Varjolaivaston jäljillä

Lähdimme seilaamaan Christiansöstä kohti Karlskronaa kymmenen aikaan aamulla. Purjeet nousivat, kun olimme päässeet salmesta pois. Matka on sujunut leppoisasti mukavassa sivuvastaisessa itätuulessa neljällä purjeella noin 6-7 solmun vauhdilla.

Seilatessamme avomerellä Christiane piti meille kannella luennon varjolaivastosta eli shadow fleet:istä. Varjolaivastolla tarkoitetaan aluksia,  jotka harjoittvaat laittomia toimia kiertääkseen pakotteita, välttääkseen turvallisuus ja ympäristö sääntöjä, vältelläkseen vakuutuskuluja ja estääkseen viranomaisten tarkastukset (IMO 12/23). Venäjän varjolaivaston suuruudeksi on arvioitu noin 1200-1400 alusta, joista iso osa liikkuu Itämerellä öljykuljetusten vuoksi.

Meitä kehotettiin bongailemaan nähtäisiinkö sattumalta varjolaivastoa ja suoraan sen jälkeen huomasimme kaukana horisontissa yhden laivan, joka ei näkynyt plotterissa. Pian tämän jälkeen kipparimme Sakke tuli kertomaan, että veharissa Tanskan meriturvallisuusviranomainen oli ottanut yhteyden tankkeriin selvittääkseen tankkerin aikeet. Yhteydenoton alkuperäinen syy oli se, että aluksen saapumisesta Tanskan aluevesille ei oltu tehty asianomaista raportointia. Ongelmana oli myöskin se, että aluksella ei ollut luotsia, joka tarvittaisiin kyseisellä alueella liikennöintiin. Veharissa tiedusteltiin myös että oliko tankkerin kapteeni itse päätösten takana vai oliko varustamolta tullut käsky toimia siten. Lopuksi ilmoitettiin, että alus on Tanskan meriturvallisuusviranomaisten tarkkailtavana kunnes se poistuu Tanskan aluevesiltä. Alukselle perusteltiin nämä säännökset IMO:n ohjeistusten mukaan.

Varjolaivasto on noussut keskustelunaiheeksi viimevuosina Venäjän hyökkäyssodan alettua. Venäjän päävientituote on öljy ja nyt Venäjälle asetettujen pakotteiden vuoksi, varjolaivaston toiminta on ajankohtaistunut ja konkretisoitunut. Venäjä käyttää varjolaivastoa mahdollistaakseen öljynviennin esimerkiksi Kiinaan ja  Intiaan.

Kuvalähde: Yle-uutiset

Matkalla seuraavaan kohteeseemme Karlskronaan purjehdimme seuduilla, jossa vuonna 2022 räjäytettiin kaasuputki. Tapaus on epäselvä, mutta matkalla pohdimme, että oliko tämä mm. varjolaivaston tekosia?

Nyt matkamme jatkuu!

Teksti Kia, Linnea ja Elli