Karhut esittelevät, mitä eskarissa on kiva leikkiä sisällä. Erityisesti eskarilaiset pitävät piirtämisestä, värittämisestä, roolileikeistä, pelaamisesta ja rakentelusta. Pyrimme järjestämään esiopetuksessa aikaa myös vapaalle leikille. Tässä esimerkkejä leikeistä:
Kuvassa Karhut pelaavat Unoa. Muita kivoja pelejä lasten mukaan ovat Arvaa kuka? ja Afrikan tähti. Koska Karhujen pelivarasto on suppea, ryhmään saa tuoda joka päivä lauta- tai korttipelin, jota pelata yhdessä kavereiden kanssa. Pelatessaan lapset tutustuvat uusiin leikkikavereihin ja harjoittelevat yhteisten sääntöjen noudattamista sekä häviämisen tuoman pettymyksen sietämistä.
Karhut värittävät valitsemiaan sekä teeman mukaisia värityskuvia. Ohjaamme lapsia piirtämään myös itse.
Rakenteluleikit kehittävät mm. lapsen keskittymiskykyä sekä hienomotorisia taitoja. Rakennellessaan lapsi käyttää mielikuvitustaan sekä luovuuttaan ja ratkaisee ongelmia. Esimerkkejä Karhujen rakennusvälineistä:
Tässä kuvassa valmistuu ”lentokoneita niinku et isompi ja sit vähän pienempi”.
Lapset rakentavat mielellään PLUS PLUSSILLA (”siit tuli tommonen alus mä tein sen vaan huvin vuoks”) sekä GEOMAGEILLA (kuvassa tekeillä Star Wars -alus).
Multilink kuutioista syntyy mm. ”aluksia, ohjuksia, erilaisia koneita joita voi kääntää pidemmäks, raketteja, pyssyjä, villakoiria, prinsessoja ja vakoilurobotteja”. Karhuissa saa rakentaa aseita, mutta niillä ei saa osoittaa ihmisiä. Aseilla tähdätään tauluihin, joita lapset ovat piirtäneet. Kannustamme lapsia käyttämään mielikuvitustaan ja rakentamaan myös muita rakennelmia, kuten lapset kertovat.
”Noista voi tehdä semmosia pyssyjä ja nuijia. Sit niist pikkusista pystyy tekeen pyssyjä et se kahva vaan vähä pujottaa tuolta mut niit pitää olla kolme.” Kuvassa on ”sauna ja laituri”.
”Niistä voi tehdä pyssyjä, pommeja ja räjäytteitä tai pinjatan ja semmosia palloja ja raketteja autoille ja semmosen tunnelin autoille.”
Roolileikeissä lapset pääsevät mm. käyttämään mielikuvitusta, harjoittelemaan sosiaalisia taitoja sekä tunnetaitoja, käsittelemään kiinnostavia ja mieltä kutkuttavia aiheita sekä kokeilemaan erilaisia rooleja. Roolien myötä lapset harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja erilaisia taitoja ilman epäonnistumisen pelkoa, jolloin myös itsetunto vahvistuu. Kuten muutkin esittelemämme leikin muodot, myös roolileikki kehittää lapsen tiedon käsittelyyn liittyviä taitoja (muistia, ajattelua, oppimaan oppimista, kieltä, tarkkaavaisuutta, havaitsemista, ongelmanratkaisua jne.).
Yksi Karhujen pitkäkestoisista roolileikeistä on viime päivinä ollut koululeikki. ”Koulun idea on se että me niinku valmistellaan ykkösluokkalaisiks ja sitte me vähä niinku tehään oikeeta kouluu ja kuvitellaan sitä niinku sillee käytetään mielikuvistusta siihen. Opettajia on Flora ja Sanna ja Eeva ja sit meillä on vararehtorit ja siä opiskellaan matikkaa välillä vertailua ja tulee läksyjä ja sit siä on viä jäähypenkki jos tekee jotain tyhmää niin joutuu jäähylle. Koulussa piirretään. Tänään harjoiteltiin aakkoset.”
”Koulussa tehdään tehtäviä.”
Toteutamme Karhuissa sukupuolisensitiivistä kasvatusta. Tietoa sukupuolisensitiivisyydestä ja muista tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksistä löytyy esimerkiksi täältä: http://www.tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi/hanke/. Pyrimme tiedostamaan ja huomioimaan kasvatusnäkemyksen myös leikkihetkillä, ja seuraavat ajatukset ohjaavat työtämme: http://www.tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi/tilat-ja-valineet/. Tehtävänämme on myös havainnoida leikkitilanteita, tukea lasten leikkitaitojen kehittymistä, muokata innostavia leikkiympäristöjä ja rikastaa lasten leikkejä yhdessä ideoimalla ja välineitä tarjoamalla. Leikkiä havannoimalla pystymme ehkäisemään myös kiusaamista. Olemme laatineet ryhmäämme suunnitelmat tasa-arvoisesta ja yhdenvertaisesta kasvatuksesta sekä kiusaamisen ehkäisyyn.
Olemme kertoneet aiemmin esimerkin ulkoleikistä:
Pihaleikkejä ja -pelejä