Viime kuuhun palatakseni niin iltasatulainaamo on vielä käytössä joka avautui lokakuun alussa. Eli sieltä vain lainaamaan iltalukemista. Lokakuun lopulla askartelimme myös Halloween koristeita jotka koristivat meidän juhlissa ruokailuhuonetta. Kävimme myös jumppasalissa kokotalon Halloween luolassa. Siellä sai kokeilla miltä tuntuu matopesula ja rohkeimmat uskalsivat kurkistaa käärmeenpesään.
Marraskuu alkoi teatteri käynnillä Yli-Maarian kirjastossa. Esityksen aiheena oli Kalevala. Teraateriesitys oli toiminnallinen, joten lapset saivat osallistua. He eivät edes huomannut kun näytöis loppui, kun osallistuminen oli niin kivaa. Esityksessä saimme tanssia ja laulaa. Lapset ovat syntyään uteliaita ja haluavat oppia uutta, toistaa ja kerrata asioita, siksi aika riensi siivillä.
Sitten vuorossa olikin meidän omat HALLOWEEN juhlat. Juhlissa oli supersankareita, noitia, eläimiä ja muita ihanan hirveitä asuja. Ohjelmassa meillä oli haamujahti joka oli järjestetty nukkariin. Siellä oli pelottavaa musikkia, hämärää, haamuja, hämähäkkejä, mörköjä ja vaikka mitä. Kaikki uskalsivat käydä huoneessa etsimässä haamuja ja tutustumassa lepakkoon joka oli hieman vihainen kun häntä häirittiin. Ohjelmassa oli myös kasvomaalauksien tekoa. Poppareita piti syödä niin ettei käyttänyt käsiä lainkaan. Herkkujen jälkeen tanssimme.
Marraskuun kulttuurikohde on suuntautunut Turun linnaan. Linja-autossa matkustaminen sujuu jo luonnikkaasti ja linja-autoissa olevat numerot ovat opettaneet meille matikkaa ja osa on jo lukenut pieniä pätkiä tekstiä linja-autoissa olevista mainoksista. Pysäkillä lapset kuorossa kertovat mikä numero on missäkin linja-autossa. Itse Turun linna oli valtava ja sokkeloinen. Linnassa oli Prinsessan matka näyttely joka oli lasten mieleeen, näyttely on auki vielä 7.4.2024 asti. Jos suinkin on aikaa niin kannattaa käydä. Näyttely kertoi prinsessa Katariina Jagellonican matkasta. Näyttely on satukirjamainen ja toiminnallinen, jossa lapset pääsevät näkemään prinsessan kasvun isosksi erillaisten tehtävien ja tarinoiden kautta. Opimme mm. sen, että Katariina toi haarukan Suomeen ja sen, että Turun linnassa on pitkälti yli sata rappusta. Kuuntelu nurkkauksessa pääsimme eläytymään miltä se tuntuu ja kuulostaa, kun tykinkuulat on ammuttu ja ne osuu maahan ja rakennuksiin. Lattiapeli myös kertoi kuinka Katariina lapsena asui erossa vanhemmistaan ja isoveli päätti kuka oli sopiva puoliso Katariinalle.
Olemme aloittaneet jo Jouluvalmistelut hyvissä ajoin. Askartelun lomassa olemme oppineet ja muistelleet lukuja ja värejä. Harjoittelimme origamitaiteilua paperista. Ihan hahmottamista miltä se kuusi näyttää ja miten sen saa kepeistä tehtyä. Olemme myös jatkaneet käden ja silmän yhteistyötaitoja, leikkaa ja liimaa tonttuaskartelulla. Koululaisille saimme tehdä joulukortit. Huovutimme lampaan villasta poron (Olikin aika miettiminen mistä eläimestä sitä villaa saadaan) . Lumiukkoja tietysti askartelemme nyt kun saimme oikeaa luntakin.
Koko syksyn olemme odottaneet kauden ensimmäistä luistelua, jonka meille tarjosi TPS orginasaatio. Tämä tarkoitti sitä, että pääsimme päiväkodilta tilausbussilla suoraa Impivaaran jäähallille. Hallilla meillä oli vapaata luistelua sekä ohjattua leikkiä ja luistelua. Koko ryhmä uskaltautui jäälle ja kukaan ei sanonut, että olisi ollut tylsää. Jokainen luisteli omaan tahtiin ja huimaa kehitystä oli havaittavissa jo tunnin aikana eli sieltä takaraivosta se luistelutaito löytyi. Jatkamme luistelua hallissa vielä muutaman kerran ja jäämme odottamaan luonnonjäitä jolloin pääsemme vaikka jokapäivä luistelemaan. Lapsen innostusta luistelusta voi pitää yllä ilmaisilla yleisöluisteluvuoroilla joita Turun kaupunki tarjoaa Impivaaran- sekä Varissuon jäähalleissa.
Impivaaran jäähalli | Turku.fi
PIKI-kerhossa olemme pohtineet miltä tuntuu kun ei pääse mukaan ja mitä voisi tehdä jos joku on yksin, miten voida pyytää toista mukaa leikkeihin. Olemme myös pohtineet milloin tulee itku ja saako itkeä? Miten lohduttaa kaveria, joka itkee? Mitä tarkoittaa, kun joku murjottaa? Viskarit ovat piirtäneen mielikuvitusystävän sekä lohdutuskaverin. Vaikka lapsi leikkisi ryhmässä hän voi silti kokea yksinäisyyden tunnetta, ettei olisi osaa ryhmää. Kun lapset harjoittelevat ja mietivät näitä asioita niin he taitojen karttuessa oppivat hallitsemaan vaikeitakin tilanteita. Hyvinvoivassa ryhmässä lapset oppivat oikeudenmukaisia ja kunnioittavia asenteita toisiaan kohtaan ja heidän sosiaalinen kanssakäyminen vahvistuu. Viskarit kokivat että meidän ryhmä on juuri tälläinen, otetaan toiset huomioon ja ollaan oikeudenmukaisia.
Eskarit ovat jatkaneet kirjainten tekoa vihkoihinsa. Riimiparit ovat myös ollut mietinnässä, jos on lakki niin mikä siihen sopisi? Entä mikä riimi sopii kuuhun? Kirjainten alkuäänteitä on harjoiteltu mm. alkuäänne bingossa.
Liikunnasta olemme saaneet nauttia niin omassa päiväkodin salissa kuin Alfassakin. Alfan painisalissa on mukava leikkiä maa-meri-ilma leikkiä, kun saa juosta isosti, ihan vapaa juoksukin on lasten mieleen.
Ensilumi saatiin meitä ilahduttamaan.
Toteutamme ryhmässämme kehkeytyvää opetussuunnitelmaa, jonka mukaisesti emme tee tarkkoja etukäteissuunnitelmia toiminnassa vaan jätämme tilaa lasten osallisuudelle. Emme voi tehdä suunnitelmia kovinkaan pitkälle taikka kertoa niistä etukäteen, koska tilanteet muuttuu lasten mielenkiinnon mukaan. Keskiviikkoisin meillä on jumppapäivä, koska sali on silloin varattuna meille, silti salissa saattaa tapahtua pienryhmän mukaisesti esim. kaksi ihan erilaista toimintaa. Toiset voivat harjoitella pallon käsittelyä heittämällä toiset pelaamalla sählyä. Askartelua teemme vapaasti sekä pienryhmissä ohjatusti, kaikki ei aina välttämättä tee juuri sitä samaa askartelua, eikä ainakaan samanlaista kuin kaverilla. Pyrimme kuitenkin, siihen että lapset pääsevät osallistumaan tasapuolisesti eri toimintoihin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että eläisimme kaaoksessa vaan päiviämme ohjaa selkeät toiminnalliset struktuurit. Toiminnan suunnittelu lähtee pitkälti lasten kiinnostusten kohteista ja meillä saattaa olla useampi teema samanaikaan. Toiset kestää kauemmin kuin toiset ja ideat teemoihin voi tulla edellisestä teemasta. Kaikessa toiminnassamme huomioidaan lasten osallisuus, toiveet ja mielipiteet. Torstaisin viskareilla on PIKI-kerho ja silloin eskarit tekevät kirjain tai numeroharjoituksia. Muina päivinä leikimme, pelaamme, askartelemme, teemme retkiä, musisoimme ja teemme muita lapsia kiinnostavia asioita.
Ihanaa Joulun odotusta