Tämä lienee elämäni ensimmäinen pidempi liikunta- ja urheiluaiheinen kirjoitus. Päädyin tällä kertaa tähän teemaan havaittuani BETT 2023 -tapahtumassa aiheeseen erilaisia tulokulmia ja siksi, koska kotimaassa liikkumiseen kannustaminen ja tietynlainen vastakkainasettelu digitaalisuuden kanssa on viime aikoina ollut korostetusti esillä. Olisiko digivälineistä apua tässä?
Interaktiivinen ”älylattia” tai ”älyseinä” ei ole mitenkään uusi keksintö. Jo vuoden 2014 BETT-raportissani sellainen pilkahtaa. Pohjimmiltaan idea on nykyisissäkin tuotteissa suunnilleen sama kuin ennenkin, mutta teknologiat ja ominaisuudet vaihtelevat.
ActiveFloor ja onEVO ovat erimerkkejä tuotteista, joissa lattialle heijastetaan projektorilla interaktiivinen pelipinta ja tuotteeseen liittyy myös valikoima erilaisia pelejä. Vuosien varrella tuotteistus on edennyt siten, että sekavista johtoviidakoista on päästy varsin kompakteihin pömpeleihin, jotka sisältävät kaiken tarvittavan teknologian. ActiveFloorilla on myös kätevä lattialla seisova malli, hieman saman tapaan kuin Suomessa Taikalattia-nimellä myytävä tuote.
Toinen suosittu tuotetyyppi ovat interaktiiviseen seinäpintaan perustuvat pelit. Esimerkiksi Lü Interactive, iSportsWall ja edellä mainittu ActiveFloor (tuotenimellä SPORTsWall) tarjoavat seinää, johon voi heittää pehmeitä palloja ja heittäjiä voi olla useitakin samanaikaisesti, mikä lisää hauskuutta ryhmässä.
Teknologia on pohjimmiltaan näiden seinätuotteiden kesken samanlaista, joten seurannan tarkkuuden, kuvanlaadun, hinnan ja asennuksen helppouden lisäksi huomio kannattaakin kiinnittää tarjolla olevaan ohjelmistokokonaisuuteen. Esimerkiksi iSportsWallilla oli tarjolla peräti 80 erilaista pelimoduulia ja editori, jolla opettaja voi itsekin tehdä pelejä sopivalla sisällöllä. Tämä laajentaa laitteen pedagogista monikäyttöisyyttä verrattuna siihen, että tarjolla on vain muutama hassu peli lumpeenlehtien tai sammakoiden tallomiseen. Liikkumisen kylkeen saadaan helposti kytkettyä esimerkiksi matematiikkaa tai kielten sanoja.
Omanlaisella toteutuksellaan erottui suomalainen iWall (CSE Education), jossa projektorien sijaan käytetään kahta koteloitua näyttöä, liikeanturia ja lattialla makaavaa ohjainlaattaa. Palloja ei näille näytöille heitetä, vaan pelaaminen perustuu kehon liikkeisiin ja askeliin. Kuvanlaatu on näytöissä luonnolisesti projektoreja skarpimpi, joskin pienempi. Laitekokoonpanot valmistetaan Kajaanissa ja niitä myydään opetussektorin ohella mm. viihdekäyttöön.
Kokonaan uutta BETT-tapahtumassa oli yllättävän laajasti esillä ollut eUrheilu (eSports) eli viihteellisten tietokonepelien pelaamiseen perustuva kilpailullinen toiminta. Laitteet ovat näyttävän näköisiä ja epäilemättä eri-ikäisiä koululaisia motivoivia, mutta tätä kouluviihtyvyyttä korostavaa aspektia lukuunottamatta ainakin vielä itselleni jäi tästä enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Pedagoginen kytkös tuntui hieman ohuelta ja keinotekoiselta. Mutta katsotaan, mihin tämäkin kehittyy. Toistaiseksi ajattelen, että ihan perinteinen liikunta sekä edellä mainitut lihakset liikkeelle saavat digiratkaisut ovat enemmän koulupäivään sopivaa sporttia kuin tämä e-sporttailu.
Toisenlaisista liikuttavista tuotteista vielä pari nostoa:
Vaka-agenttimme Anne ja Suvi bongasivat Hey Kanga -nimisen sovelluksen, joka kannustaa liikkumaan erilaisilla pienillä videosyötteillä ja seuraamaan omaa hyvinvointia ja liikunnan määrää sekä vertaamaan omia saavutuksia muihin vertaisryhmässä. Kaupallisten kuluttajamarkkinoiden Sports Trackerit yms. eivät välttämättä monestakaan syystä sovellu opetukseen, mutta tällaisella opetukseen räätälöidyllä teknologialla on kysyntää, koska sillä voidaan hyödyntää iPadejä ja muuta jo olemassa olevaa laitteistoa ja tietosuoja-asiat hyvinvoinnin kaltaisella herkällä alueella on helpompi saada hanskaan. Joskin tämäkin toimija taitaa operoida USAsta käsin, joten ilman tarkempaa perehtymistä tietosuojakäytänteisiin en uskalla varauksetta suositella käyttöönottoa. Toivomme kuitenkin menestystä Hey Kangalle ja uusia haastajia tähän nousevaan segmenttiin!
Eräänlaisena vastavoimana messuilla oli Educassakin vieraillut Action Mats, joka osoitti, että kokonaan ”älytönkin” matto voi toimia liikuttajana hyvin, kun taustalla on mietitty pelimekanismi ja tuotekokonaisuus. Tässä matossa ei siis ole minkäänlaista teknologiaa, vaan pelaaminen perustuu erilaisiin mattoihin, niiden symboleihin ja runsaisiin opettajille valmisteltuihin tuntisuunnitelmiin.
Jouni Paakkinen, TOP-keskus