STEAM junior

STEAM junior -haaste tulee jälleen!
Ohjeet, ohjeistusvideo ja ilmoittautumislinkki löytyvät tämän sivun alalaidasta.

STEAM junior on vuosittain toistuva varhaiskasvatukselle ja perusopetukselle suunnattu leikkimielinen tieteen ja teknologiaan maailmaan johdatteleva haaste, missä haetaan ratkaisuja globaaleihin ongelmiin, kuten ilmastonmuutokseen ja merien rehevöitymiseen.

STEAM junior -haaste toteutetaan yhteistyössä Lounais-Suomen LUMA-keskuksen kanssa. Haasteen teemana on keväällä 2025 pelimaailma.

Vuoden 2025 STEAM junior -haasteen tarkoituksena on kehittää peli – fyysinen tai digitaalinen – joka auttaa jonkin esimerkiksi juuri koulussa opitun asian oppimista, mieleen jäämistä tai ymmärtämistä. Peli voi olla joko täysin oma peli-idea, tai perustua muunneltuna johonkin jo olemassa olevaan peliin. Pelin kehittäminen alkaa ideoinnilla, jossa oppilaat suunnittelevat pelin säännöt, tavoitteet, mekaniikat ja visuaalisen ilmeen sekä luovat prototyypin. Opetuskäytössä pelit kehittävät strategista ajattelua, ongelmanratkaisukykyä ja sosiaalisia taitoja, minkä vuoksi niitä voidaan hyödyntää myös oppimisen tukena. Lisätietoa ja haasteen ohjeistuksen voit tämän sivun alalaidasta löytyvästä dokumentista.

Haastamme kaikki päiväkodit ja koulut mukaan suunnittelemaan oman näköisiä ja mitä mielikuvituksellisimpia pelejä!

Haasteen sisältö ja ohjeistukset ovat sarjakohtaiset. STEAM junior -haasteessa on kolme eri sarjaa:

  • Varhaiskasvatus – 2.lk
  • 3.lk – 6.lk
  • 7.lk – 9.lk

Aikataulu
24.2. Haasteen julkistus
10.3. Ilmoittautumisten deadline klo 12:00
24.4. Valmiiden videoiden palautus
29.4. Ennakkoraati
13.5. Lopputilaisuus klo 12:30–15:00

Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä viimeistään 10.3.2025 klo 12:00.