Toteutammeko OPVA-opintoja riittävän opiskelijalähtöisesti? Tunnistammeko opiskelijoiden tarpeet, vahvuudet ja motivaation? Opiskelijalähtöisyys on avainasemassa, kun OPVA-opinnoilla kehitetään opiskeluvalmiuksia lain hengen mukaisesti eli yksilöllisesti.

OPVA-opintojen sisällöt ja järjestämisen tavat pohjautuvat aina opiskelijoiden tarpeisiin. Oppilaitoksilla onkin siis tärkeä tehtävä kohdata opiskelijat yksilöinä sekä tunnistaa ja ymmärtää millaista tukea ja osaamista opiskelija tarvitsee, jotta voi osallistua tutkintokoulutukseen ja näyttää osaamisensa.

Valtakunnallisessa hankeverkostossa olemme havainneet, että OPVA-opintojen tarve ei katso tiettyä kohderyhmää, vaan OPVA-opintojen tarve voi ilmetä niin maahan muuttaneille kuin suomessa opiskelleille ja työtä tehneille oppijoille. Koska OPVA-opintojen kohderyhmä on suhteellisen laaja, on tuen tarpeiden tunnistaminen sekä OPVA-opintojen suunnittelu aikaa vievää ja välillä jopa haastavaa.

Hankeverkostossa pohdimmekin, miten voisimme hanketyöskentelyllä vahvistaa OPVA-opintoja järjestävien koulutuksen järjestäjien ymmärrystä opiskelijoiden tuen tarpeista?

Opiskelijapersoonat auttavat ymmärtämään opiskelijoiden tilanteita ja tuen tarpeita

Opiskelijapersoonat ovat kiteytettyjä asiakaskuvauksia, jotka tuovat asiakasymmärryksen helposti ymmärrettävään muotoon ja kirkastavat erilaisten asiakkaiden tavoitteita ja haasteita, ohjaten suunnittelutyötä yhä asiakaslähtöisempään suuntaan. Asiakas ei ole vain asiakas, hän on ihminen, jolla on ympärillään arki, joka vaikuttaa vahvasti motivaatioon sekä mahdollisuuksiin käyttää palvelua. (Huczkowski 2021.)

OPVA-opintojen opiskelijapersoonien tunnistamisessa ja kuvaamisessa lähdettiin liikkeelle keräämään tietoa ja ymmärrystä siitä kenelle oppilaitokset järjestävät OPVA-opintoja. Blogitekstin kuvitus havainnollistaa kehittämistyön kulkua ja vaiheita.

OPVA-opiskelijapersoonien työskentelyn eteneminen, Karvo 2023.

Osallistavan työskentelyn avulla tunnistettiin arkityypit, jotka kuvaavat keskeisiä opiskelijaryhmiä tuen tarpeiden ja niiden laajuuden näkökulmasta. Yhteiskehittämisen työpajassa 45 asiantuntijan joukon osaamisen avulla arkityypit rikastettiin opiskelijatarinoiksi. Opiskelijapersoonaluonnoksia testattiin hankeverkoston työskentelyssä ja kehitysideoiden perusteella OPVA-opiskelijapersoonat viimeisteltiin.

Millaisia opiskelijapersoonia tunnistimme työskentelyn pohjalta, jotka hyötyisivät OPVA-opinnoista

Työskentelyn tuloksena verkostossa tunnistettiin lopulta seitsemän erilaista opiskelijapersoonaa. Mohammed, Timiro, Eppu, Kaya, Venni, Teemu ja Johan edustavat laajaa kirjoa ammatillisen tutkintokoulutuksen opiskelijoita. Opiskelijoilla on yhteisiä ominaisuuksia, joita kannattaa hyödyntää erilaisten ryhmämuotoisten OPVA-toteutusten järjestämisessä, mutta myös yksilöllisiä eroja, jotka vaikuttavat mm. OPVA-opintojen ajoittamiseen, kestoon, intensiteettiin ja oppimisympäristöihin.

OPVA-opintojen tuen tarve ei katso ikää tai koulutustaustaa. Hanketyössä muodostettu opiskelijapersoonat avaavat hyvin opiskelijoiden tuen tarpeiden moninaisuutta – OPVA-opinnoista hyötyy moni.

OPVA-opiskelijapersoonat tukemassa hankeverkoston jatkotyöskentelyä ja OPVA-opintojen järjestämistä

Hankeverkostossa opiskelijapersoonia hyödynnetään vahvistamaan ymmärrystä siitä, millaisia OPVA-toteutuksia ja toimintamalleja koulutuksen järjestäjillä on tarkoituksenmukaista rakentaa erilaisten opiskelijoiden tarpeisiin. Lisäksi opiskelijapersoonien avulla tuodaan opiskelijoiden vahvuudet, tarpeet ja erilaiset motivaattori käytännön tasolle ja annetaan vinkkejä opiskelijatuntemuksen lisäämiseen, yksilöllisten tavoitteiden asettamiseen ja pedagogisiin ratkaisuihin.

Hankeverkostossa kehitämme ”työkaluja”, joiden avulla koulutuksen järjestäjät voivat hyödyntää opiskelijapersoonakuvauksia oman toiminnan kehittämisessä.

 

Pssst. Pysythän kuulolla, hankkeessa kehitetyistä opiskelijapersoonista on tulossa julkaisu syksyllä 2023.

 

Birgitta Karvo, projektipäällikkö Suomen Diakoniaopisto

& Tiina Tampio, projektikoordinaattori Stadin AO

 

 

Lähteet:

Huczkowski. S, 2021. Palvelumuotoilun menetelmä – asiakaskuvaukset. Palvelumuotoilu Palo. Viitattu 15.6.2023. Saatavilla: https://www.palvelumuotoilupalo.fi/blogi/palvelumuotoilun-menetelma-asiakaskuvaukset/

BLOGITEKSTI: Opiskelijat ovat hankeverkoston kehittämistyön keskiössä

Vastaa