Uusi kausi on alkanut samoin kuin tutustuminen uusiin kavereihin sekä aikuisiin. Aikuisina tällä kaudella toimivat Jaana, Janna, Jenni, Mikael ja Kaija.
Kultakirsikat on Eskari Viskari- ryhmä. Lapset innokkaina aamuisin odottavat uuden päivän alkua ja lähtevät mielellään touhuihin mukaan. Eskareilla on omaa heille suunnattua ohjelmaa ja Viskareilla omaa. Osa eskareista on jo taiteillut itsestään oman kuvan, taidenäyttely kuvista on ryhmätilan seinällä.
Pyrimme tekemään mahdollisimman paljon erilaisia retkiä, eväsretkistä ilmoitamme erikseen. Harjoittelemme siirtymistä pois päiväkodin pihalta, kulkemaan pari jonossa ja matkustamista linja-autossa. Näin tutustumme lähi ympäristöön sekä koti kaupunkiimme.
Ryhmän ovessa on lappu johon on kerätty lasten mielipiteitä asiasta :Mitä halua oppia. Niitä lähdemme tässä syksyn alkaessa työstämään. Voileivän voitelemista me jo kovasti harjoittelemme, sitä voi myös kotona harjoitella. Kengän nauhojen sitominen on myös hyvä taito, sitä pääsemme harjoittelemaan viimeistään kun lähdemme luistelemaan. Autolla ajoakin pääsemme harjoittelemaan. Meille on tulossa aivan mahtava kausi.
Huhtikuussa aloiteltiin askartelu ja äitienpäiväksi valmistui Jekku Jänön liikunnalliset muistipelikortit. Toivottavasti niistä on iloa kotona, kun yhdessä pelataan ja jumpataan.
Perjantaisin laulutuokiot jatkuivat ja tutustuttiin erilaisiin soittimiin, joilla soitettiin keväisiä lauluja. Mm. Pieni iloinen tie, Kevätlaulu, Pikku jänö nukkuu ja Siili Severi. Kokeiltiin Kapuloita, rytmimunia, triangelia, rumpua, tamburiinia, quiroa ja helistintä.
Ilmat lämpeni ja leikittiin paljon ulkoleikkejä, käytiin metsässä ja bussiretkellekin päästiin.
Aurinkoisena aamuna otettiin reput selkään ja matkasimme bussilla Runosmäkeen.
Alkuun istahdimme syömään eväitä. Miksihän ulkona kaikki maistuu niin paljon paremmalta.
Eväiden nauttimisen jälkeen kiipeiltiin kivillä, tasapainoiltiin puunrungoilla ja tehtiin rytmisoittimet luonnosta löytyvillä esineillä ja soitettiin Einon ja Aapelin ”Älä tule paha kesä”. Päiväkotiin palasimme lounaalle ja sen jälkeen lepohetki oli tarpeellinen.
Kevättapahtumaa koko perheelle vietettiin toukokuun lopulla keskiviikkoiltapäivänä. Lapset saivat esitellä taloa vanhemmilleen ja leikkiä ja touhuta yhdessä eri pisteillä, joita oli sijoitettu ympäri pihaa.
Viskareiden Piki-kerhon päättäjäisiä vietettiin päiväkodin viereisessä puistikossa. Alkuun luettiin Piki hahmon viimeinen tarina, jossa Piki sai uuden ystävän ja oli tyytyväinen, tuokion jälkeen otettiin viskareiden yhteiskuva ja kävelimme läheiseen kauppaan ostamaan jätskit.
Kesäkuussa monet jäävät jo kauan kaivatulle lomalle ja päiväkodin puuhat ovat ulkoilua, leikkiä ja retkiä metsään, lähipuistoihin, mahdollisesti bussiretkiäkin.
Huhtikuussa Viskareiden Piki-kerhossa on pohdittu miltä tuntuu kun suututtaa, mistä riidat syntyvät, voiko ystävän kanssa riidellä, miten riidat ratkotaan, miten riidan jälkeen voi rauhoittua, mitä voi leikkiä yksin, miltä tuntuu ystävä, jonka kanssa on kiva leikkiä. Toimintoina ollut mm. riitapussi, maalaustunteet, jossa oma käsi on maalipensseli ja maalataan eri tunnetiloja, vihaisesti, suuttuneesti, raivoisasti, surullisesti, nopeasti. Kuljettiin hiljaisuuden polkua.
Salissa kiipeiltiin, harjoiteltiin pallon käsittelyä, heittämistä ja vastaanottoa, pelattiin sählyä.
Pallokentällä leikittiin maa-meri-laivaa, polttopalloa, haukka ja pikkulinnut-leikkiä.
Pääsiäisen jälkeen toteutettiin pitkästä aikaa lasten toiveesta oman lelun viikko, jokainen sai tuoda ja esitellä oman lelunsa aamupiirissä.
Metsäretkillä halailtiin puita, tutkittiin kevään heräämistä. Otettiin luupit mukaan ja bongailtiin ötököitä, leikittiin ja kiipeiltiin.
Sisälläkin tutustuttiin erilaisiin eläimiin ja hyönteisiin. Lapset valitsivat kiinnostuksen kohteen, hyönteisistä, metsän eläimistä mm. leppäkertusta, sudenkorennosta, hämähäkeistä ja ilveksestä etsittiin tietoa netistä ja kirjoista, projektinomaisesti tehtiin luontotauluja.
Ruokailutilaan lensi värikkäitä perhosia. Lapset leikkasivat perhoset ja koristelivat sormin pulloväreillä, miten kauniita niistä tulikaan.
Kädentaidoissa askarreltiin opiskelijamme ideoimat ja valmistelemat pääsiäispuput ruohikossa. Lapset pääsivät leikkaamaan ja liimaamaan sekä vielä pupulle piirrettiin suu ja viikset.
Vappupallojen askartelussa koristeet palloihin tehtiin pistelytekniikalla ja silkkipaperia käyttäen. Valmiit pallot näyttivät hienoilta katosta roikkumassa.
Äitienpäivälahjaksi teimme Jekku Jänön liikunnallisen muistipelin. Lapsi valitsi haluamansa liikuntakortit, jotka väritti, leikkasi ja liimasi tukevalle pahville. Kotona saatte yhdessä pelata muistipeliä.
Lauluhetkiä pidettiin pienryhmissä, kerran olimme myös salissa koko ryhmän voimin, harjoiteltiin Kevätlaulua, johon Jaana oli kuvittanut sanat, laulettiin mm. tuttuja lauluja ”Pieni iloinen tie”, ”Minä olen koira”, ”Hyvät tavat”, soitettiin rytmisoittimia ja kuunneltiin ja tanssittiin ”Älä tule paha kesä” biisiä.
Vappubileet pidettiin perjantaina, vapun aatonaattona, jokainen pääsi lavalle esittelemään hahmonsa.
Esittelyjen jälkeen leikittiin Poks -leikkiä, jossa aikuinen luki lorua, yksi lapsi vuorollaan sai paukuttaa rumpua ja muut lapset olivat ilmapalloja, jotka poksahtivat rummun paukahtaessa, aikuiset silittivät ilmapallot ehjiksi ja pumppasivat ilmaa palloihin.
Välillä kuljettiin temppurataa tasapainoillen ja kiipeillen.
Temppuvarjolla tehtiin pieniä aaltoja, suurta myrskyä. Yritettiin pitää ilmapalloa varjon päällä varovasti liikuttaen. Ja lopuksi juostiin varjon alta vaihtaen vastapäisen kaverin kanssa paikkaa.
Lopuksi hieman tanssia ja sitten mentiin koko talon yhteisenä Vappukulkueena ulos kiertämään pieni lenkki, pellen johdattaessa Kastulaisia.
Iltapäivällä välipalalla nautittiin munkkeja ja mehua ulkona kauniissa auringonpaisteessa.
Huhtikuussa vietetään pääsiäistä ja seuraamme kevään merkkejä eri tavoin, tutkitaan luontoa, seurataan lumen sulamista, etsitään leppäkerttuja, leskenlehtiä, kevään muuttolintuja. Tutustumme hyönteisiin ja metsän eläimiin. Ja mihin se johtaakaan.
Maaliskuussa lasten ideoista syntyi teemaksi dinosaurukset, aiheesta syntyi paljon keskustelua ja kysymyksiä. Etsittiin tietoa kirjoista ja nettiä hyväksi käyttäen. Lapset toivat omia kirjoja, joita tutkittiin ja luettiin.
Maalasimme dinosaurusmaailman liukuvärittämällä, eli paperille laitettiin kolmea tai neljää eri sävyä
Maalattiin siveltimellä pitkiä vetoja
Pohjan kuivuttua töpötettiin sabluunaa käyttäen haluttu dinosaurus tai vaikka kaksi sekä jalanjäljet.
Kuun lopulla maalattiin pajunkissoja, ensin vahaväreillä piirrettiin pajunkissat, vesiväreillä laveerattiin ja työn kuivuttua töpötettiin valkoisella ”kissat”
Taikahiekkaa tehtiin vehnäjauhoista, maissijauhoista ja loraus öljyä sekaan. Hiekkaan piilotettiin dinosauruksia, joita etsittiin ja puhdistettiin pensseleillä, kuten arkeologit.
Matematiikkaa harjoiteltiin dinosauruksien kanssa. Taulut ykkösestä kuutoseen. Dinosaurukset eksyivät eteistilaan, lasten tehtävä on etsiä dinoja ja palauttaa tauluihin.
Maaliskuussa tehtiin metsäretkiä lähimaastoon. Päiväkodin viereiseen metsään sekä Rieskalähteen metsään.
Pieni dinosaurus tuli alas vuoreltaan. Dino oli hännätön ja siksi suruissaan, kauan etsi häntäänsä ja viimein löysi sen. Hei, olet häntäni, olen jälleen iloinen!
Kuunneltiin lauluja dinosauruksista, Röllin ”Viimeinen dinosaurus” https://youtu.be/9d3Z5kfa7gQ
Hevisauruksen ”Viimeinen mammutti”, ja kokeiltiin Mimmien ”Dinosalsaa”.
Ystävien aapisen ”Kevätlaulu”, ”Eläinlaulu”, Minä olen koira, koira, koira, minä olen koira ja osaan haukkua.
Salissa liikuttiin kierimällä, vedettiin köydellä itseä ja toisia, hypättiin narua. Alkulämmittelynä juoksua musiikin soidessa, musiikin tauotessa, eri kehonosa maahan. Esim. vatsalleen, pepulleen, korva maahan, polvilleen.
Kuun lopulla istutettiin pääsiäisruohot pöytäryhmittäin, rairuohoa, ohraa ja krassia rinnakkain.
Maaliskuussa aloitamme lasten kiinnostuksesta nousseen dinosaurusprojektin , mitä kaikkea se tuokaan tullessaan.
Metsäretket jatkuvat entiseen tapaan, ehkä pääsemme aloittamaan kevätseurantaa.
Helmikuun alkupuoli oli jäinen, tasapainotaitoja saatiin harjoitella pihassa ja kävelyretkillä, lunta oli jonkin verran, mutta talvilomaviikolla saatiin hetkeksi reippaasti lunta myös Turun seudulle.
Tasapainotaitoja ja kehon keskilinjan ylittämistä harjoiteltiin sekä tietysti talviurheilua. Luisteleminen jatkui ja kehitystä tapahtui selvästi.
Pyllymäkeä laskettiin ja liukurilla lasketeltiin pihassa.
Pulkkamäessä käytiin, lähipuistosta löytyy mahdollisuus mäenlaskuun.
Enimmäkseen harrastettiin ulkoliikuntaa, mutta jumppasalissakin liikuttiin pitkästä aikaa, kun ei päästy jäille sääolosuhteiden vuoksi.
Lämmittely aloitettiin alkuleikillä, jossa heitetään pikkupallot pitkin lattiaa ja lapset saavat kerätä pallot, mutta vain kaksi palloa kerrallaan .
Tasapainoa harjoiteltiin musiikin soidessa, jolloin lapset konttasivat ympäri salia ja musiikin pysähtyessä jäätiin supersankariasentoon, eli konttausasennossa vastakkainen käsi ja jalka ylös. Yllättävän vaikeaa 🙂
Jättipalloa heitettiin pienillä palloilla, kuka osuu isoon palloon ja saa pallon liikkeelle. Jee, onnistui!
Talvinen metsä näyttäytyi erilaisena kuin syksyllä. Lumisesta metsän portista sukellettiin sisälle taikamaahan ja metsässä leikimme majaleikkejä sekä kiivettiin kivelle, josta laskettiin pyllymäkeä alas.
Retkillä etsittiin lumesta eläinten jälkiä, jänikset olivat loikkineet hangen poikki ristiin rastiin ja pikkulintujen jälkiä löydettiin, kun oikein tarkkoja oltiin.
Runebergin päivänä tutustuimme Koiramäen Martta ja Ruuneperi-kirjan kautta kansallisrunoilijaamme.
Lauloimme Soivan Siilin Ruuneperi,peri
Kuuntelimme Maammelaulua ja katsoimme videolta, kuinka Runebergin tortut valmistuvat Rostenin leipomossa. Väritimme ja leikkasimme omat tortut, eksyipä joukkoon yksi vaaleanpunainen Piispanmunkin ja tortun välimuoto.
Ennen ystävänpäivää teimme nallekortit omalle ystävälle annettavaksi, kortit teimme töpöttämällä maalia nallesabluunan läpi. Piirrettiin nallelle kasvot ja harjoiteltiin oman nimen kirjoittamista.
Ystävänpäivää vietimme etukäteen jo perjantaina pajatyöpisteiden muodossa.
Alkuun pidettiin yhteinen nallelauluhetki, laulaen ja leikkien tuttuja ja uusia lauluja:
Ystävälaulu, Tule ystäväksi, Jos sull lysti on, Parinvaihtoleikki ja Kikattavan Kakkiaisen Halauslaulu
Laulujen jälkeen jakauduimme pienryhmiin . Yksi ryhmä aloitti kuuntelemalla tarinaa ystävyydestä, toisen kirjan tarinan kerrontaan lapset saivat osallistua itsekin.
Askarreltiin ystävyysraketit
Leivoimme banaanisuklaamuffinseja. Ensin katsoimme, mitä leipomistarvikkeita tarvitaan. Sekoituskulho, erilaisia mitta-astioita, puuhaarukka, leipomisaineet. Jauhoja ainakin, miltä tuoksuu vaniljasokeri, entä suola, kaneli, mikä keltainen on pullossa. Kaikki saivat vuorollaan osallistua ainesten lisäämiseen ja taikinan sekoittamiseen sekä muffinivuokien täyttämiseen.
Jokainen sai leipomisen jälkeen maistaa hieman taikinaa, oli kuulemma hyvää. Paistetut Muffinit herkuttelimme jälkiruoaksi.
Askartelussa käytimme pistelyneulaa, jonka käyttö harjaannuttaa silmän ja käden yhteistyötä. Olimme jo harjoitelleet pistelyä, kun teimme pupuja ja kettuja puuhumme ikkunaan, mutta nyt liitimme siihen vielä ompelutyön.
Lapset piirsivät valitsemansa muodon, ympyrä, kolmio tai neliö. Merkittiin pisteet, joihin pistelyneulalla tehtiin reiät, valittiin sopivan värinen lanka ja aloitettiin ompelutyö, aika hyvin sujui, välillä lanka hieman syheröllä ja neula väärältä puolelta sisään, mutta hienot muototaulut saatiin aikaiseksi.
Talvimaalauksena teimme hienoja ”jäätauluja.” Paperi kasteltiin ensin oikein märäksi sivellintä käyttäen ja kahdella eri sinisen sävyllä maalattiin työ. Ripoteltiin maalauksen päälle karkeaa suolaa ja asetettiin kuivumaan. Suola teki kuivuessaan taikoja. Valmiina työ näyttää jään pinnalta, joka kimaltelee.
Viskareilla Pikin tarina jatkuu
Pohdittiin mm. ”miksi lapsi kiusaa” ja ”kiusattuna”. Kuka määrää , miten leikitään, miten sovitaan yhteisistä säännöistä, Miksi joku kiusaa, Miltä kiusaaminen tuntuu. Erilaisten toimintaleikkien kautta harjoiteltiin erilaisia kiusaamistilanteita.
Lähtökohta on, ettei minkäänlaista kiusaamista hyväksytä. Vertaisryhmässä lapset oppivat toimimaan yhdessä toisia kunnioittaen ja yhteisten pelisääntöjen mukaisesti.
Kotonakin voi miettiä yhdessä asioita, jotka rohkaisevat ja lisäävät lapsen itseluottamusta. Kannattaa käydä kurkistamassa Piki toimintamallin verkkosivuja PIKI-toimintamalli (pikitoimintamalli.fi)
Turun seudullekin saatiin oikea talvi ja lumipuuhat ovat mieluisia. Sään salliessa ulkoillaan lämpimästi puettuna, luistellaan, mahdollisesti hiihdetään, lasketaan mäkeä ja mennään metsään, lumitilanteen salliessa.
Tukiviittomia käytämme päivittäin erilaisissa tilanteissa ja lapset ovat oppineet itsekin loistavasti käyttämään viittomia. Mm. aamupiiri viitotaan.
Helmikuussa vietetään Runebergin päivää ja tutustutaan kansallisrunoilijaamme.
112 päivänä pohditaan turvataitoja ikätasoisesti.
Ystävänpäivänä leivotaan
Kädentaidoissa harjoitellaan pistelyä ja vesiväreillä maalaamista.
Kultakirsikoiden vuosi aloitettiin muistelemalla Uudenvuoden aattoa ja piirsimme vahaliiduilla uudenvuoden raketteja.
Saksien käyttöä on harjoiteltu runsaasti ja työ on tuottanut tulosta. Leikkaaminen on alkanut sujumaan jo varsin hyvin, paljon on harjoiteltukin erilaisia askarteluita.
Talvilintuja lensi Kultakirsikoiden puuhun. Keltasirkkuja, punatulkkuja ja muutama pöllö.
Lunta olemme iloksemme saaneet ja sisälläkin teimme lumiukkoja, tosin askartelemalla. Harjoittelimme oman nimen kirjoittamista ja teimme havaintoja nimien pituudesta, kenen nimi on lyhyin, kenen pisin, kuinka monta kirjainta nimestä löytyy.
Yhtenä aamuna aamupalalla ihailimme punertavaa, upeaa aamuruskoa ja saimme idean maalata vesiväreillä aamuruskon värit.
Luistelemista ollaan harjoiteltu, kypärät päähän ja matkaan, kaatumista ja ylösnousemista harjoitellaan ja harjoitellaan, oppiminen on nopeaa, alkuun ei meinata pystyssä pysyä ja kohta mennään jo eteenpäin.
Metsäretkiä emme tammikuussa tehneet liukkaudesta johtuen. Helmikuussa lumitilanteen salliessa toivottavasti päästään ihailemaan talvista metsää.
Pikikerhossa on viskareiden kanssa jatkettu matkaa Pikin kanssa.
Talvilauluja lauletaan mm. Ratiritiralla, Lumiukot marssivat, Revontulitanssi.
Mehiläisten piiri laulu muutettiin muotoon Lumiukkojen piiri, leikistä tuli supersuosittu ja sitä leikitään melkein päivittäin.
Jänöpupu ja pakkanen kirjasta, katseltiin myös Taijan esittämänä nukketarinana.
Taas kuu vaihtuu ja alamme lähestyä vuoden 2021 loppua! Joulukuussa ryhmässä painottuvat joulupuuhat ja tapahtumat sekä niiden vastapainona rentoutumis- & läsnäoloharjoitukset.
Joulukalenterinamme toimii tänä vuonna viime vuodelta tuttu koko päiväkodin yhteinen jouluikkunakalenteri; jokainen päiväkodin ryhmä koristelee tiloistansa ikkunan jokaiselle joulukuun päivälle. Näitä ikkunaluukkuja käymme ihailemassa ja ihmettelemässä joulukuun ulkoiluissa. Ideana on, että vanhemmatkin pääsevät joulukierrokselle, mutta tästä tarkempaa infoa myöhemmin.
Jouluikkunoiden lisäksi joulukuuhun mahtuu itsenäisyyspäivän puuhia ja juhlintaa, joulukuusen valonsytytykset ja joululauluja.
Mutta palataan hetkeksi vielä marraskuuhun!
Marraskuussa jatkoimme lokakuussa alkanutta pöytäteatteriprojektia! Marraskuun aikana lapset saivat valmiiksi omat pöytäteatterihahmonsa- oli Batmania, Arielia, supersankareita ja robotteja. Askarteluiden jälkeen tuli jännittävin osuus, kun pienissä porukoissa keksittiin oma esitys: aihe, juonenkäänteet ja onnellinen loppu. Jokainen sai esittää oman esityksensä kavereille ja jokainen esitys sai raikuvat aplodit. Keskusteltiin siitä, miten jännittävää oli esiintyä toisten edessä, miltä tuntui jos kaverit häiritsi esiintymistä ja miltä tuntui saada kehuja. Pöytäteatterihahmot ovat päässeet myös leikkeihin osalliseksi, sillä into teatteriin jatkuu vaan!
Marraskuussa oli lasten oikeuksien päivä ja Kultakirsikoissa sitä juhlittiin viikon ajan. Ennen lasten oikeuksien viikkoa pidimme lasten kokouksen, jossa lapset saivat esittää toiveita tulevalle viikolle. Nämä toiveet kirjattiin ylös palaverimuistioon. Lasten oikeuksien viikolla ohjelma oli siis täysin lasten toiveiden mukaan suunniteltu ja toteutettu! Oli leivontaa ja herkuista nautiskelua, pallottelua sisällä ja ulkona sekä ulkona syömistä eväsretken muodossa. Lauluhetkellä päästiin taikametsään, jossa jokainen sai toivoa suosikkilauluaan. Pääsimme laulamaan muun muassa Lennä, lennä Leppäkerttua, Antti Tuiskun Sata salamaa ja Hyvä kesä Einolta ja Aapelilta. Lasten oikeuksien viikko oli menestys ja ajatuksena olisi jatkaa lasten kokouksia ryhmässä jatkossakin ja toteuttaa tälläkin tavalla lasten toiveita toiminnan ja päiväkotiarjen suhteen.
Jumpassa on palloteltu, käyty lähikentälläkin pelaamassa jalkapalloa ja harjoiteltu tasapainoa. Metsäretkilläkin on käyty nautiskelemassa luonnosta. Aamupiireissä otettu laulupiirtämisen harjoite on ollut lasten mieleen, ja harjoitteita on piirretty niin ilmaan, lattiaan, kaverin selkään kuin älytaulullekin. Marraskuun laulupiirtämisen laulut ovat liittyneet säähän; aurinkoon, pilviin, sateeseen ja lumihiutaleisiin. Piki-kerhossa on jatkettu Pikin tarinan lukemista ja tunneasioiden käsittelyä viskareiden kesken.
Marraskuussa saimme nauttia seurakunnan pienestä jouluhetkestä, jossa laulettiin, mietittiin jouluun liittyviä asioita ja kuultiin joulun tarinaa. Meille näytettiin myös sydänrasia, joka sisälsi joulun salaisuuden. Emme päässeet vielä kuulemaan salaisuutta- se paljastetaan vasta myöhemmin joulukuussa.
Tästä on siis hyvä siirtyä joulukuun joulupuuhiin. Mukavaa joulun odotusta kaikille!
Marraskuu on alkanut ja on aika vähän kerrata ryhmän puuhia
menneeltä kuulta.
Lokakuussa vietettiin lukulokakuuta ja jokainen halukas sai tuoda oman kirjan ryhmään. Niitä luettiin pienemmissä ja isommissa porukoissa. Oli jännittävää, kun oma kirja luettiin kavereille. Vaikka varsinainen teemakuukausi loppuukin, niin lukeminen tietysti jatkuu ryhmässä edelleen.
Lokakuulle osui myös Sadun nimipäivä, jolloin vietetään valtakunnallista satupäivää. Tästä innostuneena ryhmässä esitettiin lapsille satu pöytäteatterina. Pöytäteatteriesityksen jälkeen lapset saivat näytellä satua kavereille roolivaatteet rekvisiittana. Sadun ja näyttelemisen avulla pääsimme käsittelemään lasten kanssa tunnetaitoja, sillä satu kertoi lohikäärmeestä, jota kiusattiin.
Lapset innostuivat teatterista kovasti ja siitä kehkeytyykin ryhmän seuraava projekti! Jokainen saa tehdä itselleen pöytäteatterinuken, jonka jälkeen päästään ideoimaan ja toteuttamaan esityksiä ryhmässä. Nukkejen tekemistä aloitettiin jo lokakuussa, ja tätä projektia jatketaan marraskuunkin ajan. Upeita lopputuloksia odotellessa!
Nalleviikolla jokainen sai tuoda oman nallen kotoa viikoksi päiväkotiin. Nallet pääsivätkin näkemään ja kokemaan kaikenlaista. Viikon aikana askarreltiin nalleaskartelu, jossa pääsi sakset ja luovuus käyttöön. Nallet pääsivät myös mukaan jumppailemaan saliin. Nallejen kanssa liikuttiin salissa eri tavoin ja harjoiteltiin kehonosia ja -hahmotusta.
Viikko huipentui kaikkien vuororyhmien kesken pidettyyn yhteiseen nallejuhlaan, jossa laulettiin erilaisia nallelauluja päiväkodin pihalla.
Liikuntahetkillä on lokakuun aikana muutenkin harjoiteltu kehonosia ja tasapainoiluja. Erilaisia hippaleikkejä olemme leikkineet sekä sisällä että ulkona. Marras- ja joulukuussa jumpassa tulee olemaan erilaisia ratoja, joissa jatketaan tasapainoharjoituksia ja pallon käsittelyä. Palloja on tarkoitus ottaa enemmän mukaan myös ulkoilussa. Retkillä on käyty viikottain ja ne jatkuvat tuttuun tapaan marraskuussakin.
Viskareiden eli viisi vuotiaiden Piki-kerho on alkanut vauhdikkaasti! Piki-kerhossa ryhmän viskarit harjoittelevat tunnetaitoja Mun ja sun juttu-materiaalin avulla. Kerhossa luetaan osissa satua Pikistä, joka haluaisi päästä mukaan leikkiin. Jokaista sadun osaa ja teemaa käsitellään toiminnallisesti leikin, liikunnan tai askartelujen kautta. Lokakuussa Piki-kerhossa on erityisesti puhututtanut jännittäminen ja uusiin paikkoihin meneminen. Ollaan myös todettu, että toisten haukkuminen on tyhmästi tehty. Piki-kerhossa on tavutettu nimeä, hyödynnetty musiikkia, tehty yhdessä satua ja oltu silmät kiinni toisen ohjattavana. Katsotaan minne Pikin kertomus meitä marraskuussa vie!
Marraskuussa aloitamme ottamaan joka aamupiiriin pienen laulupiirtämisen harjoitteen . Laulupiirtämisen menetelmä on kokonaisvaltainen ja moniaistinen lähestymistapa taidekasvatuksen. Piirroksia tehdään laulaen tai lauluntukemana paperiin, älytaululle tai kaverin selkään- vain taivas on rajana! Menetelmä tukee eri ikäisten ja taitoisten lasten oppimista ja sen avulla voidaan harjoitella ja tukea esimerkiksi hienomotorisia taitoja, vuorovaikutustaitoja ja keskittymistä. Aamupiireissä käytämme muutamaa samaa laulua ainakin loppuvuoden ajan, sillä kertaus on opintojen äiti!
Marraskuussa siis jatkamme jo alkanutta pöytäteatteriaskartelua ja muita saksiharjoitteita. Teatteriaskartelujen valmistuessa pääsemmekin draaman ihmeelliseen maailmaan! Jumpassa tiedossa ratoja ja pallopuuhia. Lisäksi aloitamme ottamaan joka aamupiiriin pienen laulupiirtämisen harjoitteen. Kuunvaihteessa taas kuvia puuhista ja tarkennusta tulevaan!
Tervetuloa uudet vierailijat seuraamaan Kultakirsikoiden toimintavuoden touhuja!
Elokuussa aloitettiin täysin uutena ryhmänä. Jokainen sai valita itselleen oman lokeromerkin, jota käytetään omana merkkinä eteistilojen lisäksi myös lepohuoneessa. Merkit olivat erilaisia kultaisia kirsikoita ryhmän nimeen sopien.
Niin kuin aina syksyn alussa, tärkeimpänä on tutustua toisiin ja uuden ryhmän toimintatapoihin. Sille on annettu aikaa, ollaan kaverustuttu ja on löytynyt ryhmälle sopivat toimintatavat. Toimintavuoden ”punaisena lankana” toimii luonto ja kierrätys, jota sitten lasten innokkuuden ja mielenkiintojen mukaan kehkeytetään.
Tulossa on taas puuhan täytteinen vuosi yhteisine seikkailuineen!
Syyskausi on aloitettu ulkoilmasta ja lähiympäristöstä nauttien! Naapurimetsässä on ahkerasti käyty retkillä. Joskus metsässä saattaa olla joku pieni puuha tai tehtävä, toisinaan vaan nautitaan luonnosta ja kavereista. Syksyn ihmeistä ollaan nautittu kovasti!
Myös viereinen urheilukenttä on tullu tutuksi, kun sinne on suunnattu melkein viikottain jumppailemaan. Olemme harjoitelleet muun muassa erilaisia liikuntaleikkejä, kuten polttopalloa.
Salissakin olemme käyneet jumppaamassa ja harjoitelleet tasapainoa, pallon käsittelyä ja kehon osia.
Syksyn aikana olemme ehtineet piirtelemään oma kuvia paperille sekä älytaululle. Vuodenajan vaihtuminen ja luontoteema on näkynyt myös askarteluissa. Tarkoituksenamme on koota ryhmän seinille näkyväksi vuodenaikojen vaihtelua askartelujen kautta. Olemme saaneet jo hyvän alun tälle suunnitelmalle.
Lokakuussa tarkoituksena on viettää lukulokakuuta ja Nalleviikkoa, harjoitella saksien käyttöä ja laulella syksyisiä lauluja.