Turussa leikki nähdään keskeisimpänä pedagogisena toimintatapana. Varhaiskasvatuksen
henkilöstön tehtävänä on turvata jokaisen lapsen oikeus leikkiä sekä toimia ja olla osa
vertaisryhmää. Kasvatushenkilöstö osallistuu leikkeihin niiden pedagogista sisältöä tukien ja
kaikkien lasten osallisuuden varmistaen. Kasvatushenkilöstön läsnäolo ja lämmin vuorovaikutus
leikissä on ensiarvoisen tärkeää, jotta lapset ovat toimintaan kiinnittyneitä ja aktiivisia. Kaikki
oppiminen voi tapahtua leikin kautta, kun oppimisen tavoitteet, sisällöt ja menetelmät ovat hyvin
ennalta suunniteltuja.


Leikki tulee nähdä monimuotoisena ja sille on oltava tilaa kehittyä ja muuttua myös fyysisen
ympäristön suhteen. Leikkiympäristö rakennetaan yhdessä lasten kanssa houkuttelevaksi
ja esteettiseksi ja sitä muunnellaan lasten kiinnostuksen kohteita ja varhaiskasvatuksen
toimintasisältöjä tukevaksi. Leikkiympäristöinä käytetään monipuolisesti sisä­ ja ulkotiloja.
Myös sisätiloissa mahdollistetaan fyysisesti aktiiviset ja liikunnalliset leikit. Kasvatushenkilöstö
tiedostaa, että kaikki leikin muodot ovat yhtä arvokkaita. Jokaiselle lapselle tulee mahdollistaa
häntä innostava tapa leikkiä.


Varhaiskasvatuksen henkilöstön tulee tiedostaa pitkäkestoisen leikin merkitys lapsen
mielikuvituksen ja ajattelun kehittäjänä. Pitkäkestoisella leikillä ei tarkoiteta välttämättä ajallisesti
pitkää aikaa, vaan sitä, että leikki elää ja kehittyy lapsen mielessä ja se voi jatkua myös eri
päivinä ja eri tilanteissa. Pitkäkestoisessa leikissä lapsi viihtyy ja hän keskittyy tekemiseensä.
Pitkäkestoinen leikki saattaa alkaa esimerkiksi leikkiympäristön suunnittelulla ja rakentamisella ja
jatkua sitten itse leikkinä.

Leikki keskeisenä toimintamuotona vaatii henkilöstön sitoutumista, leikin arvostamista ja suunnittelua. Tiimissä on tärkeä yhdessä pohtia, miten kasvatushenkilöstö aktiivisesti tukee ja on läsnä rikastamassa leikkejä. On tärkeää myös keskustella siitä, miten toimitaan, jotta leikit pystyvät jatkumaan mahdollisimman keskeytyksettä. Kasvatushenkilöstö luo rakenteet leikin havainnoinnille ja käyttää havaintoja toiminnan suunnittelun pohjana. Oppimisympäristöä ja leikkivälineistöä kehitetään yhdessä lasten kanssa innostavaksi, houkuttelevaksi ja leikkiin kutsuvaksi. Kasvatushenkilöstö mahdollistaa leikkivälineistön siirtelyn ja yhdistelemisen lasten ideoiden mukaan. Leikki saa siirtyä tilasta toiseen, kasvaa ja kehittyä. Erikokoiset leikkiryhmät ja edellä mainittu leikkivälineistön luova käyttö monipuolistaa leikkejä.

Kasvatushenkilöstö kiinnittää erityistä huomiota tasa­arvon toteutumiseen ja sen kehittämiseen leikeissä. Lapsia ei ohjata leikkeihin sukupuoleen perustuen eikä leikkejä jaotella sukupuolistereotyyppisesti kasvatushenkilöstön toimesta. Leikkirauha ja turvallinen oppimisympäristö tukevat leikkiin kiinnittymistä. Leikkirauhalla tarkoitetaan sitä, että leikeille luodaan tilat, joissa on mahdollisimman vähän ulkopuolisia häiriötekijöitä. Leikkejä ohjataan siten, että kaikki lapset löytävät leikistä mielekkään roolin, eikä kukaan jää tahtomattaan leikin ulkopuolelle.

Lähde Turun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma 2024