- selvittää ja arvioi oppilaan kasvussa tai kehityksessä esiin tulevia haasteita ksilökohtaisilla keskustelukäynneillä tai yksittäisillä perhetapaamisilla vastaanotoilla
- voi tarvittaessa sopia tapaamisia koko perheen kanssa
- selvittää oppilaan ajankohtaista vointia ja etsii ratkaisukeskeisesti keinoja ja tukea arjen haasteissa selviytymiseen yhdessä oppilaan ja huoltajien kanssa
- tapaa oppilasta keskustelukäynneillä henkilökohtaisesti tai yhdessä perheen kanssa
- tekee tarvittaessa moniammatillista yhteis- ja verkostotyötä koulun toimijoiden, sosiaalitoimen, kolmannen sektorin ja erikoissairaanhoidon kanssa.
- Yläkouluissa sairaanhoitajan vastaanotolle tarvitaan kouluterveydenhoitajan tai koululääkärin tekemä lähete.
- ei tee päällekkäistä työtä esim. kuraattorin, psykologin tai erikoissairaanhoidon kanssa pois lukien erikoissairaanhoidon jonotusaika
- antaa oppilaalle hänen tarvitsemaansa apua ja tukea matalalla kynnyksellä ja arjen elinympäristössä eli koulussa.
- pyrkii järjestämään käynnit pääasiassa oppilaan omassa koulussa koulupäivän aikana
- Käynnit perustuvat aina vapaaehtoisuuteen. Psykiatriset sairaanhoitajat kirjaavat asiakastapaamiset ja omaa työtään koskevat toiminnot Pegasos potilastietojärjestelmään.
Pääasialliset tulosyyt:
- tunteiden hallinnan haasteet
- ahdistuneisuus, paniikkioireilu, pelkotilat, sosiaalisten tilanteiden jännittäminen
- mielialaan liittyvät ongelmat
- psykosomaattisesti oireilevat, joilla somatiikan puolen tutkimukset tehty
- uniongelmat
- lievät syömiseen liittyvät pulmat, esim. lievä syömishäiriöoireilu, kehonkuvan haasteet
- sukupuoli-identiteettiin liittyvät asiat
- vaikeat kotitilanteet, esim. vanhempien ero, sairaudet, päihteet
- itsetuhoiset ajatukset ja itsensä vahingoittaminen, pois lukien akuutit, päivystykselliset tilanteet
- äkilliset traumat, esim. läheisen kuolema, väkivaltatilanne, yhteiskunnalliset tilanteet (sota, ilmastonmuutos)