• Kaikki oppilaalle annettu tuki kirjataan.
  • Tuen kirjaamisella on seuraavia merkityksiä:
    • kokonaisuus hahmottuu niin kodille kuin koululle
    • tukitoimien kirjaaminen mahdollistaa annetun tuen riittävyyden seurannan ja arvioinnin
    • tukitoimien kirjauksien kirjaaminen tukee pedagogisen arvion ja pedagogisen selvityksen laatimista
    • annettu tuki on kirjattava oppilaan sekä henkilöstön oikeusturvan kannalta
    • dokumentoituihin ja tallennettuihin tietoihin voidaan tarvittaessa palata oppivelvollisuuden päättymisen jälkeenkin
    • Asiakirjat mahdollistavat tuen jatkumon.
    Huom! Tieto jatko-opintoihin oleellisesti vaikuttavasta psykososiaalisen tuen tarpeesta, jatko-opintoja rajoittavista terveyteen liittyvistä tekijöistä ja kiusaamisselvittelyistä tulee siirtää oppilaanohjaajalle, jos huoltaja tai oppilas ei sitä erikseen kiellä.
    • Asiakirjojen kirjoittamiseen osallistuu kaikki oppilasta opettavat ja tarvittaessa opiskeluhuoltoa. Kuntoutustahot osallistuvat usein huoltajan luvalla palavereihin.
    • Pedagogisiin asiakirjoihin ei kirjata oppilaan henkilökohtaisia ominaisuuksia, diagnooseja, lääkityksiä (kuuluu terveydenhuollolle) tai oppilaan/perheen sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyviä asioita.
    • Pedagogisiin asiakirjoihin kirjataan, miten sairaus tai oireyhtymä vaikuttaa käytännössä oppimiseen ja koulunkäyntiin ja miten tämä otetaan huomioon oppilaan opetusta ja tukea järjestettäessä.
    • Oppilaan aiempia asiakirjoja hyödynnetään uuden kirjoittamisessa.
    • Opetusjärjestelyihin kirjataan luokka, ryhmän koko, käytössä olevat apuvälineet, samanaikaisopetus, joustavat opetusryhmät, jakotunnit ja osallistuminen S2-opetukseen.
    • Toteutuneen tuen kuvaamisessa riittää, kun kirjataan vuoden sisällä annetut tukitoimet.
    • Opiskeluhuollon asiantuntijan arvion tulee olla valmiina ennen oppilaan ja huoltajan antamia kommentteja.
    • Opiskeluhuollon asiantuntijan arvion tulee olla huoltajalla tiedossa.
    • Pedagogisessa asiakirjassa keskitytään kyseessä olevaan oppilaaseen ja lähtökohtana on oppilaan oma yksilöllinen tilanne tarpeineen ja vahvuuksineen.
    • Kuvaillaan oppilaan toimintaa.
    • Oppilaan toiminnan kuvaamisella konkretisoidaan, miten vahvuudet ja haasteet ilmenevät kouluarjessa. Pitäydytään vain tapahtuneen kuvaamisessa, eikä tehdä tulkintoja.
    • Kirjataan asiat tavoitteiden muotoon.
    • Asiakirjoihin kirjataan, mitä taitoja oppilaalla jo on ja mitkä ovat hänen seuraavat tavoitteensa.
    • Kirjataan näkyviin, miten vahvuuksia hyödynnetään oppimisen tukena ja miten oppilaalle annetaan systemaattisesti kannustavaa palautetta.
    • Tavoitteet ja tukitoimet kirjataan konkreettisesti ja yksiselitteisesti.
    • Tavoitteiden tulee olla saavutettavia.
    • Selkeät tavoitteet auttavat oppilasta ymmärtämään, mitä häneltä odotetaan ja seuranta ja arviointi on helpompaa.
    • Isommat tavoitekokonaisuudet pilkotaan pienempiin osatavoitteisiin. Tavoitteita voi lukuvuoden aikana lisätä ja muokata oppilaan tarpeen mukaan.
    • Asiakirjoissa käytetään koulun arjen käsitteitä ja kuvataan käytännöt hyvin konkreettisesti ja riittävän yksityiskohtaisesti.
    • Kirjaukset tehdään käyttäen selkeää kieltä ja lyhyitä lauseita.
    • Pyritään käyttämään arkielämän ilmaisuja ja kuvaamaan asiat käytännönläheisesti.
    • Pedagogisen asiakirjan laatimisessa on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että kirjoittaminen on oppilasta ja perhettä kunnioittavaa. Sanoilla on väliä.