Aava Grönlund, TSYKin lukion opiskelija 2021
Jo alakoulussa Aava mietti eläinlääkärin tai lääkärin ammattia. TSYKin luonnontiedelinja valikoitui lukioksi ja lukion TET-päivä Maskun terveyskeskuksessa vain vahvisti lääkärin alalle hakeutumista. TET-päivänä Aava pääsi seuraamaan psykologin, sairaanhoitajan ja lääkärin työtä. Potilaskäynneille TET-harjoittelijaa ei oteta, mutta esimerkiksi kouluvierailulla kiinnostavaa oli seurata psykologin, opettajan ja oppilaiden välistä vuorovaikutusta oikeassa tilanteessa.
TET-päivän kiinnostavin anti oli Aavan mukaan keskustelut lääkäreiden kanssa kasvokkain. He kertoivat, miten olivat yrittäneet lääketieteelliseen useita kertoja, ja tsemppasivat, että ylioppilaskirjoitusten arvosanat eivät ratkaise lopullisesti mitään asioita. Pääsykokeiden kautta pääsee edelleen myös hyvin opiskelemaan. Toisaalta he kertoivat myös realistisesta lääkärin työpäivästä, joka ei ole aina kovinkaan hohdokasta, vaan tavallista työtä, jossa istutaan, otetaan potilaita vastaan ja kirjoitellaan reseptejä.
”Päivä terveyskeskuksessa vahvisti ajatuksiani ja pyrkimyksiäni lääkärin ammattiin liittyen. Jäin pohtimaan sitä, miten voisi yhdistää tutkimusta ja lääkärintyötä, ja ehkä jotakin ensihoitoon liittyvää. Nautin haasteista ja matemaattisista aineista. Aion hakea lääketieteelliseen pääsykokeiden kautta tai korotan joitakin arvosanoja. Opiskelu Ruotsissa voisi myös olla kiinnostavaa. Tämä on minun iso unelma, ja menen mihin vaan tätä alaa opiskelemaan.”
Samuel Pirkkanen, TSYKin lukion ylioppilas, kevät 2021
”Tullessani lukioon minulla ei ollut mitään ajatuksia jatko-opinnoista. Joissain haaveissa olin miettinyt lentäjän uraa tai jotakin autoihin liittyvää. Hain luonnontiedelukioon, mutta keskiarvorajat nousivat sinä vuonna niin korkeiksi, että pääsin sisälle merilinjalle, joka oli seuraavana hakutoiveena. Toisena lukiovuonna opinto-ohjaajamme Seija Simola oli järjestänyt 10 TET-paikkaa Yrkeshögskolan Noviaan, ja mahduin sattumalta mukaan viime tipassa. Olimme yhden päivän Novian Aurigassa ja tutustuimme muun muassa komentosiltasimulaattoriin muutaman koulun opiskelijan kanssa. He navigoivat laivaa Turun saaristossa ja opiskelukielenä oli englanti. TET-päivä oli kyllä ihan mielenkiintoinen.
Abi-vuonna en edelleenkään ollut keksinyt, mihin hakea jatko-opintoihin. TET-päivällä oli kuitenkin varmaakin vaikutusta, koska päätin sitten hakea Noviaan merikapteenikoulutukseen. Muuten olisin varmaankin ohittanut sen englannin tai ruotsinkielisen koulutusohjelman takia. Pääsin sisälle ja aloitan opinnot syksyllä.”
Vilja Kaarenoja, Klassillisen lukion opiskelija 2021, katso video ->
IlliTET Aurinkobaletissa
Turun klassillisen lukion ilmaisutaitolinjan opiskelijoilla on oma kolmivuotinen TET-malli, joka kehitettiin vastamaan tarpeeseen lisätä yhteistyötä teatteri-, tanssi-, musiikki- ja media-alojen yritysten kanssa ja tehdä alan työtehtäviä tutuksi lukio-opiskelijoille. Tavoitteena on, että opiskelijan työelämätaidot kasvavat vuosi vuodelta yhteistyön syventyessä kummiyrityksen kanssa.
- opintovuosi: Kummiyritykset esittäytyvät koululla, jossa työelämän edustajat ja opiskelijat kohtaavat pikadeittityyppisten keskustelujen merkeissä, tavoitteena tehdä opiskelijoille tutuksi yritystä ja sen työtehtäviä
- opintovuosi: Opiskelijat varjostavat valitsemansa kummiyrityksen produktiota ja tutustuvat yrityksen toimintaan paikan päällä
- opintovuosi: Opiskelijat suorittavat lukiodiplomin, jossa he käyttävät hyväkseen sitä tietotaitoa, minkä he ovat saaneet kummiyritystä varjostaessaan.