”Kukat” opettivat päiväpiirissä ”Suklaalevyille” Tuorlan planetaariossa oppimiaan asioita kuvien avulla. Lisäksi tutkimme avaruutta vielä tabletin ja tehtävien avulla. Tutkimme Geomag-magneettien ja glemmareiden avulla mustan aukon toimintaa. Katsoimme HS:n lasten uutisten tiedekysymyksistä jakson ”Mihin musta aukko johtaa?” https://www.youtube.com/watch?v=hOQmcsjVE9w
Tähtitieteen ja kemiallisten reaktioiden jälkeen perehdyimme geotieteen maailmaan.
Karhut ovat innokkaita kivien keräilijöitä, joten päätimme ryhtyä tutkimaan kiviä ja maaperää tarkemmin. Luimme tarinan ”Kivitutkimukset vauhdissa” ja esittelimme kotoa tuodut kivet kavereille. Kuvassa on ”niitä kiviä jotka on tullu eri kautta maailmaa ja niitä on paljo löydetty”. ”Koko meidän eskari Karhuista toi kiviä. Kiville tehtiin suojalaatikko että ne ei huku.” Kivet ovat esillä eteisessämme.
Täytimme kivitutkimuslomakkeen, johon kirjattiin ”että onko se karkea sileä vai pyöreä vai littana ja välillä piti rastita ja välillä kirjottaa ja siinä piti värittää minkä värinen se kivi on ja sitten myös katotaan että pytyykö kivi raaputtaan lasiin naarmuja ja sit me koitettiin pystyykö se kiinnitämään magneetin siihen”. Myös lomaketta voi tarkastella kivinäyttelyssämme.
”Louhintakeskuksessa sai oikeella vasaralla lyödä kiviin ja sai ottaa omiakin jos se sai mennä rikki. Yritettiin tutkia kuinka helposti ne menee rikki ja niistä tulee sellasta hiekkaa.”
”Siinä tutkittiin erään äidin tuomia kiviä. Monia niistä ei saanu koskee mut jotkut sai ottaa käteen mut yks semmonen tosi pieni kivi oli oikeesti ihan sairaan painava.” Kiitos kivikokoelman lainasta!
Tarkastelimme kirjasta kivityyppejä ja kiven kiertokulkua: ”Siinä tutkittiin niitä vanhanaikasia eläimen tai kasvin sisällystä ja laavaa ja niistä tuli kiviä.” (Kirja: Tiede, Lasten Ensyklopedia, Ensiopas tieteen maailmaan nuorille lukijoille)
Tutkimme eri tavoin, miten kivet syntyvät. Näin havainnollistimme, miten sedimenttikivet ovat syntyneet: ”Siinä piti koittaa laittaa hiekkaa liimaa ja kiviä ja sit sekotettiin ja sit ku se on kuivunu niin katotaan tuleeko siitä kivi vai ei.”
Tutkimme, miten kivet syntyvät, kun kivimassa sulaa: ”Siinä sulatettiin suklaata et siitä tulis leikisti laavaa ja kaikki sai maistaa.”
Kivet voivat syntyä myös kovassa paineessa: ”Kaikki lähti siitä että tarvittiin muovailuvahapalloja ja se laitettiin pussiin ja sen päällä pompittiin ja sit siitä tuli littanaa.”
Tutkimme Easi Scope -mikroskoopilla mm. ”paitoja, housuja, kiviä, mandariineja ja banaaneja”.
Tutkimme suolan ja sokerin kiteytymistä ja sitä, miten kivi muodostuu kiteistä. Tutkimuksia tehdessämme harjoittelemme myös hypoteesin eli ennusteen tekemistä.
Olemme perustaneet pikkuhuoneeseen laboratorion, jossa lapset saavat vapaan leikin aikana tehdä erilaisia kokeita aikuisen avustuksella. Seinällä on mm. tutkimusideapapereita, joihin lapset ovat yhdessä huoltajiensa kanssa miettineet mielenkiintoisia tutkittavia aiheita. Kiitos huoltajille kokeissa käytettävien elintarvikkeiden tuomisesta! Myös muut päiväkotimme ryhmät ovat tervetulleita vierailemaan Karhujen laboratorioon! Karhut opettavat mielellään, miten tutkimuksia tehdään. ”Suklaalevyt” opettivat ”Kukille”, miten sokerisateenkaaret syntyvät.
Ideat kokeisiin kirjasta: Kirsi Rehunen, Tiedeleikkejä pikkututkijoille