Supersankareiden numero- ja kirjainharjoituksia

Teemme esiopetuksessa erilaisia matemaattisia ja kielellisiä harjoituksia. Tässä esimerkkejä toiminnallisista harjoituksista, jotka pyrimme yhdistämään aina sen hetkiseen projektiimme.

Lapset kertovat matemaattisista harjoituksista:

Supermarsun salaisia rakennelmia: ”Piti kurkata sinne liinan alle ja sitten siä oli joku muoto ja se piti tehdä itse.”

Hämähäkkimiehen verkkoja: ”Siinä piti laittaa herneillä tikkuja yhteen ja tehdä niistä torneja ja muotoja.”

”Tein palapeliä. Siihen tuli Spiderman.”

Peppi Pitkätossun superpastilleja: ”Se on muovailuvahaa.” ”Piti tehä niin paljon palloja ku siinä numerolapussa oli.”

Supertyyppejä: ”Siin piti tehdä sellanen samanlainen mikä siin oli kuvana.”

Robin Hoodin ruoka-apua: ”No tehdä samanlainen.”

Lapset kertovat kielellisistä harjoituksista, joissa tutstuimme supersankari sanaan sekä S-kirjaimeen ja -äänteeseen:

Ensin selvitimme sana-arvoituksen (Hirsipuu-leikki) avulla supersankari sanan. Tutustuimme sanaan tunnistamalla siitä kirjaimia ja äänteitä sekä tavuttaen. ”Tommosilla hyppynaruilla piti tehdä semmonen ässäkirjain ja sit niitten kaikkien toisten ässien päällä piti kävellä semmonen S-rata ja suhista.”

Selfie-suunnistuksen avulla selvitimme supersankarin ominaisuuden: ”Siin piti ettii kirjaimia. Aina ku sen kirjaimen oli löytäny jos se oli oikein siitä sai sen leiman.”

Kirjaimet järjestämällä selvitimme supersankarin ominaisuuden, sinnikkyyden. ”Sinnikkyys on sitä että ei luovuta.” Pohdimme ja keskustelimme lasten kanssa mm. siitä, missä tilanteissa he ovat olleet sinnikkäitä ja minkä taidon harjoittelussa he tarvitsevat nyt tätä kyseistä supersankarin voimaa.

Toiminnallisten harjoitusten jälkeen harjoittelemme kirjainten piirtämistä.