Aloitimme eskarin Eskarirockin tarttuvissa rytmeissä (Säv. & San. Luri Luokkala & Marika Luokkala, Lähdetään musiikkimatkalle -kirjasta).
”…Kas eskarit on isoja. Ne osaa mitä vaan ja on tosi kivoja…”
Ensimmäisten viikkojen aikana leikimme tutustumisleikkejä ja harjoittelemme tunne- ja vuorovaikutstaitoja eri tavoin, jotta jokainen tuntisi ryhmässämme olonsa hyväksi ja turvalliseksi. Vuorovaikutus- ja tunnetaitoja harjoittelemme läpi vuoden.
Luimme Anneli Kannon kirjan Veera Virtanen ja esikoulu ja keskustelimme sen herättämistä ajatuksista.
Askartelimme tunnekellon, jonka avulla osoitimme ja pohdimme eskarin aloitukseen liittyviä tunteita. Käytämme tunnekelloa myös jatkossa tunnetaitoharjoituksissa ja apuna tunteiden ilmaisemisessa.
Pohdimme millainen on kiva kaveri ja kurja kaveri ja miltä kivat ja kurjat teot tuntuvat. Yksi palikka tornissa kuvastaa yhtä ajatusta. Lopuksi vertailimme palikoiden lukumäärää ja torneja keskenään. Karhujen mielestä ”kiva kaveri auttaa, leikkii, ei töni, ottaa mukaan leikkiin, menee yöunille, antaa toisille ruokarauhan, ei hylkää toista leikistä, ei pilaa leikkiä, ei huuda toisen korvaan, kivan kaverin kanssa voi pelata ja pitää hauskaa, kivan kaverin kanssa voi mennä ulos ja parhaan kaverin kanssa voi leikkiä ninjoja. Kurja kaveri taas ärsyttää, määrää, ei kuuntele, lyö, haukkuu toista rumilla sanoilla, ottaa lelun toiselta ilman lupaa, etuilee jonossa, tönii, ottaa toisen oman lelun lelupäivänä ja vie kotiin tai lähtee yksin sisälle ilman lupaa”.
Lisäksi olemme jumpanneet Sherborne-menetelmään pohjautuvassa kaverijumpassa. Kaverijumpan liikuntaharjoitukset tukevat kokonaisvaltaisesti motoriikan ja sosiaalisten taitojen kehittymistä.
Toimimme eskarissa kolmessa pienryhmässä, joille lapset äänestivät nimet: Hienot ninjat, kissat ja legot.