Varhainen tunnistaminen ja vahvuuksien hyödyntäminen Havainnointi Seulat, kartoitukset ja testit

Varhainen tunnistaminen ja vahvuuksien hyödyntäminen

  • Tuen tarve voi johtua kehityksellisen oppimisvaikeuden vuoksi (lukivaikeus, matemaattinen vaikeus), mutta taustalla voi olla myös esimerkiksi jokin neurologinen sairaus tai vaurio. Mielenterveydelliset syyt, kuten masennus, ahdistus tai koulu-uupumus voivat vaikeuttaa myös oppimista.
  • Häpeän, turhautumisen ja erilaisuuden kokemukset ovat tavallisia oppimisvaikeuksien yhteydessä.
  • Oppimisvaikeuksien varhainen huomaaminen ja oikeanlainen tuki vahvistavat itsetuntoa ja mielenterveyttä.
  • Riittävän varhaisessa vaiheessa annettu yleinen tuki ehkäisee ongelmien syvenemistä ja monimuotoistumista.
  • Oleellista on myös rakentaa tuki oppilaan vahvuuksia hyödyntämällä ja vahvistamalla.

Havainnointi

  • Oppilaan havainnointi ryhmän jäsenenä ja yksilönä sekä keskustelut oppilaan kanssa ovat ensisijaisia keinoja tunnistaa tuen tarpeita. Oppilaasta saadut tiedot nivelvaiheissa, keskustelut huoltajien kanssa ja mahdolliset asiakirjat valottavat asiaa omalta osaltaan.
  • Havainnoidessa oppilasta tuen tarpeen selvittämiseksi tulee ottaa huomioon tilannekohtaiset tekijät, jotka vaikuttavat oppilaan toimintaan. Tällaisia ovat esimerkiksi oppilaan vireystila, motivaatio ja ulkoiset häiriötekijät.
  • Opettaja voi pyytää esimerkiksi erityisopettajaa tai koulunepsyopettajaa havainnoimaan luokkaan tai opettaja voi itse toimia havainnoitsijana, kun erityisopettajalla on vetovastuu ryhmän opetuksesta.

Seulat, kartoitukset ja testit

Osaamisen kartoitukset Turun ala- ja yläkouluissa (pdf)

  • Seulat ovat tarkoitettu tuen tarpeen tunnistamiseen ja niiden tarkoituksena on arvioida oppimisvaikeuksien riskiä ja tuoda esiin mahdolliset vaikeudet arvioiduissa taidoissa.
  • Jos seuloissa tai luokka-arjen havainnoissa herää huoli oppilaan oppimisesta, taitoja tulee tarkastella vielä yksilöllisesti, jotta saadaan luotettavampi ja tarkempi kuva oppilaan osaamisesta, vahvuuksista ja taitopuutteista.
  • Kartoitusten, testien ja oppilaan vahvuuksien selvittelyjen avulla suunnitellaan yhteistyönä yksilöllisiä tukitoimia oppilaalle ja etsitään tälle sopivat oppimis- ja opetustyylit sekä opetusmateriaali
  • Toive kartoitusten tekemisestä voi tulla opettajilta tai vanhemmilta, jotka ovat huomanneet tiettyjä piirteitä oppilaan koulunkäynnissä koulussa tai kotona.
  • Kartoitusten, testien ja selvitettyjen oppilaan vahvuuksien avulla suunnitellaan yhteistyönä yksilöllisiä tukitoimia oppilaalle ja etsiä tälle sopivat oppimis- ja opetustyylit sekä opetusmateriaali.
  • Tuen suunnittelu tapahtuu aina yksilöllisesti ja siinä huomioidaan oppilaan taitojen ja haasteiden yhdistelmä, oppimisen haasteiden syyt, aikaisemmat tukitoimet sekä olemassa olevat resurssit.
  • Kun lukemisen ja kirjoittamisen sekä matematiikan kartoitukset ja niiden pohjalta toteutetut tukitoimet eivät riitä, ollaan yhteydessä koulupsykologiin, joka pystyy tekemään laajemmat testaukset oppilaan tuen tarpeen selvittämiseksi. Tällöin saadaan muut tuen tarpeet selvitettyä ja tuki kohdennettua varmasti oikein. Erityisopettajan ja psykologin tekemät testit yhdessä opettajien havaintojen kanssa täydentävät toisiaan.
  • Esimerkiksi pulmat tarkkaavuudessa on syytä selvittää yhteistyössä muiden tahojen kanssa. Opettajat voivat kartoittaa oppilaan tarkkaavuutta erilaisten lomakkeiden avulla, joilla saadaan pohjaa tukitoimien suunnittelulle ja keskustelulle huoltajien kanssa. Oleellista on rakentaa tukitoimet välittömästi.

Lähteet