Tunnetaidot Ohjeita opettajalle

Tunnetaidot

  • Perusopetuksen yhtenä tavoitteena on tukea jokaisen oppilaan kasvua ihmisyyteen. Tätä kasvua vahvistaa taito tunnistaa ja käsitellä omia ja toisten tunteita.
  • Tunnetaidot ovat kaiken vuorovaikutuksen ytimessä.
  • Tunnetaidot ovat kaikkia niitä taitoja, joita käytetään, kun yritetään vaikuttaa siihen, miltä itsestä tai toisesta tuntuu.
  • Tunnetaidot ovat tunteiden säätelyn keinoja (säädellään koettuja tunteita, niiden voimakkuutta ja niiden ilmaisua).
  • Tunnetaitoisuus on sitä, että tunnistaa tilanteessa esiintyvät tunteet ja osaa sovittaa toiminnan niiden mukaisesti.
  • Hyvät tunnetaidot ovat sitä, että tiedostetaan ja ymmärretään tunteita, jotka tilanteisiin liittyvät, ja että osataan toimia niin, että tunteet tulevat myös huomioiduksi.
  • Menestyäkseen ja voidakseen hyvin ihmisen on tultava toimeen sekä itsensä että toisten kanssa.
  • Tunneosaamista on esimerkiksi se, että erilaisissa tilanteissa ei pelkää tunteiden hallitsemattomuutta, vaan oppii elämään ja työskentelemään tunteiden kanssa.
  • Positiiviset tunteet laajentavat ajattelua ja tekevät siitä joustavampaa, auttavat hahmottamaan kokonaisuuksia, lisäävät valmiuksia toimia ja edistävät toipumisia vastoinkäymisistä.
  • Stressaantuneena ja pelokkaana aivot keskittyvät selviytymiseen ja turvan varmistamiseen, jolloin kyky ajatella monipuolisesti heikkenee, huomio kapeutuu pelkoa herättäviin yksityiskohtiin ja myös muistiin painuu näitä pelkoon liittyviä keskeisiä yksityiskohtia.
  • Hyvä mieliala parantaa suoritusta haastavassa tilanteessa.
  • Heikko kyky tunnistaa, eritellä ja ilmaista tunteita on yhteydessä muun muassa mielenterveydellisiin ongelmiin.
  • Aivoista vain pieni osa (prefrontaalinen korteksi) on keskittynyt tietoiseen ajatteluun, kun taas tunnereaktioihin osallistuu valtava määrä aivojen ja kehon eri osia.
  • Kun oppilaat oppivat sanoittamaan tunteitaan tarkemmin, myös heidän vuorovaikutustaitonsa ja koulumenestyksensä paranevat.
  • Tunteet ja oppiminen ovat yhteyksissä toisiinsa, sillä tunteet vaikuttavat muu muassa huomion ohjautumiseen, keskittymiseen, muistiin, päättelykykyyn ja energisyyteen.
  • Oppilaat pohtivat syvällisemmin niitä asioita, jotka he kokevat mielekkäiksi ja jotka koskettavat heitä tunnetasolla.

Ohjeita opettajalle

  • Keskity olemaan läsnä tässä ja nyt. Tietoinen läsnäolo mahdollistaa aidon kohtaamisen ja syväkuuntelemisen. Sataprosenttinen läsnäolo on taito, jonka avulla kohtaat toiset arvokkaasti ja osoitat, että juuri sillä hetkellä he ovat sinulle maailman tärkeimpiä ihmisiä.
  • Ole tietoisesti läsnä, huomioi ja tunnista tunteita sekä hyödynnä niitä opetus- ja oppimistilanteissa. Näin oppilaille syntyy luonnollinen malli kohdata tunteita ja oppia tunnetaitoja.
  • Ole mallina taitavasta tunneilmaisusta, sillä se tehostaa oppimista.
  • Luo luokkaan positiivinen, oppilaan kykyihin luottava, välittävä ja oppilasta kannustava ilmapiiri, sillä luokkahuoneen tunneilmastolla on lähes yhtä merkittävä vaikutus oppimiseen kuin oppilaan kyvyillä tai lahjakkuustekijöillä:
  • Tiedosta, että kokemasi tunnetilat vaikuttavat oppilaiden tunteisiin.
  • Opeta tunnetaitoja kokemuksen ja harjoituksen kautta: keskustele aluksi opittavasta aiheesta, luo sitten tilanne, missä oppilaat joutuvat tekemisiin kyseisten tunneaiheiden kanssa. Lopuksi kokemuksellisen oppimisen jälkeen pohdi asiaa luokan kanssa ja ohjaa eteenpäin.
  • Ota oppilaiden tunteet mukaan vahvistamaan kaikkea oppimista: merkityksellisyyden tunne sekä onnistumisen ja itsensä ylittämisen riemu ovat vahvimpia oppimiseen vaikuttavia tunteita.
  • Tarkastele luokkatilanteita siitä näkökulmasta, mitä tunteita siinä on läsnä.
  • Harjoittele tietoista kuuntelua eli kuuntelua koko keholla, kaikilla aisteilla ja tunteilla.
  • Virittäydy tunnetasolle, jolloin se antaa oppilaille tunteen siitä, että heitä ymmärretään ja että he eivät ole ajatustensa ja tunteidensa kanssa yksin.
  • Harjoittele pärjäämään omien tunteittesi kanssa:
    • Viivyttele havaitsemissasi positiivisissa tunnereaktioissa normaalia pidempään.
    • Pysähdy pohtimaan, mitä iloa löydät tässä hetkessä.
    • Kun tunteet ovat ottamaisillaan vallan, pysähdy ja keskity hengitykseen.
  • Ymmärrä, että vuorovaikutuksessa molempien kokemat tunteet vaikuttavat toisiinsa. Mikäli esität jotain muuta, kuin miltä sinusta tuntuu, muut saattavat aistia, että tilanteessa on jotain hämmentävää. Kerro siis jotain siitä, miltä sinusta tuntuu ja mitä ajatuksia mielessäsi liikkuu.
  • Herätä oppilaiden uteliaisuus, sillä se vangitsee huomion ja vahvistaa muistin toimintaa:
    • Tuntee tarttuvat, joten ole itse kiinnostunut kertomastasi asiasta.
    • Kerro asia uudella ja yllättävällä tavalla. (Liittyykö asiaan jokin mielenkiintoinen tarina?)
    • Uteliaisuus tarttuu, joten kysele paljon. (Mitähän tapahtuisi, jos?)
  • Tunnista tarpeet tunteiden takana: tunteet kertovat, miten asiat edistyvät suhteessa tahtomiseen.
    • Osoita olevasi kiinnostunut hänestä (tarve olla kiinnostava).
    • Yritä aidosti ymmärtää, miltä hänestä tuntuu ja mitä hän haluaa (tarve tulla ymmärretyksi).
    • Osoita arvostavasi häntä ja hänen tunnetilaansa (tarve olla arvostettu)
    • Tee näkyväksi, että yrität olla mahdollisimman reilu häntä kohtaan (tarve tulla kohdelluksi reilusti).
    • Tue hänen hallinnan kokemustaan (hallinnan tarve).
    • Tee jatkuvasti näkyväksi, miten hän edistyy eri asioiden kanssa. (Edistymisen näkyväksi tekeminen on yksi parhaista keinoista ruokkia oppilaiden sisäistä motivaatiota.)
    • Osoita, miten merkityksellistä hänen toimintansa on. (Oppilaat motivoituvat, kun kokevat, että se, mitä he tekevät, on merkityksellistä ja että he ovat itse tärkeä osa kokonaisuutta.)
  • Katso käytöksen taakse ja mieti miltähän hänestä juuri nyt tuntuu? Mitkä tunteet ovat olleet käyttäytymisen moottorina? Ja mikä tarve tunteen takana?
  • Ennakoi hankalat tunteet eli tunnista ja käsittele negatiiviset tunnereaktiot (esimerkiksi haastavassa huoltajatapaamisessa) jo ennen kuin ne ilmaantuvat.
  • Kunnioita rajojasi, kun toinen käyttäytyy huonosti sinua kohtaan:
    • Mikäli tilanne vaikuttaa uhkaavalta, poistu paikalta ja pyydä kollegalta apua.
    • Keskity kuuntelemaan ja pyydä henkilöä toistamaan sanomansa: ”Anteeksi, en saanut ihan selvää, mitä tarkoitit, voisitko toistaa?”
    • Keskity kuuntelemaan ja toista omin sanoin, mitä kuulit: ”Ymmärsinkö oikein, että koet, et- tä sinua ei ole huomioitu riittävästi… ”
    • Kun annat kertojan toistaa puhumaansa, hän rauhoittuu ja saa kokemuksen, että häntä on kuultu.
  • Tahtojen taistelussa tunnista osapuolten tunteet ja tahtotilat niiden takana. Ota viesti vastaan ja kerro, mitä tunteita huomaat ja mitä toiveita kuulet. Kerro tiivistetysti kaikkien tunnelmat ja tahtotilat ja etsi lopuksi yhteinen ratkaisu.
  • Tunnista ja käsittele tunteet, niin järkevälle keskustelulle ja toiminnalle syntyy paremmat edellytykset.
  • Koska hiljaisuus on hyvä keino vaikuttaa tunteisiin, anna tilaa toisen puheelle ja pysy itse hiljaa. Anna toisen kertoa loppuun kaikki ajatuksensa.
  • Käytä tunteiden käsittelyn keinona kysymyksiä, jotka pakottavat sekä kysyjän että vastaajan ajattelemaan syvällisemmin, uudella tavalla:
    • Oletko tehnyt tämän niin hyvin kuin ikinä pystyt?
    • Mitä opit tästä?
    • Mikä sinulle on kaikista tärkeintä?
    • Mikä saisi sinut sanomaan, että tämä oli parasta ikinä?
    • Mikä auttaisi inua nyt yhden askeleen eteenpäin?
  • Aina kun arvostat jotakuta tai näet hyvää hänessä, kerro se hänelle.
  • Anna aitoa ja merkityksellistä kiitosta siten, että kuvailet, miten olet nähnyt toisen toimivan ja panostavan. Kuvaile myös, minkälaisia vaikutuksia toisen toiminta on saanut aikaan sinussa ja ympäristössä. Kiitä vilpittömästi.
  • Haastavien tilanteiden jälkikäsittely: jotta oppilaiden mieleen rakentuu ehjä käsitys tilanteesta, katso tilanteita faktojen, tunteiden ja oppimisen kautta (Mitä todella tapahtui? Miltä tuntui? Mitä tästä opittiin?)

Lähteet

  • Lahtinen, A. ja Rantanen, J. 2019. Tunnetaidot opetustyössä. Opas haastaviin tilanteisiin. PS-kustannus.
  • Opetushallitus. Tunnetaitoja oppii harjoittelemalla. Haettu 2023 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/tunteesta-tunteeseen-ohjaajan-opas/3-tunnetaitoja-oppii-harjoittelemalla
  • Opetushallitus. Tunteesta tunteeseen. Haettu 2023 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/tunteesta-tunteeseen
  • Opetushallitus. 104 tunnetta aakkosjärjestyksessä. Haettu 2023 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/tunteesta-tunteeseen-ohjaajan-opas/104-tunnetta-aakkosjarjestyksessa
  • Opetushallitus. Tunteet, mitä ne ovat? Haettu 2023 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/tunteesta-tunteeseen-ohjaajan-opas/1-tunteet-mita-ne-ovat