Lataa ”Kielitietoisen opettajan huoneentaulu” (pdf) tästä
Video: Mitä on kielitietoisuus (YouTube)
Luo opetusryhmään turvallisen ja kannustava ilmapiirin.
- Positiivinen ilmapiiri rohkaisee kysymään ja vastaamaan kehittyvälläkin kielitaidolla.
Käyttää kuvia ja havainnollistamista opetuspuheen ja opetustekstien tukena.
- Hyödyntää monipuolisesti erilaista tukimateriaalia (sanallisia, visuaalisia, auditiivisia, symbolisia ja kinesteettisiä) sekä erilaisia oppimisympäristöjä.
Käyttää selkeää opetuspuhetta.
- Avaa huolella käsiteltävän aihepiirin keskeisimmät käsitteet ja toistaa niitä riittävästi.
- Aloittaa, lopettaa ja siirtyy aiheesta toiseen aina selkeästi.
- Opettaa oppilaille koulussa ja omassa oppiaineessa käytettävä tehtävänantokieli (esim. ”määritä”, ”merkitse”, ”esitä”, ”pohdi”, ”kirjoita”, ”selitä”, ”kerro”, ”päättele”).
Nimeää ja laittaa esiin opetuskokonaisuuden tavoitteet ja keskeiset käsitteet.
- Kertoo myös, mihin edellä opittuun asia liittyy.
- Tekee lopuksi lyhyen yhteenvedon ja kertaa opitut asiat.
Mahdollistaa kaikkien oppilaiden osallistumisen eriyttämällä tehtäviä ja esittämällä kaikille sopivia kysymyksiä.
- Käyttää kyselytekniikkaa, joka mahdollistaa kaikkien osallisuuden. Esimerkiksi sanoittaa määritelmiä ja kysyy helposti käsiteltävästä tekstistä löytyviä käsitteitä.
- Käyttää avoimia kysymyksiä, joihin ei ole yhtä oikeaa vastausta ja jotka mahdollistavat eri tasoiset vastaukset.
- Käyttää kielitaidon alkuvaiheen oppijoille tehtävissä valmiita vastausten alkuja.
Auttaa oppilasta havainnoimaan oppiaineen tekstilajeille tyypillisiä piirteitä ja harjoittelemaan niiden soveltamista, tarvittaessa mallin avulla.
- Auttaa myös tekstikokonaisuuden osien hahmottamisessa, opettaa lukustrategioita.
Ei kiirehdi.
- Varaa opetukseen oma aika pelkälle kuuntelulle ja oma aika muistiinpanojen tekemiselle. Kun esittää kysymyksiä, antaa oppilaille riittävästi aikaa vastata.
- Antaa oppilaille aikaa myös ajatella, jolloin asiat syventyvät ja sisäistyvät.
Osoittaa arvostusta oppilaiden osaamiin kieliin tasavertaisesti ja edellyttää sitä myös omilta oppilailta.
- Luo oppimistilanteita, joissa keskustellaan kielistä, käytetään eri kieliä rinnakkain ja vertaillaan niitä.
Rohkaisee ja opettaa oppilaita hyödyntämään tunneilla kaikkia osaamiaan kieliä.
- Kannustaa huoltajia tukemaan lastaan omilla kielillään kotitehtävien tekemisessä ja lukemaan tälle ääneen.
Kannustaa oppilaita lukemaan säännöllisesti suomeksi ja muilla käyttämillään kielillä koulussa ja vapaa-ajalla.