Syksyllä 2022 Taitotalossa pilotoitiin uusi toimintamalli, jossa opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot (OPVA) ja yhteisten tutkinnon osien opetus (YTO) vuorottelivat.
Tämä toimintamalli oli suunniteltu erityisesti niille opiskelijoille, jotka puhuvat suomea toisena kielenä. Tavoitteena oli varmistaa, että opiskelijoilla on tarvittavat taidot YTO-opintojen suorittamiseen.
Lukujärjestykset suunniteltiin moniammatillisessa yhteistyössä niin, että ne sisälsivät vuorottelevasti ammatillisia opintoja, OPVA-opintoja, YTO-opintoja sekä ammatillista suomen kielen opetusta. Opinnot alkoivat kolmen viikon OPVA-jaksolla, joka sisälsi ammatillisten sisältöjen lisäksi opiskelutaitoja ja opiskeluun liittyvien käsitteiden avaamista. Tämän aloitusjakson jälkeen lukujärjestyksessä oli tyypillisesti kaksi päivää ammatillisia opintoja ja yksi päivä ammattisuomea, joka tuki ammatillisten opintojen sanaston kehittymistä. Jokaiselle opiskelijalle HOKSattiin YTO-OPVA-opetuksesta niitä opintoja, joita hän tarvitsi.
OPVA-opetus on toteutettu kielitietoisesti, mikä tarkoittaa, että kieli ja sanasto ovat keskeisessä roolissa oppimisprosessissa. Käsitteiden ja sanaston avaaminen on auttanut opiskelijoita ymmärtämään opetettavan aiheen termejä ja käsitteitä. Pienryhmätyöskentelyssä opiskelijat ovat päässeet jakamaan ajatuksiaan ja oppimaan yhdessä. Esimerkiksi työkyvyn ja hyvinvoinnin opetuspäivässä opetus on ollut toiminnallista ja terveelliseen ruokavalioon tutustuttiin valmistamalla välipaloja keittiössä. Lisäksi YTO-opetuksen jälkeen on järjestetty pajapäiviä, joissa opiskelijat ovat voineet tehdä kursseihin vaadittavat kirjalliset tehtävät OPVA-opettajan ohjauksessa.
Pilotissa opittuja asioita
Pilotin aikana opiskelijat ovat saaneet systemaattista tukea YTO-opintojen suorittamiseen. Monet opiskelijat, jotka eivät olisi selviytyneet opinnoista ilman tukea, saivat pilotin aikana suorituksia YTO-kursseista. Yhteissuunnittelu ammatillisten kouluttajien, YTO-kouluttajien ja OPVA-kouluttajien kanssa on koettu toimivaksi. Joissain aineissa kokeiltiin myös yhteisopettajuutta OPVA-kouluttajan ja YTO-kouluttajan kanssa, mikä koettiin hyödylliseksi toimintatavaksi.
Tässä opiskelijoiden palautetta OPVA-jaksoilta:
“Mitä tahansa opimmekin (opvassa), tarvitsemme lisää. Vaikka se olisikin yksinkertaista tietoa, se auttaa meitä lisäämään sanavarastoa ja puhumaan sujuvasti.”
“Jotkut hetket ja asiat olivat vaikeita ymmärtää. Opettaja selitti hyvin ja kärsivällisesti. Opettaja auttoi minua ymmärtämään.”
“Voin parantaa taitoja harjoitellaan paljon ja ymmärtämällä joltakulta joka selittää hitaasti.”
Pilotin aikana havaittiin, että lukujärjestyksen suunnittelu vaati paljon resursseja. Tämä johtui siitä, että lukujärjestyksen suunnitteluun osallistui suuri joukko eri alojen asiantuntijoita. Lisäksi havaittiin, että YTO-kouluttajilta vaaditaan aikaa ja tahtotilaa kehittää kurssiaan ja opetusmenetelmiään kielitietoisemmiksi.
Tulevaisuudessa on tarkoitus jatkaa yhteistä suunnittelua OPVA- ja YTO-kouluttajien kanssa tuetumpaa YTO-polkua kohderyhmälle, joka tarvitsee YTOissa vahvempaa tukea. Pyrimme tarjoamaan yksilöllisesti opiskelijalle riittävästi tukea ennen ensimmäistäkään tenttiä tai tehtävänpalautusta, jotta voidaan ennaltaehkäistä opiskelijoiden toistuvat epäonnistumisen kokemukset hylättyjen suoritusten vuoksi. Näin voidaan vahvistaa opiskelijoiden pystyvyysuskomuksia ja samalla toivottavasti ehkäistä myös opintojen keskeyttämisiä.
Nyt alkuvuodesta on tullut uutisia, että OPVA-rahoitusmuotona on vaarassa päättyä. Tiedämme että kohderyhmän tuen tarve ei ole poistumassa mihinkään, vaikka OPVA-rahoitus päättyisikin. Uskomme, että tämän pilotin mukanaan tuomasta osaamisesta on hyötyä jatkossakin oppilaitoksessamme, kun ohjaamme ja opetamme enemmän tukea tarvitsevia opiskelijoita YTO-opinnoissaan.
Taitotalon OPVA-tiimi:
Tarja Haataja, erityisopettaja
Laura Hassi, projektikoordinaattori
Anna Hirvonen, koulutussuunnittelija ja kouluttaja
Katjamaria Ruotsalainen, erityisopettaja ja kouluttaja
Anu Sihvonen, matemaattisten aineiden kouluttaja
Anu Tiivola-Niskanen, kouluttaja ja opinto-ohjaaja