Lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma Pedagoginen arvio Pedagoginen selvitys Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma

Tuen tason vahvistaminen edellyttää aina, että opettaja on kirjannut lapselle esitettävät tukitoimet pedagogiseen arvioon tai pedagogiseen selvitykseen ja kuullut huoltajia huoltajien kuulemista koskevan ohjeistuksen mukaisesti.

Huoltajien kuulemisesta vastaa lapsen opettaja. Yksityisessä varhaiskasvatuksessa työskentelevä opettaja kutsuu kuulemistilaisuuteen mukaan kunnallisen alueellisen varhaiskasvatuksen erityisopettajan.

Huoltajan kuulemisen jälkeen opettaja vie lapsen lapsen pedagogiset asiakirjat alueellisen LATU-työryhmän käsiteltäväksi. Päätökset tehostetusta tuesta, erityisestä tuesta ja yleisen tuen tukipalveluista  tekee varhaiskasvatuksen erityispalvelupäällikkö alueellisten LATU-työryhmien valmistelun pohjalta. Hallintopäätöksen jälkeen opettaja päivittää lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelman tehostetun tuen päätöksen mukaiseksi. Erityisen tuen päätöksen jälkeen lapselle laaditaan henkilökohtaista opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma.

Lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma

Jokaiselle lapselle laaditaan Lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma (LEOPS), joka toimii
myös lapsen varhaiskasvatussuunnitelmana täydentävän varhaiskasvatuksen osalta. Lapsen
oppimissuunnitelma laaditaan lokakuun loppuun mennessä ja sitä arvioidaan vähintään kerran
toimintakaudessa huhtikuun loppuun mennessä. Huoltajat ja lapset ovat
mukana suunnitelmien laadinnassa ja arvioinnissa.

Pedagoginen arvio

Pedagoginen arvio laaditaan sekä siirryttäessä yleisestä tuesta tehostettuun tukeen että tehostetusta takaisin yleiseen tukeen.Pedagoginen arvio laaditaan moniammatillisesti opiskeluhuollon yhteistyönä eli siihen pyydetään kommentti opiskeluhuollon ammattilaiselta. Huoltajaa ja lasta kuullaan hallintolain mukaisesti.

Pedagoginen selvitys

Pedagoginen selvitys esiopetukseen laaditaan, jos lapsi tarvitsee erityistä tukea esiopetuksen aikana. Pedagoginen selvitys laaditaan myös, jos lapsen erityisen tuen tarve esiopetuksessa on vähentynyt ja siirrytään tehostettuun tukeen. Pedagoginen selvitys laaditaan moniammatillisena opiskeluhuollon yhteistyönä eli siihen pyydetään kommentti opiskeluhuollon ammattilaiselta. Huoltajaa ja lasta kuullaan hallintolain mukaisesti.

Pedagoginen selvistys perusopetusta varten laaditaan 31.1. mennessä niille lapsille, joilla erityisen tuen tarve tulee jatkumaan perusopetuksen alkaessa. Perusopetusta varten laadittu pedagoginen selvitys tulee olla toimitettuna perusopetuksen erityispalvelupäällikölle 15.2. mennessä. Pedagoginen selvitys laaditaan moniammatillisena opiskeluhuollon yhteistyönä eli siihen pyydetään kommentti opiskeluhuollon ammattilaiselta.. Huoltajaa ja lasta kuullaan hallintolain mukaisesti.

Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma

Erityisen tuen hallintopäätöksen jälkeen lapselle laaditaan henkilökohtaista
opetuksenjärjestämistä koskeva suunnitelma eli HOJKS. HOJKS on voimassa myös mahdollisen
täydentävän varhaiskasvatuksen aikana. Suunnitelma laaditaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja sitä arvioidaan aina tarvittaessa, vähintään kerran toimintavuoden aikana.