• selvittää ja arvioi oppilaan kasvussa tai kehityksessä esiin tulevia haasteita ksilökohtaisilla keskustelukäynneillä tai yksittäisillä perhetapaamisilla vastaanotoilla
  • voi tarvittaessa sopia tapaamisia koko perheen kanssa
  • selvittää oppilaan ajankohtaista vointia ja etsii ratkaisukeskeisesti keinoja ja tukea arjen haasteissa selviytymiseen yhdessä oppilaan ja huoltajien kanssa
  • tapaa oppilasta keskustelukäynneillä henkilökohtaisesti tai yhdessä perheen kanssa
  • tekee tarvittaessa moniammatillista yhteis- ja verkostotyötä koulun toimijoiden, sosiaalitoimen, kolmannen sektorin ja erikoissairaanhoidon kanssa.
  • Yläkouluissa sairaanhoitajan vastaanotolle tarvitaan kouluterveydenhoitajan tai koululääkärin tekemä lähete.
  • ei tee päällekkäistä työtä esim. kuraattorin, psykologin tai erikoissairaanhoidon kanssa pois lukien erikoissairaanhoidon jonotusaika
  • antaa oppilaalle hänen tarvitsemaansa apua ja tukea matalalla kynnyksellä ja arjen elinympäristössä eli koulussa.
  • pyrkii järjestämään käynnit pääasiassa oppilaan omassa koulussa koulupäivän aikana
  • Käynnit perustuvat aina vapaaehtoisuuteen. Psykiatriset sairaanhoitajat kirjaavat asiakastapaamiset ja omaa työtään koskevat toiminnot Pegasos potilastietojärjestelmään.

Pääasialliset tulosyyt:

  • tunteiden hallinnan haasteet
  • ahdistuneisuus, paniikkioireilu, pelkotilat, sosiaalisten tilanteiden jännittäminen
  • mielialaan liittyvät ongelmat
  • psykosomaattisesti oireilevat, joilla somatiikan puolen tutkimukset tehty
  • uniongelmat
  • lievät syömiseen liittyvät pulmat, esim. lievä syömishäiriöoireilu, kehonkuvan haasteet
  • sukupuoli-identiteettiin liittyvät asiat
  • vaikeat kotitilanteet, esim. vanhempien ero, sairaudet, päihteet
  • itsetuhoiset ajatukset ja itsensä vahingoittaminen, pois lukien akuutit, päivystykselliset tilanteet
  • äkilliset traumat, esim. läheisen kuolema, väkivaltatilanne, yhteiskunnalliset tilanteet (sota, ilmastonmuutos)