Veden olomuotojen tutkiminen

Tammikuussa käymme uimakoulussa, luistelemassa ja leikimme ulkona lumileikkejä. Päätimme tutustua veden olomuotoihin ja niiden muutoksiin tarkemmin pistetyöskentelyn muodossa. Harjoittelimme kokeita tehdessämme hypoteesin eli ennusteen tekemistä.

Tutkimme vettä nesteenä. Katsoimme videon: https://www.youtube.com/watch?v=22vNI87Y1dw Videon jälkeen pohdimme, missä kaikkialla vesi on nesteenä ja mihin olemme vettä aamupäivän aikana käyttäneet. Tutkimme ja kokeilimme, miltä vesi näyttää, tuoksuu, maistuu ja tuntuu. Tutkimme, onko vedellä tiettyä muotoa. Lisäksi teimme kelluntakokeita erilaisten esineiden avulla ja täytimme tutkimuslomakkeen.

Tutkimme veden kiinteää olomuotoa. Katsoimme videon: https://www.youtube.com/watch?v=FxkhQDu8cu0 Videon jälkeen pohdimme, missä kaikkialla on jäätä. Tutkimme ja kokeilimme, miltä jääpala näyttää, tuoksuu, maistuu ja tuntuu. Otimme selvää, kelluvatko jääpalat ja miltä jäävuoret näyttävät. Teimme jäätaidetta terassimme koristeeksi kierrätysmateriaalista. Materiaalina voisi käyttää myös luonnonmateriaaleja tai vesivärejä.

Tutkimme vesihöyryä. Katsoimme videon: https://www.youtube.com/watch?v=z2lz-n1Oqm4 Videon jälkeen pohdimme, missä olemme nähneet vesihöyryä. Tutkimme ja kokeilimme, miltä vedenkeittimessä keitetyn veden muodostama höyry näyttää, tuoksuu ja tuntuu. Puhalsimme peiliin ja teimme ”Sadetta sisällä” -kokeen. Lisäksi teimme seuraavan kokeen…

…eteisessämme voi tarkkailla, mitä veden määrälle koeputkissa tapahtuu ja miksi.

Karhut taiteilivat sokerimaalaustekniikalla lumihiutaleita yhdessä harjoittelijamme kanssa. Karhut ovat kertoneet ohjeet maalaukseen: https://blog.edu.turku.fi/kerttulineskarit/2018/06/12/sokerimaalausta/

Lisäksi tutkimme ulkona lunta ja lumihiutaleiden rakennetta alustojen ja luuppien avulla. Eteisen pöydän alla teemme kokeen, jossa seuraamme, miten lumi sulaa ensin vedeksi ja höyrystyy kaasuksi ilmaan. Mitä lattialle mahtaa jäädä? Loppuviikosta teemme lisää kellunta- ja liuotuskokeita.