Paluupäivä 9.11.

Aamulla heräsimme aikaisin, sillä tapasimme Madridin lentokentällä jo kello 07.30 aamulla. Perheemme vei meidät lentokentälle ja sanoivat hyvästinsä turvatarkastuksen edessä, mikä jätti monelle todella haikean olon. Tuntemukset olivat monella todella erilaiset tulomatkan jännitykseen nähden. Moni meistä olisi halunnut jäädä Espanjaan vielä pidemmäksi aikaa uusien ystäviemme kanssa.

Veimme laukut ruumaan ja turvatarkastuksen jälkeen meillä oli hieman vapaa-aikaa esimerkiksi shoppailla ennen kuin menimme syömään lentokentän kahvila-ravintolaan. Teimme vielä viimeisiä ostoksia ennen koneen lähtöä kello 10.20. Matkalla katsottiin elokuvia, pelattiin tai kuunneltiin musiikkia, mutta paluumatka oli hiljaisempi kuin tulomatka ja kesti noin neljä tuntia.

Koneemme saapui noin kello kolmen aikoihin takaisin Helsinki-Vantaa lentokentälle, minkä jälkeen haimme matkalaukkumme hihnoilta ja suurin osa kävi lentokentän kaupassa ostamassa jotain syötävää bussimatkalle kouluun. Matkalla kertasimme paljon viimeisen viikon tapahtumia ja suunnittelimme jo seuraavan vuoden huhtikuuta innolla, vaikka siihen oli vielä pitkä aika.

Kun bussi saapui koululle kuuden aikoihin, siellä oli perheemme ja ystävämme vastassa. Sanoimme vielä hyvästit toisillemme ja lähdimme kotia kohti valmiina kertomaan kokemastamme reissusta. Sinä iltana piti kuitenkin varautua taas takaisin kouluun menemistä reissun jälkeen, mikä tuntui epätodelliselta, mutta mahtavalta kokemukselta kaiken kaikkiaan.