• kehittää päiväkodin pedagogiikkaa, oppimisympäristöjä ja toimintakulttuuria inklusiivisten periaatteiden ja arvojen (yhdenvertaisuus, tasa-arvo, syrjimättömyys, jokaisen lapsen sosiaalinen osallisuus ja moninaisuuden arvostaminen) mukaan
  • toteuttaa yhteis- ja samanaikaisopettajuutta lapsiryhmissä ja havainnoi lasten ja lapsiryhmien tuen tarpeita ja ryhmien peruspedagogiikan toteutumista
  • toteuttaa yksilö- ja pienryhmäopetusta osa-aikaisena erityisopetuksena lasten tarpeiden mukaan
  • ohjaa ryhmien henkilöstöä pedagogisten ja erityispedagogisten työskentelymenetelmien, materiaalien ja apuvälineiden käyttämisessä
  • toimii kolmitasoisen tuen ja erityisopetuksen asiantuntijana omassa päiväkodissaan yhteistyössä alueellisen varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa
  • konsultoi lapsiryhmien henkilöstöä ja huoltajia tuen asioissa
  • osallistuu sovitusti lapsen vasukeskusteluihin yhdessä lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laativan opettajan kanssa ja ohjaa päiväkodin henkilöstöä monialaiseen yhteistyöhön
  • on mukana lapsi- ja ryhmäkohtaisten avustajien avustajasopimuksen laatimisessa ja pedagogisessa ohjauksessa
Yhteisopettajuus, osa-aikainen erityisopetus
Tuen käytäntöjen ohjaaminen ja kehittäminen
Päiväkodin pedagogiikan ja oppimisympäristöjen kehittäminen
Monialainen yhteistyö, huoltajayhteistyö