Esiopetuksessa käytettävät tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tuen taso arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Tukitoimet aloitetaan heti tuen tarpeen ilmetessä. Esiopetuksen ja täydentävän varhaiskasvatuksen tuki tulee yhteensovittaa.
Mikäli yleinen tuki ei riitä lapsen yksilöllisten tarpeiden tukemiseksi, tukea vahvistetaan. Aloite lapsen tuen vahvistamisesta voi tulla ryhmän henkilöstöltä, huoltajalta tai sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoilta. Tuen saanti ei edellytä lääketieteellistä diagnoosia tai muuta terveydenhuollon tai sosiaalihuollon lausuntoa, mutta lapsen kuntoutussuunnitelmaa tai lausuntoja voidaan hyödyntää tuen suunnittelussa ja tuen tason määrittelyssä.
Lapsella on oikeus tarvitsemiinsa tukipalveluihin ja apuvälineisiin kaikilla tuen tasoilla. Varhaiskasvatuksen palvelutuottaja vastaa siitä, että lapsen oikeus saada varhaiskasvatuksen erityisopettajan palveluja sekä varhaiskasvatukseen osallistumisen edellyttämiä tulkitsemis- ja avustamispalveluja ja apuvälineitä toteutuu.
Yleinen tuki | Tehostettu tuki | Erityinen tuki |
Yleinen tuki
Yleistä tukea annetaan osana perustoimintaa viivytyksestä heti tuen tarpeen ilmettyä. Tuen tarpeisiin vastataan suunnittelemalla lapsiryhmän struktuureja, oppimisympäristöjä ja pienryhmätoimintaa sekä käyttämällä monipuolisesti erilaisia materiaaleja, välineitä, työtapoja ja opetusohjelmia.
Keskeistä on ryhmän psyykkinen ilmapiiri ja asenteet. Turun varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa lasten oppimista ja hyvinvointia tuetaan henkilöstön PACE-asenteella, joka korostaa lasten kohtaamista leikkisällä, hyväksyvällä, uteliaalla ja empaattisella asenteella (playfulness, acceptance, curiosity, empathy).
Yleinen tuki muodostuu yksittäisistä tuen muodoista, esimerkiksi yksittäisistä pedagogisista ratkaisuista sekä tukitoimista, joilla tilanteeseen vaikutetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Yleisessä tuessa lapsen tuki on lyhytkestoista ja/tai intensiteetiltään matalampaa verrattuna tehostettuun ja erityiseen tukeen.
Yleinen tuki ei edellytä hallintopäätöstä. Hallintopäätös tehdään kuitenkin mahdollisista tukipalveluista, kuten tulkitsemis- ja avustamispalveluista ja apuvälineistä. Yleistä tukea saava lapsi voi tarvita tukipalveluita esimerkiksi pitkäaikaissairauden, vamman tai tapaturman vuoksi.
Tehostettu tuki
Tehostettu tuki on intensiteetiltään voimakkaampaa ja yksilöllisempää kuin yleinen tuki ja se perustuu pedagogisessa arviossa kuvattuun tuen tarpeeseen. Tukea annetaan joko lyhytkestoisesti tai pidempään jatkuvana lapsen yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Tuki muodostuu säännöllisistä ja samanaikaisesti toteutettavista useista tuen muodoista. Tukitoimet aloitetaan viivytyksettä.
Tehostettu tuki lapsen arjessa voi saada monia erilaisia muotoja. Lapsen tuen toteuttamisesta esiopetuksessa vastaa arjessa lapsiryhmän henkilöstö. Ryhmän henkilöstön tukena toimii varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Erityisopettaja voi suunnitella lapsen tukea yhdessä lapsen opettajan kanssa yhdessä ja konsultoida tiimiä ja lapsen huoltajia tuen toteuttamisessa.
Pienryhmätoiminta ja mahdollisen avustajan työpanoksen tai muun lisäresurssin käyttö suunnitellaan ryhmässä olevat tukea tarvitsevat lapset huomioon ottaen. Tehostettua tukea saava lapsi on otettava huomioon päiväkodin henkilöstön mitoituksessa, ellei lasta varten ole osoitettu avustajaresurssia. Tehostetun tuen antamisesta tehdään hallintopäätös täydentävän varhaiskasvatuksen osalta.
Erityinen tuki
Erityinen tuki muodostuu useista tuen muodoista ja tukipalveluista, ja on jatkuvaa ja kokoaikaista ja se perustuu pedagogisessa selvityksessä kuvattuun tuen tarpeeseen. Erityistä tukea voidaan antaa vammasta, sairaudesta, kehityksen viivästymisestä tai muusta, merkittävästi toimintakykyä alentavasta lapsen oppimisen ja kehityksen tuen tarpeesta johtuen. Erityisellä tuella lapsen tarve tukitoimille on jatkuvaa ja intensiivistä.
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on mukana lapsen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa suunnitelmallisesti ja säännöllisesti lapsen tarpeiden mukaan. Kokoaikaista erityisopetusta lapsi voi saada alueellisissa integroiduissa ryhmissä tai erityisryhmässä. Erityistä tukea saava lapsi on otettava huomioon päiväkodin henkilöstön mitoituksessa, ellei lasta varten ole avustajaa. Erityisen tuen antamisesta tehdään hallintopäätös erikseen sekä esiopetukseen että täydentävään varhaiskasvatukseen.