| Lapsen oikeus tukeen | Osallisuus ja yhteistyö | Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt | Inklusiiviset toimintaperiaatteet | Vastuu tuen järjestämisestä |
Lapsen oikeus tukeen
Lapsella, jolla on vaikeuksia osallistua esiopetuksessa annettavaan opetukseen, on oikeus saada ryhmäkohtaisia tukimuotoja ja lapsikohtaisia tukitoimia oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tueksi. Ryhmäkohtaiset tukimuodot ja lapsikohtaiset tukitoimet järjestetään inklusiivisten periaatteiden mukaisesti. Riittävän varhain aloitetut ryhmäkohtaiset tukimuodot tukevat lapsia oppimisessa ja esiopetukseen osallistumisessa. Lapsikohtaiset tukitoimet suunnitellaan, järjestetään ja päätetään lapsen edun mukaisesti viipymättä, jos ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä. Lapsen edun selvittäminen edellyttää lapsen näkemyksen huomioon ottamista kaikissa häntä koskevissa asioissa. Lapsen näkemys otetaan huomioon lapsen iän ja kehityksen mukaisesti.
Osallisuus ja yhteistyö
Tuen suunnittelussa keskeistä on sekä lapsen että huoltajien osallisuus. Lapsen vahvuudet, kiinnostuksen kohteet ja tarpeet tunnistetaan yhdessä lapsen, huoltajien ja henkilöstön kanssa ja tukitoimia suunnitellaan yhteistyössä. Kun tuen suunnittelu ja arviointi edellyttää monialaista yhteistyötä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden kanssa, yhteistyötä tehdään lapsen tarpeiden mukaa.
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt
Lapsen tuen tarpeet voidaan luotettavasti arvioida, kun lapsiryhmän pedagoginen toiminta on kunnossa. Henkilöstö tiedostaa lasten tuen tarpeiden tilannesidonnaisuuden: tuen tarve on yhteydessä olosuhteisiin, joissa lapsi toimii. Mikäli lapsen arjessa havaitaan haasteita, lapsen opettaja ja ryhmän henkilöstö arvioivat miten ryhmän struktuurit, toimintatavat ja tilannesidonnaiset tekijät vaikuttavat havaittuihin haasteisiin. Ryhmän toimintatapoja ja struktuureja muokataan lasten tuen tarpeet huomioiden.
Inklusiiviset toimintaperiaatteet
Tukea järjestetään inklusiivisten periaatteiden mukaisesti. Inkluusion toimintaperiaatteisiin kuuluvat kaikkia lapsia koskevat yhtäläiset oikeudet, tasa-arvo, yhdenvertaisuus, syrjimättömyys, moninaisuuden arvostaminen sekä sosiaalinen osallisuus ja yhteisöllisyys. Inkluusion arvopohjaiset periaatteet näkyvät kokonaisvaltaisesti esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestämisessä sekä pedagogisen toiminnan toteuttamisessa. Jokaisen lapsen oppimista ja täysimääräistä osallisuutta edistetään. Inkluusioon liittyvät myös kielitietoisuus, lasten ja perheiden kielellisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden arvostaminen sekä lasten monikielisyyden tukeminen.
Vastuu tuen järjestämisestä
Esiopetuksen tuen järjestämisestä vastaa varhaiskasvatuksen palveluntuottaja (kunnallinen tai yksityinen).