Varhainen tunnistaminen ja vahvuuksien hyödyntäminen

  • Varhaisessa vaiheessa annettu oikea-aikainen tuki ehkäisee ongelmien syvenemistä ja monimuotoistumista.
  • Oleellista on myös rakentaa tuki oppilaan vahvuuksia hyödyntämällä ja vahvistamalla.

Havainnointi

  • Havainnoidessa oppilasta tuen tarpeen selvittämiseksi tulee ottaa huomioon tilannekohtaiset tekijät, jotka vaikuttavat oppilaan toimintaan. Tällaisia ovat esimerkiksi oppilaan vireystila, motivaatio ja ulkoiset häiriötekijät.
  • Oppimisympäristöön liittyviä tuen tarpeita sekä niiden vastaamisen suunnittelussa kannattaa hyödyntää myös ulkopuolisia henkilöitä. Omat kollegat, konsultoivat erityisopettajat, opiskeluhuollon henkilöstö sekä muut mahdolliset tahot voivat olla apuna näissä.

Seulat, kartoitukset ja testit

  • Seulat ovat tarkoitettu tuen tarpeen tunnistamiseen ja niiden tarkoituksena on arvioida oppimisvaikeuksien riskiä ja tuoda esiin mahdolliset vaikeudet arvioiduissa taidoissa.
  • Kartoitusten ja testien tuottamaa tietoa käytetään tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen.
  • Kartoitusten, testien ja selvitettyjen oppilaan vahvuuksien avulla suunnitellaan yhteistyönä yksilöllisiä tukitoimia oppilaalle ja etsiä tälle sopivat oppimis- ja opetustyylit sekä opetusmateriaali.
  • Tuen suunnittelu tapahtuu aina yksilöllisesti ja siinä huomioidaan oppilaan taitojen ja haasteiden yhdistelmä, oppimisen haasteiden syyt, aikaisemmat tukitoimet sekä olemassa olevat resurssit.