Valinnaisaineet lv. 2025-2026
4.-6.luokalla opiskellaan valinnaisainetta yhden vuosiviikkotunnin verran (1 vvt)
Valinta tehdään lukuvuodeksi kerrallaan ja valinta on sitova
Valinta tehdään täyttämällä valintakysely 15.5.2025 mennessä
määräajan umpeuduttua oppilas sijoitetaan ryhmään, jossa on eniten tilaa, mikäli valintaa ei ole tehty
Valinnaisainetarjonta koreittain
Taiteet ja luovuus | Liikunta ja hyvinvointi | Kielet ja vaikuttaminen | Tieteet ja teknologia |
Bändi | Mielen ensiapu ja hyvinvointia draaman keinoin | Matkalla maailman ympäri ja arkkitehtuuri | Robotiikka ja elokuvakurssi |
Taiteet ja luovuus
Bändi, 1 ov ja 4.-6. lk
tavoitteet ja sisältö
Harjoitellaan bändissä soittamisen perusteita.
Harjoitellaan rytmittelyä, laulamista ja soittamista erilaisilla bändisoittimilla.
Tavoitteena soittamisen ja laulamisen ilo sekä onnistumisen kokemukset.
oppimisympäristö ja monialaisuus
Luokkahuone
L2 ja L4
työtavat ja arviointi
Itsenäinen työskentely, pari- ja ryhmätyö, digitaalisuuden hyödyntäminen
Arviointi: hyväksytty / hylätty
Liikunta ja hyvinvointi
Mielen ensiapu ja hyvinvointia draaman keinoin, 1 ov ja 4.-6. lk
tavoitteet ja sisältö
Tutustutaan mielenterveyden käden (lepo, ravinto, tunteet, kehon kuuntelu
ja vapaa-aika & luovuus) kautta mielen hyvinvointiin.
Harjoitellaan mm. mielen rentouttamista stressaavissa tilanteissa, itsensä ilmaisua haastavissa tilanteissa,
tunteiden käsittelyä ja tunnistamista.
Tutustutaan mm. omiin vahvuuksiisi, etsimme luovuutta eri tavoilla ja opettelemme lempeää tapaa suhtautua omaan minään.
Mietitään terveellisiä tapoja huoltaa omaa kehoa ja mieltä.
oppimisympäristö ja monialaisuus
Luokkahuone
L1, L2 ja L3
työtavat ja arviointi
Itsenäinen työskentely, pari- ja ryhmätyö
Arviointi: hyväksytty / hylätty
Kielet ja vaikuttaminen
Matkalla maailman ympäri ja arkkitehtuuri, 1 ov ja 4.-6. lk
tavoitteet ja sisältö
Tutustutaan eri kulttuureihin, kieleen ja eri kielien matkailusanastoon. Laaditaan esitelmiä eri maista.
Harjoitellaan matkan suunnittelua ja pohditaan, millaisia asioita on huomioitava matkaa suunniteltaessa.
Otetaan huomioon kestävä kehitys matkailussa.
Tutustutaan Turun arkkitehtuuriin sekä sen ympäristöön.
Valmistetaan erilaisia kirjallisia töitä, piirroksia sekä pienoismalleja.
oppimisympäristö ja monialaisuus
Luokkahuone, mahdolliset retket
L2, L4 ja L7
työtavat ja arviointi
Lukeminen, kirjoittaminen, piirtäminen, rakentelu, itsenäinen työskentely, pari- ja ryhmätyö, tiedon etsiminen, digitaalisuuden hyödyntäminen
Arviointi: hyväksytty / hylätty
Tieteet ja teknologia
Robotiikka ja elokuvakurssi, 1 ov ja 4.-6. lk
tavoitteet ja sisältö
Tutustutaan ohjelmoinnin perusperiaatteisiin.
Harjoitellaan helppoja ohjelmointikieliä, joissa käskyt annetaan kirjoittamalla.
Opetellaan ymmärtämään ohjelmoinnin logiikkaa ja pohditaan, mihin kaikkeen ohjelmointia tarvitaan. Tehdään ohjelmoinnin logiikkaa harjoittavia ongelmanratkaisutehtäviä ja leikkejä sekä pelataan pelejä.
Tehdään omia mm. minikäsikirjoituksia, trailereita, uutisvideoita ja animaatioita.
oppimisympäristö ja monialaisuus
Luokkahuone
L1, L2 ja L5
työtavat ja arviointi
Itsenäinen työskentely, pari- ja ryhmätyö,
Arviointi: hyväksytty / hylätty