Osaamisen kartoitukset
Laaja-alaisen erityisopettajan vuosikello

Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu

Elokuu

Rehtori/apulaisrehtori:

  • varaa elo-syyskuun yhteissuunnitteluaikaa pedagogisten asiakirjojen laatimiseen ja niihin liittyviin työpajoihin
  • varaa vesoon aikaa oppimisen ja koulunkäynnin kannalta välttämättömän tiedon siirtämiseen kaikille oppilaita opettaville opettajille ja ohjaajille

Luokanopettaja:

  • tutustuu uusiin oppilaisiin ja ryhmiin sekä oppilaiden tuen tarpeisiin
  • pitää tuen palavereita tarvittaessa, laatii tuen asiakirjat ja tiedottaa aineenopettajia tuen tarkistamisen tarpeesta
  • tekee moniammatillista yhteistyötä pedagogiseen tukeen, terveystietoihin, kiusaamisasioihin sekä psykososiaalisen tuen tarpeeseen liittyvien tietojen siirtämisessä (elokuusta alkaen koko lukuvuosi)
  • huolehtii esim. vesossa oman luokkansa oppilaiden oppimisen ja koulunkäynnin kannalta oleellisen tiedon siirtämisestä kaikille oppilaita opettaville opettajille ja ohjaajille, erityisesti tehostetun ja erityisen tuen oppilaiden osalta. Näihin tietoihin kuuluvat oppimisen tukeen liittyvien asioiden lisäksi esim. oppilaan terveelliseen ja turvallisen koulupäivään liittyvät välttämättömät tiedot.
  • kirjaa oppilaalle annetun tuen Wilmaan Tuki-lehdelle (koko lukuvuosi)

Erityisopettaja:

  • tutustuu uusiin oppilaisiin ja ryhmiin, tekee lukujärjestyksen ja kohdentaa resurssinsa oppilaiden tarpeiden mukaan
  • alkutestaukset (Osaamisen kartoitukset Turun ala- ja yläkouluissa)
  • muistuttaa luokanopettajia ja aineenopettajia pedagogisten asiakirjojen avaamisen ja päivittämisen tarpeesta heti koulutyön alettua, esim. vesossa.
  • kirjaa oppilaalle annetun tuen Wilmaan Tuki-lehdelle (koko lukuvuosi)
  • on tarvittaessa mukana laatimassa oppilaiden asiakirjoja ja osallistuu palavereihin
  • huolehtii 1.luokkaisten oppimisen ja koulunkäynnin kannalta oleellisen tiedon siirtämisestä kaikille oppilaita opettaville opettajille ja ohjaajille, erityisesti tehostetun ja erityisen tuen oppilaiden osalta, yhdessä luokanopettajan kanssa. Näihin tietoihin kuuluvat oppimisen tukeen liittyvien asioiden lisäksi esim. käyttäytymisen tukeen liittyvät asiat sekä oppilaan terveelliseen ja turvallisen koulupäivään liittyvät välttämättömät tiedot.

VINKKI: järjestää pedagogisten asiakirjojen laatimiseen tarkoitettuja työpajoja esim. yhteissuunnitteluajalla

Aineenopettaja:

    kirjaa oppilaalle annetun tuen Wilmaan Tuki-lehdelle (koko lukuvuosi)

MAR/KOR-henkilöt/pedagoginen tiimi:

  • osallistuvat oppimisen ja koulunkäynnin kannalta välttämättömän tiedon siirtämiseen asiaan kuuluvalle henkilökunnalle
  • konsultoivat koulun muita toimijoita ja kommentoivat tarvittaessa oppilaiden pedagogiasia asiakirjoja
  • osallistuvat tarvittaessa tuen palavereihin

Syyskuu

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja:

  • tilastointipäivänä 20.9. tehostetun tuen oppilaalla tulee olla lukittu voimassaoleva oppimissuunnitelma. Ensimmäisen luokan oppilaiden kohdalla tehostetun tuen oppimissuunnitelma tulee olla valmis ja lukittu syyslomaan mennessä.
  • tilastointipäivänä 20.9. erityisen tuen oppilaalla tulee olla erityisen tuen päätös. HOJKSt tulisi laatia mahdollisimman pian, mielellään syyslomaan mennessä.
  • tiedottaa rehtorille/apulaisrehtorille/koulukohtaisesti sovitulle henkilölle, kun asiakirjat on lukittavissa
  • esikoulu/alkuopetushenkilöstölle suunnitteluiltapäivä; alkuopetuksessa olevat luokanopettajat ja mahdolliset erityisopettajat, esiopetuksesta vastaavat varhaiskasvatuksen opettajat ja mahdolliset varhaiskasvatuksen esiopettajat
  • suunnittelee vähintään neljä yhteistä tapaamista esiopetusryhmän ja koululuokan välillä kouluvuodeksi yhteistyössä esiopetuksen opettajan kanssa (opettajalla mahdollisuus havainnoida ryhmän toimintaa)

Erityisopettaja:

  • alkutestaukset jatkuvat.
  • on tarvittaessa mukana laatimassa oppilaiden asiakirjoja ja osallistuu oppilaspalavereihin.

Rehtori/apulaisrehtori/koulukohtaisesti sovittu henkilö:

  • lukitsee HOJKSin

Lokakuu

Erityisopettaja:

  • tapaaminen tarvittaessa alueen varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Tapaamisessa käydään läpi, että koulupaikat ja tuen tasot ovat menneet oikein, jotta toimintaa osataan kehittää.

Joulukuu

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja:

  • tekee pedagogisen selvityksen erityisen tuen oppilaalle yhteistyössä oppilaan sekä huoltajan kanssa 2. ja 6.luokkien oppilaiden osalta.
  • oppimissuunnitelmien ja HOJKSien mahdolliset seurannat.

Erityisopettaja:

  • on luokanopettajan/erityisluokanopettajan tukena pedagogisen selvityksen laatimisessa.
  • oppimissuunnitelmien ja HOJKSien mahdolliset seurannat.

Tammikuu

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja:

  • erityisen ja tehostetun tuen 2. ja 6. luokan oppilaiden pedagogiset selvitykset pitää olla lukittuna 31.1. mennessä Wilmassa.
  • mikäli pedagoginen selvitys aiotaan laatia määräajan umpeuduttua, on oltava yhteydessä alakoulun konsultoivaan erityisopettajaan. Selvitystä ei aloiteta ennen konsultaatiota!
  • ymmärtävän lukemisen ALLU-testit 6.luokkalaisille. Allu-testin tulokset kirjataan Primukseen, tieto siirtyy yläkouluun.

Erityisopettaja:

  • alakoulun laaja-alaiset vierailevat esiopetusryhmissä alkuvuoden aikana ja yläkoulun laaja-alaiset vierailevat alakoulun 6.luokilla.
  • mahdollisia testauksia.

VINKKI: Osa kouluista järjestää vuodenvaihteessa kouluvalmiusillan esikoululaisten huoltajille.

VINKKI: Esiopetuksessa voidaan pitää yhteispalaveri (esiopetuksen ja koulun henkilöstön edustajat, huoltajat ja mahdollisesti psykologi), jossa pohditaan lapsen tulevaa koulupaikkaa (esim. pienluokka.)

Helmikuu

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja:

  • tuen tarpeen muuttuessa tehostetusta erityiseen tai erityisestä tehostettuun pedagogiset selvitykset luokkien 1-9 (poislukien 2. sekä 6. luokat) sekä valmo-oppilaiden osalta lukittuna 28.2. mennessä Wilmassa.

Erityisopettaja:

  • mahdollisia testauksia.
  • tapaaminen alueen varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Esimerkiksi esiopetuksesta voidaan konsultoida koulua siitä, millaisia tukitoimia koululla on tarjolla.

Maaliskuu

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja/alakoulun ja yläkoulun erityisopettaja:

  • siirtopalaveri, jossa siirretään opetuksen kannalta välttämätöntä tietoa alakoulusta yläkouluun. Vastuu tiedonsiirrosta on lähettävällä koululla.
  • esikoulu/alkuopetushenkilöstölle koulutusiltapäivä; alkuopetuksessa olevat luokanopettajat ja mahdolliset erityisopettajat, esiopetuksesta vastaavat varhaiskasvatuksenopettajat ja mahdolliset varhaiskasvatuksen esiopettajat.

Huhtikuu

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja:

Erityisopettaja:

  • osallistuminen luokkien muodostamiseen.

Erityispalvelupäällikkö:

  • tekee pedagogisesta selvityksestä erityisen tuen päätöksen huhtikuun loppuun mennessä 6.-luokkien oppilaiden osalta 2. ja 6. luokkien oppilaiden osalta. Jos oppilaalla säilyy kaikki samana (koulu, erityisen tuen päätös, mahdolliset yksilöllistetyt aineet, VSOP jne. ), rehtori tekee erityisen tuen jatkopäätökset.

VINKKI: Rehtori antaa raamit yläkoulun ryhmäjaolle. Oppilaisiin tutustuneet oppilaanohjaajat/ erityisopettajat/vastuuopettajat tekevät ryhmäjaot yhdessä rehtorin kanssa.

VINKKI: Tiedonsiirtolomake (UUDELLE SIVULLE AVAUTUVA -PDF-linkki) alakoulusta yläkouluun. Huoltaja ja oppilas kirjaavat lomakkeeseen ne asiat, jotka haluavat siirrettävän eteenpäin ja joilla on merkitystä oppilaan hyvinvoinnin kannalta.

Toukokuu

Esiopetuksen henkilöstö/varhaiskasvatuksen opettaja/varhaiskasvatuksen erityisopettaja:

  • Lapsen esiopetussuunnitelmien (Leops-lomakkeiden) siirto koulun järjestelmään. Leops -lomakkeet siirtyvät Wilman kautta kouluille, yksityiset esiopetusyksiköt toimittavat paperiset versiot suoraan kouluihin. Papereiden tulee olla kouluilla toukokuun alussa.

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja:

Huom. Vastuu tiedonsiirrosta ja palaverin koollekutsumisesta on lähettävällä esiopetusyksiköllä.
  • esikoululaisten kouluun tutustumispäivät (mahdollisuus havainnoida ryhmän toimintaa).
  • Leops-lomakkeiden hyödyntäminen luokkajaossa.
  • erityisen tuen oppilas siirretään esiopetuksesta kouluun pitämällä siirtopalaveri yhdessä esiopettajan, huoltajien, luokanopettajan/erityisluokanopettajan ja laaja-alaisen erityisopettajan kanssa. Palaverissa voi olla mahdollisesti myös varhaiskasvatuksen erityisopettaja sekä oppilas ainakin osan aikaa. Palaverissa on tarkoitus suunnitella oppilaan sujuvaa siirtymistä kouluun varmistamalla oppilaan tarvitseman tuen jatkuminen.
  • erityisen tuen oppilas siirretään yläkouluun pitämällä siirtopalaveri yhdessä alakoulun luokanopettajan, oppilaan, huoltajien sekä yläkoulun luokanohjaajan tai yläkoulun laaja-alaisen erityisopettajan kanssa. Tämä palaveri pidetään, kun oppilaan yläkoulupaikka on varmistunut. Palaverissa on tarkoitus suunnitella oppilaan sujuvaa siirtymistä yläkouluun varmistamalla oppilaan tarvitseman tuen jatkuminen. Moniammatillinen yhteistyö mm. terveystietojen ja kiusaamisasioihin liittyvien tietojen siirtämisessä on hyvin tärkeää. Vastuu tiedonsiirrosta ja palaverin koollekutsumisesta on lähettävällä koululla.
  • oppimissuunnitelmien ja HOJKSien mahdolliset seurannat.

Erityispalvelupäällikkö:

  • tekee pedagogisesta selvityksestä erityisen tuen päätöksen toukokuun loppuun mennessä kaikkien muiden luokkien osalta paitsi 2. ja 6. Jos oppilaalla säilyy kaikki samana (koulu, erityisen tuen päätös, mahdolliset yksilöllistetyt aineet, VSOP jne. ), rehtori tekee erityisen tuen jatkopäätökset.

VINKKI: Yläkoulun koulunkäynninohjaajat tutustuvat tukea tarvitseviin oppilaisiin.

VINKKI: Hyvin arka tai ujo lapsi voi käydä tutustumassa kouluun useamman kerran. Tuolloin koululla voi olla paikalla vain opettaja ja hyvin vähän muita oppilaita. Vierailukerran/-kertojen kannattaa olla jo ennen virallista tutustumispäivää.

VINKKI: Myös tehostetun tuen/yleisen tuen oppilas siirretään esiopetuksesta kouluun pitämällä siirtopalaveri yhdessä esiopettajan, huoltajien, luokanopettajan ja laaja-alaisen erityisopettajan kanssa, mikäli koetaan, että se on lapsen tuen jatkumisen kannalta hyvä. Palaverissa voi olla mahdollisesti myös varhaiskasvatuksen erityisopettaja sekä oppilas ainakin osan aikaa. Palaverissa on tarkoitus suunnitella oppilaan sujuvaa siirtymistä kouluun varmistamalla oppilaan tarvitseman tuen jatkuminen.