KUN LAPSIRYHMÄÄN TULEE MONIKIELINEN LAPSI
Ohje keskeisistä asioista, jotka tulee huomioida
Tutustu lapseen ja perheeseen
Mikä on lapsen tausta ja perheen? Mitä kieliä perheessä puhutaan? Onko perhe muuttanut Suomeen ulkomailta? Kauanko perhe on asunut Suomessa? Onko lapsi osallistunut varhaiskasvatukseen aiemmin? Kuinka kauan?
Pidä alkukeskustelu tai tarvittaessa siirtopalaveri. Kerro huoltajalle keitä palaveriin osallistuu ja miksi se pidetään. Siirtopalaveriin osallistuvat vanhan ja uuden toimipaikan opettajat. Keskusteluun voi kutsua myös kieku-opettajan, alueellisen sosionomin tai erityisopettajan.
Käytä tarvittaessa tulkkia
Tarpeen mukaan tilaa keskusteluun tulkki. Tulkin käyttö on huoltajan ja opettajan oikeus, mikäli riittävää yhteistä kieltä ei vielä ole. Turun kaupungin käytössä olevien tulkkipalveluiden yhteystiedot löytyvät Metkusta/Dotkusta. Kysyä tarvittaessa asiasta päiväkodin johtajalta.
Kielitausta ja huoltajayhteistyö
Mikä on lapsen kotikieli tai kotikielet? Mille kielille lapsi kuulee arjessaan? Millainen on huoltajien kielitaito? Kerro huoltajille lapsen oman äidinkielen oppimisen tärkeydestä ja tavoista, joilla lapsen oppimista voi tukea kotona. Hyödynnä yhteistyössä kielivihkoa (sanaston opettelu).
Käytä monikielisen lapsen kielitaidon arviointiin KieliPeda-työvälinettä. DoTkusta ja Extranetistä löytyy myös Suunnitelma lapsen äidinkielen ja kotikielen tukemiseen -lomake.
Varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet, käytännöt ja tiedonkulku kodin ja päiväkodin välillä
Kerro huoltajille varhaiskasvatuksen käytännöistä (päiväjärjestys, varusteet, tavoitteet). Kerro mitä ohjelmia kodin ja varhaiskasvatuksen tiedonkulkuun sekä hoitoaikojen ja poissaolojen ilmoittamiseen käytetään. Tarvittaessa ohjaa huoltajia hakemaan tukea ohjelmien käyttöön Kauppatorin Monitorista (Aurakatu 8).
Käytä viesteissä ja tiedotteissa selkokieltä.
Järjestä opetus kielitietoisesti
Suunnittele toiminta ja oppimisympäristö kielitietoisesti. Nimeä ja sanoita asioita, esineitä ja tekemistä. Käytä monipuolista ja selkeää kieltä. Huomioi riittävät toistot. Hyödynnä musiikkia, loruja ja lauluja. Hyödynnä Papunettiä ja käytä olemassa olevia materiaaleja (mm. kuvat, Roihuset, kielipelit). Tee eri kielet näkyviksi ryhmässä. Ole tarvittaessa yhteydessä kiekuopettajaan (linkki).
Perehdy Turun kaupungin kieli- ja kulttuuritietoinen varhaiskasvatus -asiakirjaan. Asiakirja löytyy Dotkusta ja Extranetistä.
Ennakoi mahdollinen siirtymä esiopetuksen valmistavaan opetukseen (valmo-opetus)
Lue lisää: perusopetukseen valmistava opetus esiopetuksessa