OPVA haltuun-hankkeen myötä tuli mahdollisuus ohjata opiskelija OPVA-ryhmään, jossa keskityttiin vahvistamaan suomen kielen taitoa ja opiskeluvalmiuksia.

Pääsin mukaan suunnittelemaan ja järjestämään OPVA-opintoja TAKKissa, ja hankkeen aikana kokeilimme erilaisia tapoja järjestää niitä.

Olin mukana ammattialojen edustajana, pintakäsittelyn ja rakennusalan osalta. Kokeiluihin mahtui hyvin erilaisia kokemuksia, mutta kokonaisuutena pilotit olivat onnistuneita ja opettavaisia. Nostan tässä esille yhden onnistuneen esimerkin.

Syyrialainen mies aloitti pintakäsittelyn perustutkinto-opinnot keväällä 2022. Kielitaito oli heikohko, opiskelija oli tullut Suomeen vasta 5 vuotta aiemmin Syyriasta ja opiskelutausta kotimaasta kovin niukka. Into, motivaatio ja ahkeruus paistoi kuitenkin haastattelussa läpi. Aluksi opintojen tavoitteeksi asetettiin vain tutkinnon ammatillisien osien suorittaminen. Tavoitteena oli päästä töihin.
Opiskelija suorittikin nopeaan tahtiin ammatillisia tutkinnonosia ja ahkerana ja tekeväisenä kaverina sai työharjoitteluistaan hyvää palautetta.

Opintojen alettua opiskelija kuitenkin ilmaisi haluavansa suorittaa koko tutkinnon. Annoimme tähän mahdollisuuden, mutta suomen kieli osoittautui suureksi haasteeksi, eivätkä YTO-opinnot edenneet.
OPVA haltuun-hankkeen myötä tuli mahdollisuus ohjata opiskelija OPVA-ryhmään, jossa keskityttiin vahvistamaan suomen kielen taitoa ja opiskeluvalmiuksia. Opiskelija osallistui kahdelle lyhyemmälle OPVA-jaksolle keväällä ja syksyllä 2023.

Suomen kielen taidot kehittyivät huomattavasti jo kevään jakson aikana ja sen jälkeen opiskelija sai ensimmäiset hyväksytyt YTO-suorituksensa.  Tämä oli iso saavutus jo sinänsä, sillä hän ei ollut käynyt koulua kotimaassaan. Kun kysyttiin palautetta, vaikeimmalta opiskelijasta tuntui matematiikka ja suomen kieli. Opiskelija kehui kovasti etenkin suomen kielen opettajaa, joka auttoi ja kannusti kielen aktiivisessa opiskelussa. Opiskelija koki oppineensa OPVA-jakson aikana paljon ja se näkyi myös ammatillisella puolella suomen kielen taitojen lisääntymisenä. OPVA-ryhmät olivat pieniä ja intensiivisessä opetuksessa pystyttiin keskittymään opiskelijan omiin kehittämiskohteisiin. Motivaatio opiskeluun nousi kohisten ja opiskelija oppi tekemään töitä kielitaitonsa kohentamiseksi myös kotona.

Syksyllä arvioitiin tilannetta uudelleen ja päädyimme ohjaamaan opiskelijan myös seuraavaan OPVA-pilottiin, jossa keskityttiin S2-YTOissa vaadittavien tehtävien harjoitteluun sekä työelämätaitoihin.
Tästä oli iso apu ja opiskeluaikaa jatkettiin, koska opinnot etenivät hyvin. Kevättalven aikana kova työ palkittiin ja opiskelija sai viimeiset YTO-aineet suoritettua.

Lopputuloksena opiskelija sai valmiiksi pintakäsittelyalan perustutkinnon 180osp, ja hän hakee tällä hetkellä alan töitä.  Opva-haltuun -hankkeen TAKKin osahankkeen toimenpiteet, OPVA-pilottijaksot ammatillisissa opinnoissa opiskeleville maahan muuttaneille mahdollisti intensiivisen S2- ja yto-opintojen tuen sekä paransi konkreettisesti valmiuksia suorittaa tutkinnon osia tai esimerkkicasessa koko tutkinnon. Opvassa toteutetut pilottijaksot siis osoittivat tarpeellisuutensa ja paikkansa myös aikuisille suunnatussa ammatillisessa koulutuksessa.

 

Eija Sakki,
kouluttaja
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK

ONNISTUMISTARINAT: Maalariksi OPVAn avulla

Vastaa