Kaikilla opiskelijoilla ei ole mallia työelämästä ja työelämävalmiudet vaihtelevat.

Työelämävalmiudet herättävät keskustelua nykyajassa niin työnantajien kuin koulutuksen järjestäjien keskuudessa. Työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus perehdyttämiseen ja alakohtaista osaamista kartutetaan ammatillisessa opetuksessa. Joidenkin opiskelijoiden kohdalla tämä ei kuitenkaan riitä ja näiden yksilöiden kohdalla on tärkeää vahvistaa valmiuksia työelämässä toimimiseen.

OPVA haltuun -hankkeessa olemme jakautuneet erilaisiin teemoihin, joista yksi on Työelämävalmiudet sekä digi- ja matemaattiset taidot. Teeman pienryhmässä olemme päässeet pohtimaan, miten vahvistamme työelämävalmiuksia nykyisyydessä ja tulevaisuudessa, sekä alasta riippumatta.

Kaikilla opiskelijoilla ei ole mallia työelämästä ja työelämävalmiudet vaihtelevat. Tilanteita, joissa Työelämä OPVA voi tulla tarpeeseen ovat esimerkiksi opiskelijan haasteet työharjoittelussa, kielitaidon vahvistaminen tai poissaolojen paljous. Jakson ajankohta voi olla heti opintojen alussa, keskellä tai loppusuoralla. Opinto voi olla itsenäinen kokonaisuus tai osa jotain muita OPVA-opintoja. OPVA-opinnot mahdollistavat enemmän aikaa ja muita resursseja asioiden harjoitteluun. Toteutustapana voi olla lähiopinnot, verkko-opetus (tai oppimisalustat) sekä hybridimalli.

Jo tässä vaiheessa Työelämä OPVAsta on saatu hyviä kokemuksia. Opiskelija on kokenut, että opettajalla on enemmän aikaa juuri hänelle. S2 opiskelijoiden kohdalla on ollut mahdollisuus käyttää enemmän aikaa keskusteluun kulttuurien välisistä työkulttuurien erosta ja tämän avulla välttää työpaikoilla mahdollisesti tulevia väärinkäsityksiä.

Haasteina toiminnassa on ollut OPVA ryhmien ja opiskelijoiden väliset mahdollisesti suuretkin tasoerot. Toisaalta on myös huomioitava, että osalla opiskelijoilla voi olla vaikeuksia esimerkiksi luetunymmärtämisen, tekstin tuottamisen ja opiskelutaitojen suhteen.

Työelämävalmiuksien tukeminen OPVA-opintoina on eri asia mitä yhteinen tutkinnon osa (YTO) Työelämässä toimiminen, vaikka aihe sisällöt ovat osin samoja. OPVA-opinnot voivat valmistaa YTO kurssiin, toisaalta OPVA-opinnoissa voidaan käydä tarkemmin läpi YTO kurssin haastavimmat aiheet. OPVA-opinnoissa on myös mahdollisuus painottaa alakohtaisuutta.

Työryhmä on luonut materiaalin, joka olisi työelämä OPVA-opintoja opettavalle opettajalle helppokäyttöinen työväline opintojen suunnitteluun. Työelämävalmiudet on jaettu osaamiseen, työelämä yhteistyöhön, työnhakuun, työelämässä toimimiseen ja tulevaisuuden työelämätaitoihin. Näiden otsikoiden alle olemme keränneet opetusmateriaalia, ideoita ja tehtäviä. Materiaali ei ole valmis ja työryhmä toivookin, että tulevaisuudessa materiaalin käyttäjät voisivat toimia samalla sen kehittäjinä.

Veera Kallio
tuntiopettaja, TAI

BLOGITEKSTI: Työelämävalmiuksien vahvistaminen – nyt ja tulevaisuudessa

Vastaa