Elokuvien sisällöstä

Jatkoimme elokuva-aiheen käsittelyä.

Tutustuimme elokuvien ikärajoihin ja sisältömerkkeihin. Pohdimme myös, mitä elokuvasta voi päätellä kannen perusteella. Kumman elokuvan sinä valitsisit ja miksi? Lisää: https://www.kavi.fi/fi/meku/ikarajat

Selvitimme, kuka on katsonut elokuvan, kuka on ollut elokuvateatterissa, kuka on tehnyt elokuvan, kenelle on tullut elokuvan jälkeen hyvä mieli ja kenelle on tullut elokuvan aikana tai sen jälkeen ikäviä tunteita. Teimme tilaston.

Lopuksi teimme pienissä ryhmissä elokuvia, jotka sopivat kaiken ikäisille lapsille. Pohdimme siis, voiko elokuvassa esim. olla tappeluita tai rumia sanoja. Katsomme elokuvat ja arvoimme niiden sisältöä päiväpiirissä.

Tutustuimme vielä elokuvien äänitehosteisiin ja musiikkeihin. Katsoimme mykkäelokuvan (Kuulovammaisten Lasten Vanhempien Liitto ry: https://www.youtube.com/watch?v=AZ_NVbE_X5g) ensin ilman mitään ääniä ja pohdimme, miten elokuvakokemus erosi aikaisemmista kokemuksistamme. ”Siin oli niit värisevii viivoi. Mä en kuule mitään miksei siin oo ääntä. Siin ei ollu värei.” Katsoimme elokuvan uudestaan ja keksimme siihen samalla hahmoille vuorosanoja ja muita äänitehosteita. Mietimme, miten ne vaikuttivat elokuvakokemukseen. Katsoimme elokuvan vielä kerran niin, että siinä kuului taustamusiikki ja pohdimme, millaisen tunnelman musiikki toi elokuvaan.

Kuuntelimme erityyppisiä elokuvamusiikkeja ja liikuimme niiden innoittamalla tavalla. Musiikin loputtua menimme sen tunnekuvan luo, millaisen tunteen musiikki itse kussakin herätti. Perustelimme valintojamme ja huomasimme, että sama musiikki voi herättää eri ihmisillä erilaisia tunteita tai samassa henkilössä monia eri tunteita. Lopuksi keksimme pienissä ryhmissä satuihin äänitehosteita omaa ääntä ja kehoa, soittimia ja muita erilaisia välineitä käyttäen.