Inklusiivisen pedagogiikan johtaminen integroidussa ryhmässä |
Monialainen yhteistyö |
Tuen tarpeen arviointi, tukitoimien suunnittelu ja toteutus |
Yhteistyö huoltajien kanssa |
- johtaa alueellisen integroidun ryhmän pedagogiikkaa ja toimintakulttuuria inklusiivisten periaat-teiden ja arvojen (yhdenvertaisuus, tasa-arvo, syrjimättömyys, jokaisen lapsen sosiaalinen osalli-suus ja moninaisuuden arvostaminen) mukaan
- antaa kokoaikaista erityisopetusta ryhmässä oleville vahvempaa tukea tarvitseville lapsille
- toimii tiimissä erityispedagogiikan asiantuntijana ja mallintaa pedagogisia ja erityispedagogisia työtapoja tiimin jäsenille
- havainnoi lasten toimintaa ja tuen tarpeita, sekä suunnittelee struktuurit ja työtavat, jotka tukevat lapsia
- huolehtii, että lasten tukitoimet aloitetaan lapsiryhmässä viivytyksettä, heti kun tuen tarve on havaittu
- arvioi ja kehittää ryhmän toimintaa lasten yksilölliset tuen tarpeet huomioiden
- vastaa oman ryhmänsä Valmo-opetuksesta
- edistää jokaisen tiimin jäsenen osaamisen ja ammattitaidon hyödyntämistä lasten tuen järjestelyissä
- vastaa lapsen varhaiskasvatussuunnitelman ja muiden pedagogisten asiakirjojen laatimisesta sekä huoltajien kuulemisesta tukea koskevien hallintopäätösten yhteydessä
- tekee monialaista yhteistyötä lapsen tukeen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa
- ohjaa tarvittaessa huoltajia hakemaan apua, tukea tai tutkimuksia esimerkiksi neuvolasta , perheneuvolasta, esiopetuksen kuraattorilta tai koulupsykologilta
- osallistuu sovittuihin palavereihin, kirjoittaa tarvittavat selvitykset ja lomakkeet hoitavalle tai tutkivalle taholle
- osallistuu yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön ja kokoaa tarvittaessa monialaisen asiantuntijaryhmän (MAR) lapsen asioissa