapaa-aika & luovuus) kautta mielen hyvinvointiin.

Harjoitellaan mm. mielen rentouttamista stressaavissa tilanteissa, itsensä ilmaisua haastavissa tilanteissa,

tunteiden käsittelyä ja tunnistamista.

Tutustutaan mm. omiin vahvuuksiisi, etsimme luovuutta eri tavoilla ja opettelemme lempeää tapaa suhtautua omaan minään.

Mietitään terveellisiä tapoja huoltaa omaa kehoa ja mieltä.

oppimisympäristö ja monialaisuus

Luokkahuone

L1, L2 ja L3

työtavat ja arviointi

Itsenäinen työskentely, pari- ja ryhmätyö

Arviointi: hyväksytty / hylätty

Kielet ja vaikuttaminen
Matkalla maailman ympäri ja arkkitehtuuri, 1 ov ja 4.-6. lk

tavoitteet ja sisältö

Tutustutaan eri kulttuureihin, kieleen ja eri kielien matkailusanastoon. Laaditaan esitelmiä eri maista.

Harjoitellaan matkan suunnittelua ja pohditaan, millaisia asioita on huomioitava matkaa suunniteltaessa.

Otetaan huomioon kestävä kehitys matkailussa.

Tutustutaan Turun arkkitehtuuriin sekä sen ympäristöön.

Valmistetaan erilaisia kirjallisia töitä, piirroksia sekä pienoismalleja.

oppimisympäristö ja monialaisuus

Luokkahuone, mahdolliset retket

L2, L4 ja L7

työtavat ja arviointi

Lukeminen, kirjoittaminen, piirtäminen, rakentelu, itsenäinen työskentely, pari- ja ryhmätyö, tiedon etsiminen, digitaalisuuden hyödyntäminen

Arviointi: hyväksytty / hylätty

Tieteet ja teknologia
Robotiikka ja elokuvakurssi, 1 ov ja 4.-6. lk

tavoitteet ja sisältö

Tutustutaan ohjelmoinnin perusperiaatteisiin.

Harjoitellaan helppoja ohjelmointikieliä, joissa käskyt annetaan kirjoittamalla.

Opetellaan ymmärtämään ohjelmoinnin logiikkaa ja pohditaan, mihin kaikkeen ohjelmointia tarvitaan. Tehdään ohjelmoinnin logiikkaa harjoittavia ongelmanratkaisutehtäviä ja leikkejä sekä pelataan pelejä.

Tehdään omia mm. minikäsikirjoituksia, trailereita, uutisvideoita ja animaatioita.

oppimisympäristö ja monialaisuus

Luokkahuone

L1, L2 ja L5

työtavat ja arviointi

Itsenäinen työskentely, pari- ja ryhmätyö,

Arviointi: hyväksytty / hylätty