Inklusiivisen pedagogiikan johtaminen lapsiryhmässä |
Monialainen yhteistyö |
Tuen tarpeen arviointi, tukitoimien suunnittelu ja toteutus |
Yhteistyö huoltajien kanssa |
- johtaa ryhmän pedagogiikkaa ja toimintakulttuuria inklusiivisten periaatteiden ja arvojen (yhdenvertaisuus, tasa-arvo, syrjimättömyys, jokaisen lapsen sosiaalinen osallisuus ja moninaisuuden arvostaminen) mukaan
- havainnoi lasten toimintaa ja tuen tarpeita, sekä suunnittelee struktuurit ja työtavat, jotka tukevat lapsia esiopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa
- huolehtii, että lasten tukitoimet aloitetaan lapsiryhmässä viivytyksettä, heti kun tuen tarve on havaittu
- arvioi ja kehittää ryhmän toimintaa lasten yksilölliset tuen tarpeet huomioiden
- vastaa oman ryhmänsä Valmo-opetuksesta
- edistää jokaisen tiimin jäsenen osaamisen ja ammattitaidon hyödyntämistä lasten tuen järjestelyissä
- vastaa lapsen varhaiskasvatussuunnitelman ja muiden pedagogisten asiakirjojen laatimisesta
- vastaa monialaisesta yhteistyöstä lapsen tukeen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa
- ohjaa tarvittaessa huoltajia hakemaan apua, tukea tai tutkimuksia esimerkiksi neuvolasta, perheneuvolasta, esiopetuksen kuraattorilta tai koulupsykologilta
- osallistuu sovittuihin palavereihin, kirjoittaa ja täyttää tarvittavat selvitykset ja lomakkeet hoitavalle tai tutkivalle taholle
- osallistuu yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön ja kokoaa tarvittaessa monialaisen asiantuntijaryhmän (MAR) lapsen asioissa