Meillä tapahtuu

Villivarsojen eskareiden kevätnäyttely 2021

Koronarajoitteiden vuoksi emme pystyneet pitämään kevätjuhlia, joten päätimme pitää taidenäyttelyn . Lapset valmistivat näyttelyn teosluettelon, valitsivat työt näyttelyyn, kirjoittivat otsikot teoksiin ja valmistautuivat kertomaan vanhemmille eri töistä. Näin syntyi VILLIVARSOJEN RETROSPEKTIIVINEN NÄYTTELY.

Helmikuussa tutustuimme Kalevalan tarinoihin. Opettelimme pastellisävyjen tekemistä vesiväreillä ja maalasimme MAAILMAN SYNNYN Kalevalan tarinan mukaisesti.Perinnekäsitöihin tutustuimme kirjomalla vohvelikankaalle kirjanmerkit.

VOIMATÄHDET punottiin erivärisillä langoilla männyn oksiin. Jokainen erivärinen lanka kuvasti eskarilaisen valitsemaa vahvuutta itsessään.

MUOTOKUVA n maalaus oli pitkä projekti ja sen matkassa tutustuttiin muotokuviin, ihmisen kasvojen osiin , hiuksiin ja muotokuvan taustaan. Projektissa harjoittelimme sekoittamaan erilaisia sävyjä vesiväreillä.

Hiilenkäyttöön kuvallisessa ilmaisussa tutustuimme hiilityössä KISSA.

OMA SATU/TARINA kertoen ja kuvittaen. Työskentelymateriaalina olivat puuvärit.

Kiitos eskaritaiteilijoille mahtavasta näyttelystä. Kiitos vanhemmille aktiivisesta osallistumisesta näyttelyyn.

 

Kultakavioiden eskareiden ja viskareiden joulupuuhia

 

Perinteinen joulupiparien leivontahetki
Eskarien tekemiä hiletähti-aaltopahvikarkkimobileja ja Viskareiden tontut kulkevat käsi kädessä hangessa kultakavioiden ikkunassa.
Eskareiden ja viskareiden itse nimetyt hauskat tontut piirissä.
Eskareiden Suomi. Heille tärkeät paikkakunnat nimetty karttaan.
Eskareiden huovutetut pallokoristeet.
Eskareiden huovutetut joulukoristeet ja iloinen tontturivi tarkkailee touhuja.

Päävärit ja välivärit tutkimalla

PÄÄVÄRIT JA VÄLIVÄRIT

Villivarsoissa tutkittiin värillisillä nesteillä välivärien syntymistä. Sekoitettiin oranssi, vihreä ja violetti. Se oli melkein kuin taikuutta !

Lopuksi vesiväreillä maalattiin omat matot, joissa on kaikkia välivärejä. Maalatessa opeteltiin vesivärien käyttötekniikkaa.

Sanomalehtiviikot Villivarsoissa

Villivarsat aloittivat sanomalehtiviikot kertomalla omia mietteitään sanomalehdestä. Teimme miellekartan lasten kommenteista.

Miellekartta sanomalehdestä

Seuraavaksi tutkittiin pareittain Turun Sanomia ( kiitos Turun Sanomille lehtilahjoituksesta). Mitä kaikkea lehdestä löytyy ?

Lehdestä löytyi monia mielenkiintoisia asioita.

Sanomalehden monipuolisesta jatkokäytöstä juteltiin yhdessä . Lehdistä tehtiin mailat ja palloja , joita käytettiin liikunnassa.

”Pidä puolesi puhtaana” liikuntaleikki oli lapsista TOSI KIVA.

Tutustuimme tällä viikolla T-kirjaimeen. Etsimme sanomalehdistä aakkosvihkoon erilaisia sanoja, joissa oli T-kirjain.

Työskentely vaati tarkkaa huomiointia ja sujuvaa saksien ja liiman käyttöä.

Villivarsat päättivät myös tehdä oman lehden. Lehden toimittamista varten pohdittiin ryhmän omaan lehteen tulevia asioita. Pohdinnassa oli taas apuna miellekartta.

Oman lehden suunnitelma.

Toimimme lehteä tehdessämme miniryhmissä. Miniryhmät kokosivat lehteen erilaisia asioita.

Lapset jatkoivat sanomalehtikuvaa piirtämällä ja keksimällä itse kuvaan sopivan uutisen.

Toimittajat kiertelivät haastattelemassa päiväkodin aikuisia ja lapsia . He keräsivät mielipiteitä valitsemistaan asioista.

Haaastattelulomakkeita.

Pidätkö kirpeistä vai makeista tikkareista ? Pidätkö kilpikonnasta vai kotkasta ? Pidätkö aurinkoisesta, räntäsateisesta vai lumisateisesta ilmasta ?Pidätkö suklaasta vai kettukarkista ? Pidätkö valaasta vai mustekalasta ? Pidätkö mansikka-omena vai vadelmahillosta ? Pidätkö suklaapalloista, lakritsista vai matokarkeista ?

Lehti on saanut hyviä nimiehdotuksia mm. Megasanomat, Tän ryhmän lehti ja Villivarsojen ikioma paras lehti. Äänestystä lehden nimestä ei ole vielä pidetty. Tavoitteena on lehden ilmestyminen digitaalisena ja paperisena kevään aikana.

Uuden päiväkodin ihanuuksia

Olemme toimineet uudessa innovatiivisessa Tallimäenkentän päiväkodissa noin kolme kuukautta. Oppimisympäristössä on paljon uusia ja innostavia toimintamahdollisuuksia. Ryhmissä ja käytävillä on lattiateippauksia , jotka houkuttelevat liikkumaan ja oppimaan erilaisia asioita. Ne mahdollistavat erityisesti myös siirtymätilanteissa tapahtuvan oppimisen ja houkuttelevat erilaisiin liikuntatehtäviin.

 

 

Risti-nolla pelin pelaamista ryhmän lattiaristikolla.

 

 

Erilaisia hyppyruudukoita on kaikissa ryhmissä ja käytävillä.

 

 

Päiväkoti on kaksikerroksinen ja portaat on hyödynnetty numero-lukumäärävastaavuden harjoittelemiseen.

 

 

Alakerran pitkissä käytävissä on ajokaistat, suojatiet ja parkkipaikat lasten turvallisen  ajoliikenteen varmistamiseksi.
Värikkäät erikokoiset ympyrät mahdollistavat värien ja kokojen harjoittelemisen liikunnallisesti.
Vauhditonta ja vauhdillista pituushyppyä erivärisiltä viivoilta.

Lattiateippausten pedagogiset ja liikunnalliset käyttömahdollisuudet ovat hyvin monipuoliset.

Kaikissa ryhmissä ja Maneesissa( on liikuntasali) on ympyrän muotoon teipatut hevosenkengät erilaisiin toimintoihin.