Lumituiskuisessa Helsingissä, HTC-talossa järjestetty Tieran Digioppimisen kehityspäivä 22.11.2024 oli antoisa, vaikka sää verottikin kävijäkuntaa. Turusta kulki juna aikataulun mukaisesti molempiin suuntiin – hieno juttu! Digioppimisen kehityspäivän teemana oli ”Tulevaisuuden taitajat”.
Tapahtumassa oli mahdollisuus kohdata digioppimisesta innostuneita kollegoja sekä eri yritysten edustajia, jotka olivat paikalla jakamassa tietoa uusimmista opetusteknologioista ja -materiaaleista. Pitkä, mutta mukava päivä, jonka aikana sain verkostoitua ja keskustella vanhojen tuttujen ja uusien tuttavuuksien kanssa.
Inspiroivat Keynote-puheenvuorot
Päivän keynote-puhujina olivat futuristi ja tietokirjailija Perttu Pölönen sekä aivotutkija ja psykologian tohtori Katri Saarikivi. Pölönen maalasi innostavan kuvan tulevaisuuden oppimisesta ja siitä, miten teknologia voi muuttaa oppimiskokemuksia. Saarikivi puolestaan syvensi ymmärrystämme aivojen toiminnasta ja siitä, miten voimme hyödyntää tätä tietoa opetuksessa. Molemmat puheenvuorot herättivät monta ajattelun aihetta ja vastavuoroista keskustelua yleisön kanssa.
Lapsi mukaan töihin -päivä!
Lounastimme samassa rakennuksessa sijaitsevassa Antell Explorerissa, jossa olikin kova kuhina! Samaan päivään sattui Lapsi mukaan töihin -teemapäivä, ja HTC-talossa työskentelevät olivat saapuneet lastensa kanssa lounaalle. Kaikki mahtuivat joukkoon ja ruoka oli maittavaa. Lounasruokalassa oli myös koira 😀 Digioppimisen kehityspäivässäkin näkyi muutamia lapsia – tulevaisuuden taitajia. Lapset testailivat innoissaan I`m sandboxia, interaktiivista hiekkalaatikkoa sekä FunFlooria, interaktiivista lattiaa.
Monipuoliset näyttelyosastot ja työpajat
Päivän aikana järjestettiin työpajoja sekä aamulla että iltapäivällä. Työpajoja järjestivät Google, Microsoft, Atea/Apple, Otava Oy sekä Sanoma Pro. Osallistuin aamupäivällä Atean/Applen työpajaan ja iltapäivällä olin mukana Microsoftin työpajassa. Työpajat tarjosivat jotain uutta, jotain vanhaa ja joitain käytännön vinkkejä (tekoäly, monipuolinen ja luova oppiminen). Työpajojen osallistujat esittivät kysymyksiä, joiden myötä kehittyi hyviä keskusteluja.