- kehittää päiväkodin pedagogiikkaa, oppimisympäristöjä ja toimintakulttuuria inklusiivisten periaatteiden ja arvojen (yhdenvertaisuus, tasa-arvo, syrjimättömyys, jokaisen lapsen sosiaalinen osallisuus ja moninaisuuden arvostaminen) mukaan
- toteuttaa yhteis- ja samanaikaisopettajuutta lapsiryhmissä ja havainnoi lasten ja lapsiryhmien tuen tarpeita ja ryhmien peruspedagogiikan toteutumista
- toteuttaa yksilö- ja pienryhmäopetusta osa-aikaisena erityisopetuksena lasten tarpeiden mukaan
- ohjaa ryhmien henkilöstöä pedagogisten ja erityispedagogisten työskentelymenetelmien, materiaalien ja apuvälineiden käyttämisessä
- toimii kolmitasoisen tuen ja erityisopetuksen asiantuntijana omassa päiväkodissaan yhteistyössä alueellisen varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa
- konsultoi lapsiryhmien henkilöstöä ja huoltajia tuen asioissa
- osallistuu sovitusti lapsen vasukeskusteluihin yhdessä lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laativan opettajan kanssa ja ohjaa päiväkodin henkilöstöä monialaiseen yhteistyöhön
- on mukana lapsi- ja ryhmäkohtaisten avustajien avustajasopimuksen laatimisessa ja pedagogisessa ohjauksessa
Yhteisopettajuus, osa-aikainen erityisopetus |
Tuen käytäntöjen ohjaaminen ja kehittäminen |
Päiväkodin pedagogiikan ja oppimisympäristöjen kehittäminen |
Monialainen yhteistyö, huoltajayhteistyö |