Espanjan ruokakulttuuri

Ainakin Suomeen verrattuna espanjalainen ruoka, ja sen ympärille koostuva kulttuuri ja tavat ovat todella todella erilaisia.   Ensinnäkin espanjalaisten ruokailuajat, jotka olivat meille suomalaisille varmaan yksi isoimmista ”kulttuurishokeista”. Siellä ei juurikaan syöty aamupalaa, ehkä korkeintaan yksi paahtoleipä, mutta yleensä he söivät jonkun makean leivoksen tai keksin. Toisin kuin Suomessa, espanjalaisissa koulussa ei tarjota kouluruokaa. Aamuisin perheen vanhemmat olivat pakanneet mukaan jonkun leivän, ja pidemmille reissuille, kun emme olleet koululla Alcalassa, leivän lisäksi mukaan otettiin vaikka jotain hedelmiä ja mehua. Toki…

Aamulla heräsimme aikaisin, sillä tapasimme Madridin lentokentällä jo kello 07.30 aamulla. Perheemme vei meidät lentokentälle ja sanoivat hyvästinsä turvatarkastuksen edessä, mikä jätti monelle todella haikean olon. Tuntemukset olivat monella todella erilaiset tulomatkan jännitykseen nähden. Moni meistä olisi halunnut jäädä Espanjaan vielä pidemmäksi aikaa uusien ystäviemme kanssa.   Veimme laukut ruumaan ja turvatarkastuksen jälkeen meillä oli hieman vapaa-aikaa esimerkiksi shoppailla ennen kuin menimme syömään lentokentän kahvila-ravintolaan. Teimme vielä viimeisiä ostoksia ennen koneen lähtöä kello 10.20. Matkalla katsottiin elokuvia, pelattiin tai kuunneltiin…

Viimeisenä päivänämme Espanjassa, keskiviikkona, kävimme Toledossa espanjalaisten parien kanssa. Lähdimme aamulla kello 8.15 koulun pihasta ja menimme bussilla Toledoon. Bussimatka kesti noin tunnin ja espanjalaiset pitivät kovaa meteliä. Kun pääsimme perille, kaikki alkoivat ottaa kuvia sillasta ja rotkosta, jonka viereen bussi pysähtyi. Otimme myös muutaman ryhmäkuvan sillalla. Kun tulimme perille oli pilvistä eikä aurinkoa juuri näkyyt, mutta onneksi loppupäivästä aurinko alkoi paistaa.  Kun koko ryhmä oli kasassa, lähdimme kävelemään kohti synagoga-museota, jossa meidän piti käydä. Museossa oli samanlainen turvatarkastus kuin…

Aamulla herättyämme ja valmistautumisen jälkeen näimme kaikki yhdessä koulun pääovilla. Kun kaikki olivat paikalla, menimme koulun erilliseen rakennukseen, jossa oli liikuntasali ja kiipeilyseinä. Pääsimme kiipeilemään aamuksi, ja se oli todella hauskaa.   Kiipeilyn jälkeen lähdimme opastetulle kierrokselle Alcala De Henaresiin. Kierroksella näimme erilaisia nähtävyyksiä ja kuulimme niistä historiallisia tarinoita ja mielenkiintoisia faktoja. Näimme esimerkiksi Cervantesin syntymäkodin. Kierros kesti reilu tunnin, minkä jälkeen menimme takaisin koululle. Olimme koulussa vielä loppupäivän omien pariemme kanssa heidän tunneillaan.    Koulun jälkeen lähdimme pariemme kanssa kotiin…

Tapasimme koulun etuovilla kello 8.15 suomalaisten oppilaiden kanssa ja lähdimme kävelemään kohti juna-asemaa. Juna-matka kesti Alcalasta Madridiin noin 40 minuuttia. Saimme perheiltämme eväitä päiväksi.   Madridiin saavuttua tapasimme kaksi turistiopastamme, jotka olivat todella mukavia ja hyviä oppaita. Lähdimme kävelemään kohti ensimmäistä museota nimeltään Museo Del Prado, mutta kuitenkin ennen museota kävimme San Jeronimon kirkossa, josta suuntasimme museoon. Museosssa näimme paljon upeita maalauksia ja veistoksia. Sieltä lähdimme kävelemään toiseen museoon nimeltä Palacio Real ja kävelymatka kesti noin 20 minuuttia. Museo oli mahtava,…

Lauantaina menimme kauppakeskukseen Alcalassa parien kanssamme.  Söimme jugurttijäätelöä ja shoppailimme. Ostimme pizzaa ja kävimme karkkikaupassa. Karkkikaupassa oli monia erilaisia tuotteita ja kaikki oli aika lailla halvempaa kuin Suomessa. Ostimme energiajuomia, koska Espanjassa ei ole ikärajoja energiajuomiin, ja ne olivat halvempia kuin Suomen energiajuomat. Vesi oli myös halpaa ja sitä sai kylmänä karkkikaupasta.  Myöhemmin menimme puistoon hengailemaan. Meillä oli hauskaa ja lähdimme noin kymmenen aikoihin illalla puistosta.  Sunnuntaina vietimme aikaa pariemme ja perheidemme kanssa. Pyörimme myös eri kaupoissa ja tutustuimme kulttuuriin.

Perjantai 3.11.

Koulupäivä alkoi 8.15. Tapasimme koulun edessä ja koulun rehtori esitteli meille koulua. Koulu oli niin iso ettemme ehtineet kiertää sitä kokonaan, mutta tärkeimmät paikat tuli käytyä. Kiersimme koulun päärakennuksessa, kävimme liikuntasalissa ja ammattipuolen erillisissä luokissa.  Kierroksen jälkeen menimme koulun cafeteriaan syömään churroja suklaakastikkeella. Syömisen jälkeen osallistuimme espanjalaisten englannin tunnille ja teimme yhdessä tehtävämonisteita museosta, johon olimme menossa maanantaina. Englannin tunnin jälkeen oli päivän ainut välitunti joka kesti 30 minuuttia. Oppilaat saivat poistua koulun alueelta ja suurin osa lähtikin läheiseen kauppaan. …

Lähtöpäivänä tapasimme kaikki koululla 10.00 auditoriossa. Kaikki tarkistivat, että passit ja muut tärkeät asiat olivat mukana ja opettajat jakoivat tuliaisiksi tarkoitetut suklaat kaikille mukaan. Ennen bussiin menoa arvoimme blogia varten kaikille päivät, joista kirjoittaa matkasta. Bussimatka Helsinki-Vantaan lentokentälle kesti noin kaksi tuntia. Matkalla suurin osa jutteli toistensa kanssa, söi eväitä tai nukkui.  Kun saavuimme lentokentälle, osa kävi Alepassa ostamassa eväitä ennen kuin veimme laukut ruumaan. Turvatarkastuksen jälkeen sovimme missä päin tapaisimme ja mihin aikaan, minkä jälkeen meillä oli vapaa-aikaa esimerkiksi…

Viime vuonna hyvin alkanut yhteistyö sai jatkoa uuden oppilasvaihdon muodossa. Nyt opettajien ja koulun ollessa meille jo tuttuja sujui vaihdon valmistelut huomattavasti viime vuotta jouhevammin. Toki viime vuoden kokemuksen perusteella osasimme tehdä pientä hienosäätöä ja muokata mm. sitovan ilmoittautumisen -lomaketta entistäkin paremmaksi.  Pidimme keväällä vanhempainillan vaihdosta, jossa jaoimme ilmoittautumislomakkeet. Kevään lopussa meillä olikin jo ryhmä koossa ja Laura ystävällisesti varasi meille lennot kesäkuussa. Sovimme vaihdon ajankohdaksi samat päivämäärät kuin viime lukuvuonna. Myös oppilaiden rekrytointi mukaan vaihtoon oli helpompaa nyt kun…

Espanjassa opimme paljon uutta maan kulttuurista. Espanjalaiset ihmiset olivat erittäin tuttavallisia ja ulospäinsuuntautuneita. Henkilökotainen tila ei tuntunut olevan niin suuri kuin suomalaisilla, ihmiset olivat lähellä toisiaan ja halailivat usein. Toisia tervehdittiin poskipusuilla, mutta lapset eivät tehneet sitä niin paljon kuin aikuiset. Tuntui myös kuin kaikki olisivat toistensa kavereita ja ystävällisiä toisilleen, vaikka eivät olisikaan tunteneet niin hyvin. Esimerkiksi koulussa ollessamme meille ennestään tuntematon oppilas alkoi vain juttelemaan kanssamme ja kyselemään mitä kaikkea osaamme sanoa espanjaksi. En usko, että kukaan tuntematon…