- Perusopetuslain mukaan opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa.
- Henkilökohtaisten ja ryhmätapaamisten lisäksi yhteistyössä hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa.
- Oppilaille ja huoltajille annetaan tietoa tuen saannin mahdollisuuksista, tuen kolmiportaisuudesta sekä käytettävissä olevista tukimuodoista.
- Koulun henkilöstön on tärkeää olla yhteydessä kotiin heti, kun oppilaalla ilmenee oppimisen tai koulunkäynnin ongelmia tai hänen hyvinvointinsa on vaarantumassa.
- Kun oppilaalla on tuen tarvetta, kodin ja koulun yhteistyön merkitys korostuu. Erityisen tärkeää yhteistyö on myös oppilaan koulupolun nivelvaiheissa.
- Oppilaan edistymisen ja tuen tarpeen arviointi sekä tuen suunnittelu on osa kodin ja koulun säännöllistä yhteistyötä.
- Pedagogiset asiakirjat ja suunnitelmat laaditaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja esimerkiksi ennen erityistä tukea koskevan päätöksen tekemistä opetuksen järjestäjän on kuultava oppilasta ja tämän huoltajaa.
- Huoltaja ei voi kieltäytyä perusopetuslaissa säädetyn tuen vastaanottamisesta.
- Yksilökohtaisen opiskeluhuollon tuki perustuu kuitenkin vapaaehtoisuuteen ja edellyttää oppilaan tai tarvittaessa huoltajan suostumusta.
- Huoltajalla on ensisijainen vastuu lapsensa kasvatuksesta ja voidakseen huolehtia kasvatustehtävästään huoltajan tulee saada tietoa lapsensa oppimisen ja kasvun edistymisestä sekä mahdollisista poissaoloista.
- Huoltajan on huolehdittava, että hänen lapsensa oppivelvollisuus tulee suoritettua.
- Huoltajia kannustetaan tukemaan osaltaan lapsensa tavoitteellista oppimista ja koulunkäyntiä.
- Kun huoltaja saa säännöllisesti tietoa lapsensa koulunkäynnistä, hän voi osaltaan tukea lapsensa tavoitteellista oppimista ja koulunkäyntiä. Kannustavat ja oppilaan oppimista ja kehitystä myönteisesti kuvaavat viestit ovat tärkeitä.
- Koulu tukee kotien kasvatustehtävää ja vastaa oppilaan opetuksesta ja kasvatuksesta kouluyhteisön jäsenenä.
- Huoltajien luottamusta opettajaan vahvistaa hänen välittävä ja arvostava asenne oppilaisiin ja vanhempiin, innostus omasta työstään, avoimuus ja rehellisyys sekä vanhempien myönteiset kokemukset kuulluksi tulemisesta ja osallisuudesta.
Huom! Kodin ja koulun yhteistyössä edistetään myös huoltajien keskinäistä vuorovaikutusta, jolla vahvistetaan yhteisöllisyyttä.
- Positiivisesti liikkeelle lähtenyt yhteistyö huoltajien kanssa luo hyvän pohjan vuorovaikutukselle ja kannattelee haastavissakin tilanteissa.
- Hyvin toimiva viestintä on säännöllistä, suunnitelmallista, oikea-aikaista, vuorovaikutteista, tasa-arvoista ja helposti saavutettavaa.
- Yhteydenpidon käytänteistä on hyvä keskustella huoltajien kanssa. Huoltajille on hyvä kertoa, milloin henkilökunnan tavoittaa ja mitä kanavia viestinnässä käytetään.
- Kun huoltajille viestitään ongelmista, sanamuodoilla on suuri merkitys: kerrotaan ongelman lisäksi myös se, miten opettaja toivoo oppilaan toimivan jatkossa ja mitä hyötyä siitä olisi. Sanotaan jotakin, joka luo uskoa siihen, että ongelma on ratkaistavissa ja pyydetään huoltajalta apua tai neuvoa.
- Mikäli huoltaja ilmaisee ärtymyksensä sähköisellä viestillä, ei ryhdytä keskustelemaan asiasta sähköisesti vaan ilmoitetaan, että koska asia on niin tärkeä, siitä pitää keskustella hänen kanssaan henkilökohtaisesti.
- Pidetään huoli siitä, että huolestunut huoltaja tulee kuulluksi ja kerrotaan, että on hyvä asia, että hän ottaa asian puheeksi. Kerrotaan, että ymmärretään, että asia huolestuttaa häntä ja tiedustellaan, miten hän toivoo, että asia ratkaistaisiin. Keskustellaan lopuksi huoltajan kanssa siitä, mitä tehdään, jotta huoltajan huoli väistyy.
Vinkkejä vanhempainiltaan | Huoltajan lomake vanhempainvarttiin (pdf) | Oppilaan lomake vanhempainvarttiin (pdf) |
Lähteet:
Opetushallitus. Kodin ja koulun yhteistyö. Haettu 2023 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kodin-ja-koulun-yhteistyo
Furman, B. Viesti Wilmalla viisaasti. Opettajan opas kodin ja koulun väliseen sähköiseen viestintään.
Vanhempainliitto. Vanhempien ja opettajien toimiva yhteistyö. Haettu 2023 osoitteesta https://vanhempainliitto.fi/opettajalle/vanhempien-ja-opettajien-toimiva-yhteistyo/