9-lk retkikurssi Utössä 8.-10.9.2022

Lähdimme torstaina koulusta tilausajobussilla Pärnäiseen. Siitä menimme Baldur lautalla kohti Utön saarta. Odottaessamme laivan lähtöä laiturilla, näimme vedessä paljon meduusoja. Ne olivat hienoja. Matka määränpäähän kesti noin neljä tuntia.

Kun pääsimme Utön saarelle, laitoimme peräkärryyn traktoriin, menimme telttapaikalle Luotsimäelle, pystytimme teltat ja teimme ruokaa. Ruoan jälkeen menimme saaren ulkoisimmalle puolelle seikkailemaan. Löysimme monta bunkkeria ja muita asioita. Kun tulimme takaisin, menimme kauppaan. Hinnat kaupassa olivat aika halpoja. Illalla me menimme nukkumaan. Ei ollut kovin kylmä yö.

Seuraavana aamuna me teimme puuroa ja sen jälkeen lähdimme ottamaan kuvia eri paikoista saarella. Meillä oli siis valokuvasuunnistusta ja meidän joukkue voitti tämän kisan. Etsiessämme eri pisteitä, me löysimme myös kanoja. Sitten käytiin kaupassa. Kaupan jälkeen käytiin katsomassa Utön koulua, joka oli todella pieni. Koulussa opiskelee tänä vuonna vain kuusi oppilasta. Vierailun jälkeen menimme hotellille syömään.

Syömisen jälkeen me menimme tutustumaan Utön majakkaan. Majakka oli todella hieno sisältä. Majakan ylimmässä kerroksessa on kirkko. Majakan jälkeen me menimme tutustumaan luotsikutteriin. Saimme myös tutustua kutterin konehuoneeseen. Kutteri kuluttaa noin 60-70 litraa polttoainetta tunnissa, kun ajetaan kovaa. Kutterissa on lämpökamera, jolla näkee pimeässä. Jos kutteri kaatuu kovassa tuulessa, se kääntyy oikein päin. Kutteria ohjaa kutterinhoitaja. Kutterissa on aina kaksi ihmistä, toinen ohjaa ja toinen on kansimies. Heidän tehtävänsä on hakea ja viedä luotseja isoihin laivoihin.

Siinä 17.00 paikkeilla me aloimme paistamaan makkaraa. Sen jälkeen kaksi kyläkoulun oppilasta halusi esittää meille piileikin. Pii-leikissä yksi ihminen laski ja loput meni piiloon. Kaikki, jotka jäivät kiinni, joutui laskijan luokse. Se kuka laski, sai ottaa vain 1 askeleen per peli. Ensimmäisellä kierroksella se kuka laski, sai ottaa yhden askeleen. Seuraavalla kaksi ja näin, kun se kuka laski, huusi pii laskee”. Piilossa olevien piti tulla, sanoa oma nimi ja pelastaa kaikki ketkä olivat jääneet kiinni. Se oli hauskaa. Leikin jälkeen osa meistä meni uimaan ja osa kalliolle seikkailemaan. Meillä oli otsalamput, koska yhdeksän jälkeen saarella oli pilkkopimeää.

Seuraavana aamuna me heräsimme 6.00, söimme aamupalan ja pistimme teltat kasaan. Lähdimme lautalle päin 7.45 ja lautta lähti 8.30. Lautta saapui Pärnäiseen noin 12.00. Bussi oli jo odottamassa meitä. Bussimatka kesti noin 1.30 tuntia. Koululla me pistimme makuupussit kuivumaan, sitten saimme lähteä kotiin. Reissu oli kiva.

Kirjoittajat Roope Tuohimaa, Markus Toropainen ja Sami Aalto 9B.

Mukana retkellä olivat 9A:n ja 9B:n retkikurssilaiset sekä opet Hannu Lilja ja Marjo Komaro.