****************************************************************************
QR-koodeja ja iMovieta satavuotiaasta Suomesta
Kastun koulussa järjestettiin itsenäisyyspäivän alla uuden opetussuunnitelman mukainen MOK-oppimiskokonaisuus. MOK koostui opettajien suunnittelemista ja johtamista kahden päivän kestoisista työpajoista. Oppilaat saivat itse valita pajansa, ja vaihtoehtoja oli suomalaisesta elokuvahistoriasta urheiluun ja muotiin. Pajoissa tehtiin ryhmittäin projekteja, jotka toteutettiin julisteelle, videopätkinä iMovielle tai dia-esityksenä PowerPointissa. Töiden aiheena oli Suomi 100.
Mikä ihmeen MOK?
”MOK on lyhenne monialaisesta oppimiskokonaisuudesta. Teemapäivinä yhdistämme monialaista oppimista eri aineiden ja Suomi 100- teeman välillä. Olemme pyrkineet tekemään jokaisesta pajasta mahdollisimman monialaisen liittämällä monia eri oppiaineita pajoihin”, kertoo liikunnanopettaja Reetta Hovi. ”Pajojen suunnittelu aloitettiin jo alkusyksystä. Niiden suunnittelussa on haluttu antaa oppilaille tarpeeksi vapautta aiheensa ideointiin. On myös otettu huomioon, mitä tarvikkeita tarvitaan projektien toteuttamisessa. Pidettiin myös tärkeänä, että oppilaat pystyvät tekemään oman lopullisen suunnitelmansa oman kiinnostuksensa mukaan.”
Suosituimmat pajat olivat ehdottomasti muoti ja trendit –paja sekä elokuva –paja. ”Vaihtoehdoista leffapaja oli mielenkiintoisin”, 8. luokkalainen Siiri Tuittu sanoo. Elokuvapajassa katseltiin pätkiä Suomen elokuvahistoriasta. Oppilaiden piti arvata kyselyssä, miltä vuodelta elokuvat olivat. ”Valitsimme elokuvan Mielensäpahoittaja, josta kuvaamme oman versiomme”, kertoo Lucas Reivonen, 15.
Pajoissa valmistettiin hienoja esityksiä mm. Marimekosta, saunasta, jääkiekosta, 1980-luvun muodista, tanssin aikakausista, suomalaisesta ruuasta ja vaikka mistä! ”QR-koodi pajassa ladataan puhelimeen sovellus, joka muuttaa lauseet QR-koodiksi. Koodi tulostetaan, ja siitä voi tehdä rintanapin”, selittää Weronika Karabella, 16, QR-koodipajasta. Lauseet kertovat tietysti satavuotiaasta Suomesta.
Haastattelemamme oppilaat kertoivat pitävänsä työskentelystä, sillä pajoissa oppii uutta. ”Se toi mukavaa vaihtelua arkeen”, sanoo Adonika Lehtonen, 15.
Home vei koulun mennessään
Kastun koulussa todettiin homeongelma, ja koulu on ollut viimeiset kaksi vuotta väistötiloissa. Oppilaat ja opettajat ovat siirtyneet päivittäin Tommilan koulutalon ja Rieskalähteen koulun välillä. Vuoden päästä väistötilat ja siirtymät ovat taakse jäänyttä aikaa, kun Yli-Maarian koulu valmistuu ja koulumme oppilaat ja opettajat siirtyvät sinne.
”Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi”, sanoo Petteri Kiesiläinen kysyessämme ajatuksia Yli-Maariaan muutosta. Kaikki ovat oikein jännittyneitä, mutta innoissaan ja helpottuneita päästessään väliaikaisista tiloista pois. Suurin osa oppilaista onkin Yli-Maariasta ja odottavat lyhyttä koulumatkaansa. ”On siistiä päästä ensimmäisinä oppilaina uunituoreeseen jättikouluun”, 8. luokkalaiset tytöt toteavat.
Teksti: Iiris Suvitie ja Ella Koskinen 9E, Raunistulan koulun Kastun yksikk
OPPILAAT VAIKUTTAVAT!
Uusi Yli-Maariaan suunniteltu monitoimitalo ”Ypsilon” saadaan käyttöön alkuvuodesta 2019
Yli-Maariaan pitkään suunnitellun monitoimitalon on tarkoitus valmistua joulukuussa 2018. Koulutyö käynnistyy heti tammikuussa 2019.
Helena Laaksonen Anna Suominen Turku
Tulevaan kouluun siirtyvät ainakin Raunistulan koulun henkilökunta ja Kastun yksikön oppilaat sekä Pohjois-Turun alueelta muun muassa osa Moision koulun oppilaista. Rehtorina toimii Raunistulan koulun rehtori Marianne Ulfstedt.
Monitoimitalo on monille tärkeä, sillä se tuo lisää paikkoja oppilaille ja varhaiskasvatukseen. Yli-Maariaan on jo pitkän aikaa suunniteltu varsinkin uutta koulurakennusta, sillä läheisen Moision koulun sisäilmaongelmat ja puurakennuksen poistuminen vähentävät tiloja. Myös Kastun koulun purku ja oppilaiden sijoittaminen väistötiloihin on yksi vaikuttaja. Uusi koulu vähentää myös koulukuljetuksia pohjoisen Turun alueilta.
Yli-Maariaan on tulee tilat perusopetuksen (1-9) oppilaille, varhaiskasvatusikäisille, kouluterveydenhuollolle, neuvolalle ja nuorisotoimelle. Tarkoituksena on luoda monitoimitalo, joka tarjoaa monikäyttöiset ja tehokkaat tilat noin tuhannelle henkilölle.
Rehtori Marianne Ulfstedtin mukaan uusiopetussuunnitelma tulee vaikuttamaan siten, että uuteen kouluun on tulossa muun muassa luonnontiedontori, jolle voi mennä työskentelemään sekä yleinen tila. Siellä voi olla useampikin ryhmä tekemässä samaan aikaan esimerkiksi monialaista oppimiskokonaisuutta. Lisäksi taloon tulee kiinteä näyttämö, jolle voi mennä harjoittamaan esimerkiksi draamaa tai improvisointia ja katseluparvi. Monitoimitalon yhteyteen on tulossa myös kirjasto, joka antaa taatusti lisää opetusmateriaalia ja mielenkiintoa äidinkielen ja kirjallisuuden sekä muidenkin aineiden opetukseen.
Lähteet: Rehtori Marianne Ulfstedt, Turku -sivut, Turun Tienoo
Väsymys haittaa opiskelua
Uni on tärkeää. Väsyneenä on vaikea keskittyä. Ilman unta ei voi elää.
Väsymyksen haittoja on huono keskittymiskyky ja ärtyisä olo. Oppiminen vaikeutuu ja opetusta on vaikea seurata.
Väsymys voi aiheutua unen aikana heräämisestä, kofeiinin juonnista illalla, myöhään nukkumaan menosta ja elektronilaitteiden käytöstä ennen nukkumaan menoa. Ruokavalio vaikuttaa myös väsymykseen. Jos syö liian yksipuolisesti, on väsymystä.
Unen laatua voi parantaa monipuolisella ruokavaliolla ja liikunnalla. Aikaisin nukkumaan meno myös vähentää väsymystä.
Aleksi Haka 7A
Raunistulan koulu
Uusi tegnologia on vaikuttanut nuorten elämäntapoihin
Internetin, matkapuhelinten ja tieto-koneiden yleistyminen on mullistanut nuorten vapaa-ajankäytön viime vuosien aikana.
Ruutuaikaa saisi kertyä korkeintaan kaksi tuntia päivässä. Ruutuaika tarkoittaa television, tietokoneen, kännykän ja pelikonsoleiden ääressä vietettyä aikaa. Lähes kaikki nuoret ovat ruudun ääressä päivittäin.Runsas ruutuaika voi olla este päivittäiselle liikunnalle tai riittävälle yöunelle. On huomioitavaa, että aina mukana olevien tablettien tai kännyköiden seuraaminen lisää huomaamatta ruutuaikaa.
Jos viettää liikaa ruutuaikaa, voi seurata riippuvuus. Jos ihminen on riippuvainen, hän ei pysty hallitsemaan internetin käyttöään, muuttuu levottomaksi ja ärtyisäksi, laiminlyö liikunnan, syömisen ja nukkumisen, tuntee vieroitusoireita verkon ulottumattomissa (esimerkiksi mökillä ja matkoilla) ja unohtaa muut tehtävät ja aikataulut.
Ava Ketonen 7A Turku
Oppilaat saavat vaikuttaa Tommilan koulutalon parannuksiin
Alida Öhberg 7A
Kuukausi sitten Tommilan koulutalon oppilaskunta jakoi luokkiin kysymys- / ehdotuslaput. Lappuihin oppilaat saivat kirjoittaa ehdotuksia Tommilan koulutalon parannuksiin ja kysyä rehtorilta kouluun liittyviä kysymyksiä. Opettajakunta laittoi tavoitteeksi, uuden opetussuunnitelman pohjalta, antaa oppilaiden vaikuttaa enemmän. Koulun parannuksiin liittyvät ehdotukset vietiin kiinteistölaitokselle.
Parannuksia on jo toteutettu. Pihalle saatiin koripallokori ja pallot löytyvät eteisestä. Heti kesäloman alussa vanhasta Kastun koulusta siirretään leuanvetotangot pihalle. Myös ovet tulevat luokkiin kesällä. Naulakoita on siirretty ja lisätty seinille.
Oppilaat voivat vaikuttaa ympäri vuoden Wilman kautta viestillä tai sanomalla ehdotuksensa suoraan rehtorille tai oppilaskunnalle. Oppilaskunnan hallitus on vienyt näitä asioita hyvin eteenpäin.
Ensi vuonna järjestetään LUTU-tunnit kaikille luokille. Tunnit pidetään kerran kuukaudessa luokanohjaajan kanssa. Tarkoituksena on edistää luokkahenkeä, puhua mielipiteistä ja saada oppilaat vaikuttamaan. Aiheita tunneille tulee oppilaskunnalta, rehtorilta tai opettajilta.
Kuva: Tommilan koulutalon uusi koripallokori
Lähteet:
Rehtori Marianne Ulfstedt
Oppilaskunnan edustaja Aurora Sinervo
”Lähdimme klo 7.30 Rieskalähteen koulun pihalta kohti Hämeenlinnaa. Samassa bussissa matkustivat myös Puolalan koulu ja Puropellon koulu. Kouluja yhteensä kisassa oli 12. Paikalla ensimmäisenä alkulämpän veti Motoriikka Miikka. Sen jälkeen koulut jaettiin pienempiin ryhmiin ja käytiin koko rata läpi tuomarien johdolla ja kerrottiin säännöt. Kilpailu alkoi ja Kastu kisasi vuorolla 10. Aikamme oli 6.08. Kastun joukkueen Pihla, Kaisa, Mikko ja Ilmari tsemppasivat hienosti loppuun asti. Tulimme kisassa kahdeksanneksi ilman virhepisteitä. Puolalan koulu Turusta pääsi kolmantena finaaliin. Onnittelut heille!”
EY ja RK
1. Pauli Lähde Vistan koulu (Paimio)
2. Matias Kari Raunistulan koulu, Kastun yksikkö (Turku)
2. Jiaxin Zhang Puropellon koulu
4. Daniel Muukkonen Raunistulan koulu, Kastun yksikkö (Turku)
5. Lauri Koponen Kotimäen koulu (Kaarina)
Raunistulan koulun joukkue on päässyt mukaan Taisto School Power -aluekilpailuihin Hämeenlinnaan. Kisat pidetään pe 15.4. ja mukaan pääsi 12 koulua Etelä-Suomen alueelta. Joukkueessa kisailevat Kaisa Alitalo, Pihla Frantti, Ilmari Talonpoika ja Mikko Vesma. Lisäinfoa tapahtumasta:
http://www.sport.fi/koulu/kampanjat-tapahtumat/kampanjat/taisto/taisto-school-power-kilpailut
Koulumme 9. luokkalaiset osallistuivat 3.11. Taitaja9 –tapahtumaan. Taitaja9 on peruskoulun 9.-luokkalaisten kädentaitokisa. Taitaja9 on hauska tapa tutustua eri ammattialoihin. Kisalla halutaan hauskasti ja innostavalla tavalla nostaa kädentaitoa vaativien alojen, erityisesti tekniikan, tekstiilityön ja kotitalouden tuntemusta.
Liikenne-, turvallisuus-, yhteistyö- ja tvt-aiheinen teemapäivä 30.10.15 Kastun yksikössä
Yläkoulussa pidettiin lukuvuoden ensimmäinen teemapäivä, jonka keskeisin aihe oli liikenneturvallisuus. Teemapäivänä jokainen luokka osallistui Kai Nurmisen pitämään liikenneturvallisuusluentoon, jonka sponsoroinnista lämmin kiitos Raunistulan koulun vanhempainyhdistykselle!
Lisäksi päivän aikana oppilaat suunnittelivat ja toteuttivat joukkueina tietoiskun seuraavista aiheista:
7.-luokkalaisilla liikenneturvallisuus
8.-luokkalaisilla turvallisuus arjessa
9.-luokkalaisilla turvallisuus
Tieto- ja viestintäteknisiä taitoja (tvt) harjaannutettiin toteuttamalla tietoiskut iPadien avulla. Luokka-asteiden parhaat tuotokset tullaan esittämään Tommilan info-tv:ssä, ja osa palkitaan vanhempainyhdistyksen sponsoroimilla palkinnoilla.
Tässä oppilaiden kommentteja päivän ohjelmasta ja sen herättämistä ajatuksista.
Joukkue Jessica Hurme 9A, Maria Auranen 9A, Adele Aalto 9F ja Juho Sinkkonen 9F:
- Luento oli hyvä ja liikenneturvallisuus tärkeä aihe. Heijastimen tärkeys näkyvyyden edistämiseksi tuli konkreettisin esimerkein selväksi. Mopolla liikkumisesta liikenteessä oli myös hyvä kerrata.
- Oppilaat pohtivat, kuinka tärkeää on kaikkien noudattaa liikennesääntöjä. He, jotka eivät noudata, vaarantavat oman turvallisuutensa lisäksi muidenkin turvallisuuden.
- Koulurakennusten välillä pyörällä kulkevat oppilaat aiheuttavat vaaratilanteita, koska eivät noudata liikennesääntöjä – eivät esim. väistä kävelijöitä tai ajavat punaisia päin.
- Ryhmän oppilaiden mielestä oli kivaa työskennellä ryhmissä, joissa oppilaita oli myös rinnakkaisluokalta.
- iPadien kanssa työskentely oli oppilaille tuttua ja kivaa.
Joukkue Aino Mikkola 7A, Emilia Kainulainen 7A, Adonika Lehtonen 7E, Lamin Sawaneh 7E ja Rasmus Kuusjärvi 7E:
- Oppilaat kertoivat, että luennolta eniten mieleen jäi heijastimen käytön tärkeys. Luennolla käsitellyt asiat väistämissäännöistä olivat oppilaille uusia; suojatiellä autoilijat eivät aina ole väistämisvelvollisia pyöräilijöitä kohtaan.
- Joukkue teki ryhmätyötä heijastimen käytöstä. Heidän mielestään ryhmätöiden tekeminen oli kivaa, ja kaikki osasivat käyttää iPadeja.
- Oppilaiden mielestä kulkeminen koulurakennusten välillä on turvallista, jos on varovainen. He olivat myös sitä mieltä, että pyöräilevät oppilaat aiheuttavat toisinaan vaaratilanteita.
Globaalikasvattajapalkinto Raunistulan yhtenäiskoululle
Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen jakoi Opettajat ilman rajoja -verkoston myöntämät palkinnot globaalikasvatuksessa ansioituneille koululle ja opettajille lauantaina Maailman opettajien päivän seminaarissa Helsingissä. Palkitut ovat Raunistulan yhtenäiskoulu Turusta sekä Seinäjoen lukion opettajien työryhmä.
Raunistulan koulussa jälleen menestystä Majava-kilpailussa 2014
Tietotekniikan Majava-kilpailu on koululaisille suunnattu
tietotekniikka-aiheinen kilpailu. Kilpailun järjestelyistä vastaa Tampereen yliopiston Informaatiotieteiden yksikkö yhteistyökumppaneineen. Kilpailun tehtävät ovat loogiseen päättelyyn nojaavia tehtäviä, joissa ei tarvita ohjelmointikielten osaamista.
Raunistulan koulussa kilpailuun osallistuivat matematiikkaluokat. Harmittavasti kilpailun ajankohta osui 9.luokkien TET-jaksoon ja 9D pystyi osallistumaan vain vajaalla joukolla. Kuitenkin huipputuloksista päästiin jälleen iloitsemaan koulussamme. Kaikkina osallistumisvuosinamme 2011-2014 olemme olleet parhaimmin menestyneiden koulujen joukossa Suomessa. Viime vuonna Torkkilan Ronin kilpailuvoitto Junior-sarjassa ja kahden muun luokkatoverin sijoittuminen samalla kolmen parhaan joukkoon sai hienoa jatkoa nyt Benjamin-sarjassa. Siellä komeilevat sijoilla 2., 6. ja 7. matematiikkaluokan oppilaat Matilda Salo, Riikka Leistevuo sekä Ella ja Hanna Elsilä. Yläkoulussa Tomas Sandelin teki kovan tuloksen 213/216 ollen vahvasti kolmas.
Ei tarvitse olla erikoinen oraakkeli arvaamaan kuinka syksyllä 2015 käy Majava-kilpailussa. Tuloslistoilla näkyy jälleen raunistulalaisia.
Vuoden 2014 kilpailuun osallistui yhteensä 5579 koululaista 107 eri koulusta.
Luokkien 2-3 (Mini) sarjaan osallistui 642 oppilasta, luokkien 4-5
(Benjamin) sarjaan 713 oppilasta ja luokkien 6-7 (Cadet) sarjaan
osallistui 1487 oppilasta. Junior-sarjaan (luokat 8-9) osallistui 2575
oppilasta. Toisen asteen oppilaitosten sarjaan (Senior) osallistui 162
oppilasta. Kaikista osallistujista tyttöjä oli 2330 ja poikia 3149.
Mini-ikäryhmässä valtakunnallisesti kymmenen parhaan joukkoon päässeet
palkittiin muistitikuilla. Muissa ikäryhmissä parhaiten menestyneet
palkittiin joko MPC-lehden vuositilauksella, Googlen Cardboardilla tai
Android T-paidalla.
Benjamin-sarjan tulokset (maksimipistemäärä 216)
1. Kaisla Koskela, 194, Mäkirinteen koulu, Haapavesi, MPC-lehden tilaus
2. Emilia Kailamaa, 188, Tammelan koulu, Tampere, MPC-lehden tilaus
2. Luka Kolehmainen, 188, Kontiolahden Kirkonkylän koulu, MPC-lehden
tilaus
2. Jussi Merikallio, 188, Tammelan koulu, Tampere, MPC-lehden tilaus
2. Matilda Salo, 188, Raunistulan koulu, Turku, MPC-lehden tilaus
6. Riikka Leistevuo, 187, Raunistulan koulu, Turku, Google Cardboard
7. Ella Elsilä, 184, Raunistulan koulu, Turku, Google Cardboard
7. Hanna Elsilä, 184, Raunistulan koulu, Turku, Android T-paita
7. Hanna Eskola, 184, Hämeenlinnan Yhteiskoulu, Hämeenlinna, Android
T-paita
7. Sanja Fonselius, 184, Tammelan koulu, Tampere, Android T-paita
7. Jussi Havia, 184, Vähä-Heikkilän koulu, Turku, Android T-paita
7. Sofia Lumppio, 184, Moision koulu, Lempäälä, Android T-paita
Cadet-sarjan tulokset (maksimipistemäärä 216)
1. Tomas Railo, 216, Maunulan yhteiskoulu, Helsinki, MPC-lehden tilaus
1. Minerva Vuoti, 216, Vähä-Heikkilän koulu, Turku, MPC-lehden tilaus
3. Joonas Kousa, 213, Nöykkiön koulu, Espoo, MPC-lehden tilaus
3. Tomas Sandelin, 213, Raunistulan koulu, Turku, MPC-lehden tilaus
5. Pihla Teder, 207, Moision koulu, Salo, Google Cardboard
6. Leea Rantanen, 204, Lahden yhteiskoulu, Lahti, Google Cardboard
6. Tuomas Simula, 204, Nöykkiön koulu, Espoo, Google Cardboard
8. Pekko Pesonen, 202, Mertalan koulu, Savonlinna, Google Cardboard
9. Xuefei Wu, 200, Olarin koulu ja lukio, Espoo, Android T-paita
10. Eelis Erkkilä, 196, Saarnilaakson koulu, Espoo, Android T-paita
10. Vladislav Kolganov, 196, Lahden yhteiskoulu, Lahti, Android T-paita
Lisätietoja löytyy: http://majava-kilpailu.fi/
———————————————————————————-
TAISTOKISA
ke 26.3.2014
Kello 9.40 bussi saapui noutamaan meidät koulun pihalta Taistokisoihin. Mukana kilpailemassa olivat Mikael Norrdal (leuanvedot & dipit), Aapo Rauha (Taistorata), Saima Kokkonen (Taistorata), Johanna Siltanen (punnerrukset & ja roikunta). Kannustamassa olivat Anna, Oiva, Sakari, Kasper, Mikko, Iida ja Sanna.
Bussimatka Lahteen tuntui kestävän ikuisuuden ja kuluikin hermostuneiden kilpailijoiden katsellessa kelloa. Matka kesti n. 4 tuntia, johon sisältyi ruokatauko. Perille saavuttua joukkue pääsi TV-haastatteluun opettajan (Reetta Hovin) kanssa. Sitten päästiinkin jo asiaan.
Pisteet laskettiin yhteen, niin että kustakin lajista voittaja sai 12 pistettä, toiseksi tullut 11 jne. Radasta voittaja sai tupla pisteet.
Suorituksia toisensa perään, leuanvedot, punnerrukset, dipit, roikunta, kävivät yllättävän nopeasti. Johanna ja Mikael suorittivat osuutensa loistavasti. Lopulta jäljellä olikin enää Taistorata. Saima ja Aapo suorittivat radan toiseksi viimeisinä, koska Raunistulan koulu oli sijalla neljä. Saima ja Aapo tekivät kisan parhaan rata-ajan.
Mikael Norrdalin haastettelu:
Fiilikset ennen suoristusta?
-Jännitti vähän ja mietin mitenköhän kovia vastustajia olisi vastassa.
Oletko tyytyväinen suoritukseesi?
-Joo oon mä tyytyväinen, meni hyvin ja olen positiivisesti yllättynyt suoritukseeni.
Mielipide koulun sijoituksesta?
-Hyvä sijoitus, mutta yhden pisteen häviö kärkikaksikosta harmittaa.
Millanen päivä oli kokonaisuudessaan?
-Oikein positiivinen tunnelma, hauska reissu!
Suoritukset eivät aivan riittäneet finaalipaikkaan, mutta kolmas sija oli silti hieno saavutus 12 joukkueesta. Toinen sija jäi vain yhdestä pisteestä kiinni.
Bussimatka koululle päin sujui rattoisasti. Oppilaat saapuivat kymmenen aikoihin koululle väsyneinä pitkästä päivästä. Verta ja hikeä päivään kuului, mutta kyyneleet jäivät kauas silmistä kun päässä pyöri ja korvissa kaikui ”voittoon Raunistulan koulu”-huuto.
Päivän Raunistulan koulun tulokset:
Mikael Norrdal:
Leuanvedot: 18
Dipit: 26
Johanna Siltanen:
Punnerrukset: 41
Roikunta: 3,06 min
Saima Kokkonen & Aapo Rauha:
Taistorata: 2.37 min