Skip to content
Koulunepsyopettaja
- kehittää koko työyhteisön tietoisuuden ja ymmärryksen lisääminen neuropsykiatrisesti (nepsy) oireilevien oppilaiden tuen asioista
- tiedottaa ja luo keskustelua työyhteisössään nepsyasioista ja ottaa huomioon nepsynäkökulman koulun asioihin liittyvässä suunnittelussa ja päätöksenteossa
- lisää hyväksyvää ja positiivista asennetta nepsyoireileviin oppilaisiin ja nepsyasioihin
- on mukana kehittämässä koulun toimintatapoja nepsy-ystävällisemmiksi (koulun yhteiset, selkeät ja johdonmukaiset toimintatavat, rauhallinen ilmapiiri)
- edistää aistiesteettömyyttä (selkeys, häiriötön oppimisympäristö, aistikuormituksesta palautumisen mahdollistaminen koulupäivän aikana) ja kehittää oppimisympäristöjä nepsy-ystävällisemmiksi
- tukee työyhteisön jäseniä sopivien toimintatapojen löytämisessä sekä tukee luokka-arjessa selviytymistä eri työskentelytavoin, jotka sovitetaan kunkin koulun toimintakulttuuriin (esimerkiksi havainnointi luokassa tai yhteisopettajuus)
- konsultoi pyydettäessä oman koulun tai alueen muiden koulujen henkilökuntaa nepsyasioissa (kuten opettajia, koulunkäynninohjaajia ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajia) yksin tai työparina alue-nepsyopettajan, toisen koulunepsyopettajan ja/tai sairaalakoulun konsultaatiotahon kanssa
Aluenepsyopettaja
- kehittää Turun yleisopetuksen nepsytukea
- edistää alueensa (pohjoinen, itäinen, eteläinen, yläkoulu) neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden asioita kehittäen Turun kouluja nepsy-ystävällisemmiksi
- tekee yhteistyötä nepsyasioiden edistämiseksi Turun alueen nepsytoimijoiden kanssa (hallinnon, hoitotahojen, sosiaalitoimen ja 3. sektorin kanssa)
- konsultoi pyydettäessä alueen koulujen henkilökuntaa nepsyasioissa (kuten opettajia, koulunkäynninohjaajia ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajia) yksin tai työparina koulunepsyopettajan ja/tai sairaalakoulun konsultaatiotahon kanssa.