Inklusiivisen pedagogiikan johtaminen lapsiryhmässä
Monialainen yhteistyö
Tuen tarpeen arviointi, tukitoimien suunnittelu ja toteutus
Yhteistyö huoltajien kanssa
  • johtaa ryhmän pedagogiikkaa ja toimintakulttuuria inklusiivisten periaatteiden ja arvojen (yhdenvertaisuus, tasa-arvo, syrjimättömyys, jokaisen lapsen sosiaalinen osallisuus ja moninaisuuden arvostaminen) mukaan
  • havainnoi lasten toimintaa ja tuen tarpeita, sekä suunnittelee struktuurit ja työtavat, jotka tukevat lapsia esiopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa
  • huolehtii, että lasten tukitoimet aloitetaan lapsiryhmässä viivytyksettä, heti kun tuen tarve on havaittu
  • arvioi ja kehittää ryhmän toimintaa lasten yksilölliset tuen tarpeet huomioiden
  • vastaa oman ryhmänsä Valmo-opetuksesta
  • edistää jokaisen tiimin jäsenen osaamisen ja ammattitaidon hyödyntämistä lasten tuen järjestelyissä
  • vastaa lapsen varhaiskasvatussuunnitelman ja muiden pedagogisten asiakirjojen laatimisesta
  • vastaa monialaisesta yhteistyöstä lapsen tukeen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa
  • ohjaa tarvittaessa huoltajia hakemaan apua, tukea tai tutkimuksia esimerkiksi neuvolasta, perheneuvolasta, esiopetuksen kuraattorilta tai koulupsykologilta
  • osallistuu sovittuihin palavereihin, kirjoittaa ja täyttää tarvittavat selvitykset ja lomakkeet hoitavalle tai tutkivalle taholle
  • osallistuu yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön ja kokoaa tarvittaessa monialaisen asiantuntijaryhmän (MAR) lapsen asioissa